Mat som gravide kan spise.

Har vært ganske streng. Men spiste sushi i går, og spørs om det blir mer av det ;) Er jo både lett for apetitten og sunt - og godt :)

Sent from my GT-S5360 using BV Forum

Hmm..myke oster skal man jo ikke spise uansett om de er nyåpna eller ikke.
Røykelaks har jeg spist en gang,men syns gravlaks er bedre ;-)
Holder meg unna det det man skal holde seg unna. Tenker at det kan da ikke være så vanskelig i de mnd av livet det er snakk om. Har man valgt å bli gravid har man også et ansvar for det lille livet i magen.
Neida det er sikkert ikke alt som er krise,men hvorfor i all verden ta sjansen?

Ser jeg må ha misforstått det med myke oster helt da jeg sjekket matportalen før jul.. Ja, ja, spiste litt ost i jula, men skal unngå det fremover.

Fant. Tror det med myke oster ble endra fra 2009 eller noe sånt. Før det så var det bare muggost som var fy tror jeg. Myke oster laget av pasteurisert melk var greit,men så ble det endra pga oppdaget smitte tror jeg. Tenker at det skulle være ganske trygt i Norge uansett,men får vel holde meg unna.

Fra matportalen.no

Melk og meieriprodukter Generelt: Unngå upasteuriserte meieriprodukter (pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet). Flere oster kan være laget av upasteurisert melk (rå melk). Osteprodusentene i Norge og EU er påbudt å merke disse ostene spesielt. Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier). Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Fant. Tror det med myke oster ble endra fra 2009 eller noe sånt. Før det så var det bare muggost som var fy tror jeg. Myke oster laget av pasteurisert melk var greit,men så ble det endra pga oppdaget smitte tror jeg. Tenker at det skulle være ganske trygt i Norge uansett,men får vel holde meg unna.

Fra matportalen.no

Melk og meieriprodukter Generelt: Unngå upasteuriserte meieriprodukter (pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet). Flere oster kan være laget av upasteurisert melk (rå melk). Osteprodusentene i Norge og EU er påbudt å merke disse ostene spesielt. Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier). Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Som det står på matportalen sin side, så dreier det seg rett og slett om bakteriefloraen i de myke ostene som er på listen :)

Er ikke så superstreng egentlig.
Spiser spekemat nå og da, men da etter den har vært i fryseren noen dager.
Røkt laks spiste jeg i jula av nyåpet pakning. Muggoster/myke liker jeg ikke, så der går det greit.

Som flere andre her så liker jeg lite av det som står på "nei-lista", men jeg elsker spekemat og alltid når jeg har litt jern mangel ev. behov for mye jern så får jeg sykt lyst på det.
Tror kanskje jeg skal prøve å fryse ned litt jeg også ;) Vil bare minne om at selv om toksoplasma sannsynligvis ikke tåler frysing under -18 så har en aldri noen garanti...

Back
Topp