Mat-rutiner

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017
Hvordan er rutinene på mat nå som babyene er 4-5 mnd?
Tenker spesielt på dere som har sluttet å amme.
Hvor mye mme, grøt, og diverse rotgrønsaker og frukter gir dere ila en dag? Har dere et fast mønster på når dere gir ditt og når dere gir datt?

Kunne vært interessant å høre om andres matvaner:)

Her er det morgen flaske når vi står opp, så 3 timer senere er det en vanlig porsjon med grøt, 3 timer etter det igjen så er det tid for middag og 3 timer etter det igjen så er det vanlig porsjon med grøt :) Vi kan ikke la det gå 4 timer mellom måltidene, for da rekker vi aldri kveldsgrøten :P Han legger seg mellom 19-20 og sover til alt fra 08:00 og 10:00, så da blir det knapt med tid og 4 måltider :)

Dagen begynner med grøt og mme. Det han vil ha sv mme. Så er det frukt til lunsj med sviskejucie til. Og så er det middag, vi har begynt smått med middagsglass. (Han har vært tidlig ut på matfronten) eller så blir det rotgrønsaker. Så er det grøt igjen på kvelden og en flaske med mme på natten. Tilbyr så mye mme han vil ha etter alle måltider på dagen.

Følger med her. Ammer fortsatt mye, gir grøt fast til kvelds ca. Kl.18. Ellers får han smake på div frukt i babysafe feederen eller rotgrønnsaker til middag. Tåler mat greit, så tenker å innføre flere faste måltider (fokost og middag). Er ikke så lenge til jeg må begynne å jobbe igjen, så da trenger jeg at han spiser litt selv når jeg er borte :)

Mme er fortsatt hennes hovednæringskilde. Hun får mme til alle måltidene. Ca hver 3 1/2 time, med unntak av nettene. Da går det 11 timer uten mat.

Vi starter dagen med en halv porsjon hirsegrøt m/eplepuree pluss 120 ml mme.

Til "lunch" og "middag" får hun bare mme. Men det hender at vi gir et mellommåltid ila dagen. Da kan det være feks 3-4 skjeer med avokado/søtpotet/banan/gulerot/eple i form av purreer.

Til kvelds får hun en halv porsjon med maisgrøt m/banan og 150 ml mme.

Står oftest opp med sambo eller rundt tja, ca 07.30 , da ammer jeg før vi står opp, så går det 2t va og da får han mme på 150-180ml og sover en dupp. Grøt får han til lunsj ved 11.30-12.30 tiden gjerne med vann ved siden av men vil ha melk og så lager til 120-150ml mme også er han våken en stund til ca 14.00 da får han og mme og eventuellt frukt/grønnsak, så sover han en liten dupp også er det full fart til kveldsgrøt rundt 18-19.00 da får han jo enten mme eller pupp først, så kanskje bade, også kveldsgrøt og litt mme etter det. Sovner han ikke da, så går det va 1t til han får mer mme og da sovner han som oftest :)

Han får pupp om natta. Så pupp og grøt og sviskemos i 9-tiden. Får så mye han vil. Pupp eller flaske til lunsj. Grønnsaksmos og pæremos til middag. Pupp først. Så en flaske med 90 ml og grøt til han blir mett til kvelds.

Her er d mest mme fremdeles... Rundt middagstider får hun litt fruktmos bare...:) får litt grøt innimellom men d tar vi sakte, virket som hun reagerte med magevondt...ifølge hs kan d ta inntil en mnd å bli tilvent grøt så vi har god tid...;)

Her er det bare amming her.... Har prøvd litt grøt, men han blir så irritert når jeg mater han med det! Han er bare 4 mnd og 1 uke da... Skulle gjerne fått i han litt mat for han våkner hvert time hele natta!!!!! Zzzzzzzzz

Her er det mm til alle måltider, så har vi innført frukt/rotmos-måltid til lunsj og grøt + sviskemos til middag/kvelds :) hu elsker alt hun smaker på, spesielt sviskemosen som hun bare får en skje av til grøten. Hun gaper høyt og sparker med føttene mellom hver skje, så hun virker veldig ivrig :)

Hun spiser mye sjeldnere om natta nå, men våkner fortsatt like ofte... kommer seg nok snart.

Her er det 180 ml mme kvar tredje time, unntatt om natten :) Blir innføring av grøt før kveldsbadet snart :) Sist jeg prøvde så var hun ikke happy :p

Back
Topp