Mat og vekt - tips ønskes

Druesaft

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
❁ Juliskatter 2026 ❁
Hei! Det er ofte mye fokus på overvektige gravide, og mas om at en må slanke seg, men for meg er det litt det omvendte. Sist graviditet gikk jeg opp 15 kg. Det anbefalte er vel 12 kg, men for meg som kun veide 53 da jeg ble gravid trengte jeg mer enn 12. Denne gangen er jeg kun 50 kg (!), og har lest at det er mye større sjanse for spontanabort hvis en har en bmi på under 18,5. Så her er jeg, spiser og spiser, men det er ikke så lett. Noen som har tips til hvordan å legge litt på seg? Kaloribomber av noen slag. Har bare ekstrem forbrenning, og har ikke noe ønske om å være så lett som jeg er nå. Vil helst opp i normalvekt. Tips taes i mot med takk :)

Jeg tenker at å stappe seg med drittmat er ikke bra, ville valgt vanlig sunn mat, og trent for å bygge muskler..

Jeg la på meg 30 kg forrige graviditet... 20 var borte i løpet av en måned og de siste 10 måtte jeg slite for. Hadde mye vann i kroppen og spiste ikke så gale.. jogga og trente til jeg var 7 mnd.. da tok bekkenløsning tak over kroppen min...

Vet ikke om jeg har tips du allerede vet. Men å droppe alle lettprodukter, bruk helmelk, fløte i sauser, smør i matlaging og på brød. Spis ofte om du ikke klarer store mengder. De har energi drikk på apoteket, men vet ikke om de er anbefalt til gravide uten å høre med legen først:)

Vet ikke om jeg har tips du allerede vet. Men å droppe alle lettprodukter, bruk helmelk, fløte i sauser, smør i matlaging og på brød. Spis ofte om du ikke klarer store mengder. De har energi drikk på apoteket, men vet ikke om de er anbefalt til gravide uten å høre med legen først:)
Ja, men problemet er at kjæresten min har fått påvist høyt kolesterol, og vi har lagt om kosten, og fått ned kolesterolet til et normalt nivå :) Jeg gikk ned til 48 kg seks måneder etter fødselen, og begynte å kjøpe separat mat/pålegg. Jeg vet jo at jeg trenger mer fett, mens han trenger lettprodukter. Kjip kombinasjon.. Vet jo at det er mye kalorier i f.eks nøtter. Spiser litt mørk sjokolade også hver dag. Men jeg holder meg liksom stabil uansett føles det.

Ja, men problemet er at kjæresten min har fått påvist høyt kolesterol, og vi har lagt om kosten, og fått ned kolesterolet til et normalt nivå :) Jeg gikk ned til 48 kg seks måneder etter fødselen, og begynte å kjøpe separat mat/pålegg. Jeg vet jo at jeg trenger mer fett, mens han trenger lettprodukter. Kjip kombinasjon.. Vet jo at det er mye kalorier i f.eks nøtter. Spiser litt mørk sjokolade også hver dag. Men jeg holder meg liksom stabil uansett føles det.
Sniker litt her. Nøtter gir masse kalorier ett par never om dagen gir masse ekstra .Avokado er Sundt og kaloririkt.Drikk sjokolademelk m hmelk(ikke så Sundt da men.) ellers kutt ut alt av lettprodukter ;)

Svigersøstra mi har det likt, så hun må pøse på med mat mens mannen prøver å holde vekta i sjakl :p det rådet jeg kan gi, er å kjøpe næringspulver på apoteket som du kan drikke ved siden av måltidene. Da får du økt inntaket ganske mye. Mannen min tok det en periode han var syk og nesten ikke fikk i seg mat. Ellers fortsett som nå, spis masse proteiner og sunt fett, og langsomme karbohydrater. :)

Jeg hadde litt problemer med å holde vekten oppe i forrige ammeperiode - det løste jeg etterhvert ved å gå over til helmelk + bremykt på brødskiven, alltid ha en pose nøtter og tørket frukt med meg, masse avokado, jeg lagde en del smoothie hvor jeg hadde litt sunn olje oppi og gjerne noen knuste frø og nøtter. Men tror det var nøtteknaskingen som egentlig var mest effektiv, for da gikk jeg liksom aldri sulten! Og det er supersunt også, så du kan virkelig unne deg så mye du bare vil om du trenger å legge på deg. La på meg 20 kg sist graviditet, og var litt lei meg for det, følte meg veldig stor, men det trengte jeg tydeligvis for jeg ble litt for tynn i etterkant ;-) Så denne gangen koser jeg meg i alle fall med maten!

Sniker litt her, vil bare tipse om at næringsdrikker på apotek kan du få på blå resept (spørs jo da om legen er enig i at du har behov for ekstra kalorier)

Syns ikke du skal pøse på med mye metta fett, spis heller sunt fett som Avocado, oliven, nøtter, laks, majones, litt ekstra margarin på skiven etc.

Må jo bare legge til at de jeg kjenner som "ikke klarer" å gå opp i vekt spiser utrolig lite og veldig lite regelmessig.

Klarer du å spise 5-6 måltider om dagen og borti 2000 kcal så skal du klare å legge på deg. Så lita som du er tviler jeg på at du har en basalforbrenning på stort mer enn 1500 kcal (og da har jeg tatt i, jeg er 173 og 80 kg og har basalforbrenning på ca 1300)

Back
Topp