Mat på granca - listeria og toxoplasmose?

Missymi

Forelsket i forumet
Hei jenter <3 er på ferie på granca, og har stort sett vært veldig forsiktig med mat og sånn.. MEN.. jeg har syndet et par ganger (glemt meg er vel rettere). Drakk vann med isbiter på kafé for noen dager siden, og heiv i meg en burger fra en lokal sjappe før jeg kom på at det var salat på den... og sååååe for et par tre dager siden spiste jeg biffkjøtt som vi tilberedte hjemme, den kjentes godt stekt ut - men da jeg kom midt inni oppdaget jeg noe rosa kjøttsaft på fatet, og så at kjøttet kanskje kunne være en ørliten anelse rosa inni. Nå føler jeg det som om jeg brygger på noe, litt sleten i kroppen - og litt kribling i nese og hals. Er da selvfølgelig også blitt bekymret for at dette skal være toxoplasma eller listeria. Hva tror dere? Vanlig forkjølelse eller grunn til bekymring? Burde jeg oppsøke lege?
 
Det har nok helt sikkert gått veldig bra, men jeg ville tatt en test hos legen ca 3 uker etter du er hjemme igjen, så slipper du å uroe deg resten av svangerskapet :)
 
Hei jenter <3 er på ferie på granca, og har stort sett vært veldig forsiktig med mat og sånn.. MEN.. jeg har syndet et par ganger (glemt meg er vel rettere). Drakk vann med isbiter på kafé for noen dager siden, og heiv i meg en burger fra en lokal sjappe før jeg kom på at det var salat på den... og sååååe for et par tre dager siden spiste jeg biffkjøtt som vi tilberedte hjemme, den kjentes godt stekt ut - men da jeg kom midt inni oppdaget jeg noe rosa kjøttsaft på fatet, og så at kjøttet kanskje kunne være en ørliten anelse rosa inni. Nå føler jeg det som om jeg brygger på noe, litt sleten i kroppen - og litt kribling i nese og hals. Er da selvfølgelig også blitt bekymret for at dette skal være toxoplasma eller listeria. Hva tror dere? Vanlig forkjølelse eller grunn til bekymring? Burde jeg oppsøke lege?

Dersom du skulle vært smittet er det lite sannsynlig at du hadde fått noen symptomer. Vil heller tro at det kommer av aircondition/forkjølelse.

Men skjønner veldig godt bekymringen. Var selv i utlandet tidligere i graviditeten og hadde et hysterisk forhold til mat og drikke. Følte jeg kjente ekstra etter i kroppen uansett hva jeg spiste. Ble testet både før og etter reisen og hadde da ingen smitte. Ta forhåndsreglene ift smitte/bakterier så går det nok bra, jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for kjøttet eller isbitene ihvertfall. Smitten kan uansett ikke påvises før om 3 uker så ingen grunn til å ta kontakt med lege enda, kos deg på ferie :cool01
 
Enig med de andre
Sjekk hos lege ca tre uker etter dette. Får ikke gjort mer fra eller til nå uansett
 
Back
Topp