Mat - Som ikke er/var godt stekt, hvor farlig er det?

MiaDenPia

Elsker forumet
Var på middag idag, og fikk servert hamburger som var grillet på kuleGrilla, etter å ha spist halve oppdaget jeg att den ikke var gjennomstekt over alt, noen steder så den stekt ut og noen steder var den rosa rød, fjernet det verste og spiste resten. . . Men så leste jeg om toxop og slikt, kjøttet var norskt og godt stekt utenpå, farlig?

Sent from my GT-N7000 using BV Forum mobile app

I de aller, aller fleste tilfellen er det ikke farlig, ørsmå sjanser for at det er bakterier men best å være på den sikre siden. Det går nok bra :)

Takk for svar, Da krysser jeg fingrene for att det gikk godt, skal begynne å sjekke bedre før jeg spiser ute/hos andre, har vært så nøye ellers

Det har jeg også opplevd! :p men gikk fiiint. Er nok relativt safe med norsk kjøtt ja, hadde friket mer ut om det hadde skjedd utenlands...

Ja krysser fingrene, hadde nok også blitt lettere. . . Om det hadde vært utenlands eller utenlandske kjøttvarer. . .

Nå er det hjem fra dagens handle tur å bare pakke bagen så er det sjøen neste, blir båt tur idag og muligens grilling igjen,men denne gangen med mannen som Grill mester, (og han er nøye)

God tur og kos dere :)

Hvis kjøttet er stekt på høy varme, på alle synlige sider, trenger det ikke å være gjennomstekt en gang. Bakteriene sitter på overflaten. Jeg spiser gjennomstekt kjøtt på restauranter, siden jeg ikke vet hva slags hygiene de har der, men hjemme spiser jeg biffen min medium stekt tross graviditet. Bare kjøttet er varmebehandlet godt nok på utsiden, er bakteriene døde. Tror heller ikke det er farlig å spise medium stekt ute, men får de til å gjennomsteke det for syns skyld, eller så velger jeg et måltid hvor de slipper å ødelegge godt kjøtt.

Hvis kjøttet er stekt på høy varme, på alle synlige sider, trenger det ikke å være gjennomstekt en gang. Bakteriene sitter på overflaten. Jeg spiser gjennomstekt kjøtt på restauranter, siden jeg ikke vet hva slags hygiene de har der, men hjemme spiser jeg biffen min medium stekt tross graviditet. Bare kjøttet er varmebehandlet godt nok på utsiden, er bakteriene døde. Tror heller ikke det er farlig å spise medium stekt ute, men får de til å gjennomsteke det for syns skyld, eller så velger jeg et måltid hvor de slipper å ødelegge godt kjøtt.

Stemmer sikkert det du skriver, men akkurat hamburger har jo ikke på samme måte som rent kjøtt en overflate da det er blandet sammen, så ville vært ekstra nøye på det.
Når det er sagt er det jo en føre var regel, så i de aller fleste tilfeller vil det jo gå helt fint :)

Stemmer sikkert det du skriver, men akkurat hamburger har jo ikke på samme måte som rent kjøtt en overflate da det er blandet sammen, så ville vært ekstra nøye på det.
Når det er sagt er det jo en føre var regel, så i de aller fleste tilfeller vil det jo gå helt fint :)

Hamburgere er noe helt annet, ja. Jeg siktet til rent, rødt kjøtt. Kylling og gris skal gjennomstekes, og blandingsprodukter likeså.

Back
Topp