Mat på SFO?

Stolt mamma

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
Dere som har skolebarn hvordan er mattilbudet på SFO? Brødmat/varmmat? Hvordan er det i ferier, lager de ekstra «kose mat»?

synes SFO her har et dårlig mattilbud. Mye pølser og fiskepinner + is, kaker og kjeks både i vanlige uker og mye i ferier.

Hvor mye tror du er i budsjettet per dag, og tid på måltidet? Her har Sfo ønske om å lage mer, men tid borte fra ungene og pris har mye å si. Tror det mange steder knapt går rundt. Her er det fiskekaker, fiskepinner, kjøttkaker, pizza, havregrøt, taco, grønnsakssuppe, tomatsuppe o.l. Varmmat 3 dager i uka, ellers yougurt og korn, knekkebrød eller lignende. Elever er gjerne med å lager noe av maten og dekker bordet.

Jeg jobber på sfo, og vi har brød/knekkebrød og yoghurt, samt 1-2 varme måltider i uka. Det kan da være lapskaus, havregrøt, ostesmørbrød, tomatsuppe, fiskepinne, pizza. I ferien pleier vi å kose oss litt ekstra, men det pleier ikke å være pizza hver dag :) Når vi koser oss litt ekstra mener jeg varmt måltid hver dag pluss et måltid med knekkebrød/brød. Dessverre så er det tid, for få voksne og økonomi som styrer hva man har mulighet til å lage.

Hvor mye tror du er i budsjettet per dag, og tid på måltidet? Her har Sfo ønske om å lage mer, men tid borte fra ungene og pris har mye å si. Tror det mange steder knapt går rundt. Her er det fiskekaker, fiskepinner, kjøttkaker, pizza, havregrøt, taco, grønnsakssuppe, tomatsuppe o.l. Varmmat 3 dager i uka, ellers yougurt og korn, knekkebrød eller lignende. Elever er gjerne med å lager noe av maten og dekker bordet.
Vet ikke hva de budsjetterer med, men de har tydelighvis penger til kaker og snacks for det har de endel av, men lite av det mer sunne. Jeg tenker jo at det er bedre for barna med brødmat enn fiskepinner og pølser.

Må ha med mat til sfo. De lager noe noen dager i året bare :confused1

Er tydelighvis ikke bare her hvor varmmaten ikke er av den mest næringsrike typen
Samtidig skjønner jeg det må være lettvindt pga få ansatte, men tenker det finnes annen lettvindt mat.
Normen er jo 1 v pr 16 barn og det er ikle mye, så å bruke masse tid på å lage mat skjønner jeg de ikke kan, men de brukte ikke tid på å se etter barns heller i grunn, skikkelig dårlig sfo

Serverer det samme som nevnt over. Da eldste begynte, fikk de frokost fra kl 6.30. Det ble det dessverre slutt på pga økonomi.

Samtidig skjønner jeg det må være lettvindt pga få ansatte, men tenker det finnes annen lettvindt mat.
Normen er jo 1 v pr 16 barn og det er ikle mye, så å bruke masse tid på å lage mat skjønner jeg de ikke kan, men de brukte ikke tid på å se etter barns heller i grunn, skikkelig dårlig sfo
Helt enig at det er viktigere at personalet passer barna/aktiviserer barna enn står å lager mat, men det er som du sier andre sunne og lettvinte alternativer (grøt, ostesmørbrød, omelett, kyllingsalat… ) eller kun servere brødmat.

På skolen til barnet mitt har de kun skiver/knekkebrød med pålegg.

På skolen jeg jobber har de ostesmørbrød en dag i uken, fredagskos + youghurt, og skiver/knekkebrød med pålegg resten av uken.

På skolen jeg jobbet før hadde de varmmat hver fredag og ofte ellers i uken også. En av de som jobber på SFO hadde noe nedsatt tid i skolen for å drifte kjøkkenet.

Det er stor forskjell, og disse tre skolene er i samme kommune.

Jobbet på SFO for noen år siden. Med første leder var det god og sunn varmmat og sukker kun av og til i høytider/ sommer, men da vi fikk ny leder ble alt på barnas premisser og ingen ansatte gadd å «ta kampen» så nå serverer de pizza, pølser, fruktcoctail o.l. hver uke. Sluttet like etter dette skiftet, men vet det er slik fortsatt.

Vet andre steder er annerledes så tror ledelsen og ansatte har mye å si.

Back
Topp