Mat og ting som vi må passe på

Frk.Smedstad

Venter på lillesøster
Eneste jeg husker fra sist var at man ikke kan spise spekemat, salami og at man må spise godt stekt kjøtt. Hva mer?

Mamma til Herman venter lillebrøster mars 2014
Taster på appen :-)

Ost må være pasteurisert. Brie, camambert, og andre mykoster bør man være forsiktig med selv om det er pasteurisert. Vakuumpakket kjøttpålegg skal man bare spise når det er ferskt, altså ikke når det nærmer seg utløpsdato. Frukt og grønnsaker skal skylles godt. På matportalen.no står alt ift mat og graviditet :)

Rå egg skal ikke spises, altså hjemmelaget majones/aioli, tiramisu osv. Jeg mener også å ha lest at egget skal være hardkokt skal man spise det.
Koffein bare i små mengder ( men jeg har lest at det er best å unngå koffein helt de første ukene ).

Å? Jeg har lest mange ganger at rå/myk-kokt egg er på nei-mat lista. Mulig jeg leste det på tyske/engelske sider men jeg har altså latt være å spise egg i alle graviditetene mine...
Men hvis eggene er tryggere å spise i norge da tar jeg det tilbake :-)

Man kan spise rå egg i Norge :) men vær forsiktig med egg i utlandet.

Hvordan er det med snøfrisk? er jo pasteurisert geiteost, men går det under smøreost eller myk ost? Og feta, lurer på om det er på nei-lista nå :(

Hvordan er det med snøfrisk? er jo pasteurisert geiteost, men går det under smøreost eller myk ost? Og feta, lurer på om det er på nei-lista nå :(
Snøfrisk er smøreost, i følge tine selv hvertfall :) feta er nok litt i gråsonen. Tror det er noen typer man kan spise, men jeg har valg å holde meg helt unna det. Er litt usikker :/

Back
Topp