Mat og smaksprøver

Liz82

Glad i forumet
Noen som har begynt med smaksprøver før 4 mnd?

I påsken fikk jenta mi smake en tskje grøt (kusinen hennes er to mnd eldre) og hun likte det. Har ikke smakt noe mer før nå i går fikk hun en tskje hjemmelaget potet/gulrot/olje/nan miks jeg laget for å fryse ned i isbitformer. Dette var ikke populært, men er nok tilvenning som skal til. Er nå ni dager igjen til hun er 4mnd så tenker det går fint..

Blir jo så spennende med mat :)
 
Han har fått sutte på en eplebit et par ganger når jeg spiser, og så har det hendt han får sleike på bestikket vårt når vi spiser. Da er det jo i praksis tomt, men henger kanskje litt smak igjen. :p Veldig interessert i mat og smaker og sånt foreløpig. Tran er han blitt veldig gla i! Han er bestandig sutrete om kvelden når det er stelling og tran-tid, og da merkes det at gråten endrer seg når han ser tranflaska. :D Smatter det i seg. :)
 
Ikke enda, mem begynner om en ukes tid. Gleder meg sånn :D hun har fått suttet litt på en rå gulrot, noe som hun elsket [emoji14] så det skal bli gøy :) har handlet inn isbitformer og skal begynne å lage litt neste uke for å ha klart
 
Han her har smakt på litt søtpotet blanda med morsmelk. Jeg tror han likte det. Han smatta det hvertfall i seg :p
 
Vi venter :)
 
Min er 3,5 mnd og har fått legge tunga si på en paprikabit, en agurkbit og en eplebit. Han var ikke videre imponert.

Siden jeg delammer skal jeg og starte med innflring av mat (han legger lite på seg) men gruer meg litt. Syntes det er ok at han får smake på ting, men tilvenning til måltider og at mat skal ned i den lille magen hans gruer jeg meg til. Er redd for at han blir dårlig.
 
Min er 3,5 mnd, og jeg kommer til å introdusere smaksprøver ved 4 mnd alder. Ønsker å gå ned på ammingen (og forhåpentligvis få han over på mme - kanskje enklere når han har smakt forskjellige ting, hvem vet..), og fordi jeg synes han virker mer sulten selv etter å ha tømt begge bryst. Føler han trenger mer enn jeg kan tilby han nå. Men gruer meg litt ift potensiell magevondt..
 
Min er 3,5 mnd og har fått legge tunga si på en paprikabit, en agurkbit og en eplebit. Han var ikke videre imponert.

Siden jeg delammer skal jeg og starte med innflring av mat (han legger lite på seg) men gruer meg litt. Syntes det er ok at han får smake på ting, men tilvenning til måltider og at mat skal ned i den lille magen hans gruer jeg meg til. Er redd for at han blir dårlig.

Lille har fått sutte på agurk, det var helt topp. Eple har også falt i smak, sutter i vei.
Men da han fikk pære i dag ble han helt vill! Trur den var så søt smak på at det var litt dumt å la ham smake, han ble rasende hver gang jeg tok den vekk. :p
 
Nei venter en mnd til tenker jeg... startet dog når mine to andre var 4mnd.
 
Begynner dere når de er 16 uker eller 4 mnd ift fødselsdato?
 
Vi har begynt pga. forskningsprosjektet vi er med i :) vært gjennom peanøttsmør og hvete-velling :) Skal igang med egg i morgen :)
Er det PreventADDALL undersøkelsen? Vi var med og fikk 3D ultralyd og alt, men så ble det litt mye styr rundt fødselen slik at de glemte å ta prøvene de skulle og vi ble diskvalifisert :( Håpet vi skulle havne i gruppen med smaksprøver!
 
Er det PreventADDALL undersøkelsen? Vi var med og fikk 3D ultralyd og alt, men så ble det litt mye styr rundt fødselen slik at de glemte å ta prøvene de skulle og vi ble diskvalifisert :( Håpet vi skulle havne i gruppen med smaksprøver!

Ja :D Var dere på Riksen og fikk 3D? Vi fikk også det :D Skikkelig flink hun som tok undersøkelsen :)

Ånei?? Vi var redde for at de skulle glemme det da jeg måtte ha hastesnitt, men vi sa det vel sikkert 100 ganger at vi er med i PA og at de ikke måtte glemme det :p Veldig glad vi havnet i den! Hadde vi fått bading hadde vi nok trukket oss da jeg ikke hadde klart det med ryggen etter epiduralen...
 
Ja :D Var dere på Riksen og fikk 3D? Vi fikk også det :D Skikkelig flink hun som tok undersøkelsen :)

Ånei?? Vi var redde for at de skulle glemme det da jeg måtte ha hastesnitt, men vi sa det vel sikkert 100 ganger at vi er med i PA og at de ikke måtte glemme det [emoji14] Veldig glad vi havnet i den! Hadde vi fått bading hadde vi nok trukket oss da jeg ikke hadde klart det med ryggen etter epiduralen...
Vi var også på Riksen for 3D. Bildene ble fantastiske!

Alt prøveutstyret lå klart på fødestuen, men ingen av de 6-7 som var der husket på det og innen vi reagerte var det dessverre for sent [emoji20] Så bra dere fikk minnet dem på det! Jeg vil gjerne høre om deres erfaringer med smaksprøver.
 
Vi var også på Riksen for 3D. Bildene ble fantastiske!

Alt prøveutstyret lå klart på fødestuen, men ingen av de 6-7 som var der husket på det og innen vi reagerte var det dessverre for sent
emoji20.png
Så bra dere fikk minnet dem på det! Jeg vil gjerne høre om deres erfaringer med smaksprøver.

Så bra :D Gøy at vi fikk det gratis, ellers hadde jeg aldri gjort det :p

Så kjedelig :( :(

Det har gått over all forventning :) Vi begynte med peanøttsmør, noe han synes var helt greit. Var litt redd for at han fikk reaksjon, men gikk over like fort som det kom. Så skulle vi egentlig gi melk, men siden han får Nan skulle vi bare hoppe over det. Videre fikk han hvete-velling, noe han synes var helt greit, virket det som. Egg derimot var en prøvelse, da han synes konsistensen var vanskelig. Brakk seg og gode greier, men når han først vente seg til det så det ut som smaken var god :)

Nå er vi ferdige med første fase av introduksjonen, så videre skal vi bare gi han disse fire tingene jevnlig i tiden fremover :) Ihvertfall til 6 mnd, men godt lenger :) Tenker jeg putter litt i grøten hans fremover :)
 
Nå har vi testet mango, banan og grøt.
Mango får han i sånn nettingsmokk, det er kjempesnadder.
Grøten og bananen er litt vanskelig pga konsistensen. Men går ned når han husker hvordan han gjør det [emoji2]
Vet ikke helt hva vi skal prøve etterpå dette.
 
Back
Topp