mat på natta og noen andre spm...

Hehe nei serverer den ikke kald:p den må jo være lunken for at en skal klare blande pulveret ut og den skal bli tykk:p
Synes grøten ikke blir varm nok hvis jeg ikke bruker kokende varmt vann jeg. Den blir jo så kald av å røre inn pulveret. Nå bruker jeg mm og den varmes til37 grader - når da grøtpulveret røres inn blir den kald. Så jeg rører først inn pulveret og så varmer opp.

Men har ofte hørt at mange bare varmer vannet til 37 grader og så rører inn pulveret. Er ikke grøten kald da?

Synes grøten ikke blir varm nok hvis jeg ikke bruker kokende varmt vann jeg. Den blir jo så kald av å røre inn pulveret. Nå bruker jeg mm og den varmes til37 grader - når da grøtpulveret røres inn blir den kald. Så jeg rører først inn pulveret og så varmer opp.

Men har ofte hørt at mange bare varmer vannet til 37 grader og så rører inn pulveret. Er ikke grøten kald da?
Her syns jeg også det blir passelig temp når jeg rører inn pulveret i nykokt vann.

Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg varmer vannet mer enn 37 grader;) så det er passelig når jeg har rørt ut:p null problem:) dessuten skal det ikke være mer enn 40 grader(?) når en rører i pulveret, for da ødelegger en alle næringsstoffene. Samme gjelder mme..

Jeg varmer vannet mer enn 37 grader;) så det er passelig når jeg har rørt ut:p null problem:) dessuten skal det ikke være mer enn 40 grader(?) når en rører i pulveret, for da ødelegger en alle næringsstoffene. Samme gjelder mme..
Kanskje ikke rart mini krever mat på natta siden han ikke får noen næringsstoffer :p

Sent from my iPad using Tapatalk

Sjekker dere grøten siden dere vet akkurat graden eller? Her gjør jeg ikke det. Jeg sjekker maten etter å ha rørt, og setter litt på hånden. Jeg prøver også å unngå å bruke microen for mye, så hvis jeg lager grøt koker jeg vannet.

Sjekker dere grøten siden dere vet akkurat graden eller? Her gjør jeg ikke det. Jeg sjekker maten etter å ha rørt, og setter litt på hånden. Jeg prøver også å unngå å bruke microen for mye, så hvis jeg lager grøt koker jeg vannet.
Nei, jeg har aldri gjort det, men det burde jeg visstnok ha gjort :p får begynne å lage grøten på vannet jeg har på termosen til mme, det er vel rundt 40 grader kan jeg tenke meg.

Har lest at mmepulver bør røres ut i mer enn 65 grader fordi det kan inneholde bakterier. Men vet bruksanvisningen ofte sier noe annet.

Altså grøt kan man jo koke. Feks havregrøt av havregryn koker man jo sammen med melk. Havremel og annet som grøtpulver er laget av er jo bare oppmalt korn - kan ikke skjønne at det ikke kan kokes? Mm må ikke varmes mer enn 40 grader fordi imunforsvarstoffene blir ødelagt. Aldri hørt noe om næringsinnholdet. Kumelk kan fint kokes, hvorfor ikke mme?

Får ikke mat på natten. Men starter morgenen mellom 4-5.:|
Koker vannet i vannkoker pga at det er enklest. Sper på med kaldt vann fra springen for å få rett tempratur. ;)

Har lest at mmepulver bør røres ut i mer enn 65 grader fordi det kan inneholde bakterier. Men vet bruksanvisningen ofte sier noe annet.

Altså grøt kan man jo koke. Feks havregrøt av havregryn koker man jo sammen med melk. Havremel og annet som grøtpulver er laget av er jo bare oppmalt korn - kan ikke skjønne at det ikke kan kokes? Mm må ikke varmes mer enn 40 grader fordi imunforsvarstoffene blir ødelagt. Aldri hørt noe om næringsinnholdet. Kumelk kan fint kokes, hvorfor ikke mme?
Godt mulig det er jeg som blander med at det er immunforsvarstoffene som blir ødelagte. Men det står jo på pakkene at det skal være 40grader. Da ser jeg ikke poenget i å koke vann når jeg kan varme i mikroen på noen sekunder. Synes det er mye lettere.

Så lenge det er kokt og så avkjølt til 40 grader inneholder det ikke bakterier. Men varmt vann fra springen kan inneholde bakterier.

Så lenge det er kokt og så avkjølt til 40 grader inneholder det ikke bakterier. Men varmt vann fra springen kan inneholde bakterier.
Tror hun mener bakterier i mme. Mener å ha lest at mme kan inneholde bakterier og at hvis man blander ut i 65-70 grader tar man livet av disse bakteriene, men man leser jo så mye rart, så om det stemmer aner jeg ikke :p

Hadde vel stått advarsel om alle næringstoffene forsvant om man blandet ut i i vann over 40 grader...
Troooor kanskje guttungen hadde vært en smule tynnere om han ikke hatt fått i seg næringsstoffer fra grøten de siste 4 månedene :p

Nei selve pulveret kunne inneholde bakterier, derfor skulle det blandes i varmere vann. Tror jeg leste det på flaskeposten.no men den finnes ikke lengre...

Godt mulig det er jeg som blander med at det er immunforsvarstoffene som blir ødelagte. Men det står jo på pakkene at det skal være 40grader. Da ser jeg ikke poenget i å koke vann når jeg kan varme i mikroen på noen sekunder. Synes det er mye lettere.
Nei når barna er så store så tenker jeg også at det ikke er nødvendig å koke :) Men tror melka helt fint tåler det.

Troooor kanskje guttungen hadde vært en smule tynnere om han ikke hatt fått i seg næringsstoffer fra grøten de siste 4 månedene :p

Min også :p lager grøt i kokt vann, mini har call midt på underarmen ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Får ikke mat på natta lengre, han sover som regel hele natta :)
Det har hendt at han ikke vil roe seg med kun tutt ila natta og da får han ei flaske med melk -men det er lenge siden.
Her er det morgen mellom kl 07 og 08:00 +/-
Koker ikke vannet til mme og grøt, tapper direkte fra kranen og varmer det i mikroen. Skal ikke være nødvendig å koke vannet etter at babyen har passert 6mndr ;)

Hun får pupp ca 3 ganger om natta, og står opp som regel mellom 7 og 8, men dette er velig variabelt :-) Varmer vann til grøt i vannkokeren, men det er ikke alltid det koker før jeg stopper vannkokeren.

Her koker vi også vann i vannkokeren til grøt. Venter heller litt med å servere, syntes den blir fort kald. Tror anbefalingen på 40 grader er for å kunne servere med en gang.. ;)

Back
Topp