Mat og matlyst

MaiMor19

Forelsket i forumet
Jeg skal ikke klage på noe som helst, da jeg har det særdeles fint som gravid med minimalt symptomer og ingen plager. Jeg er nå 12+4, og har sett en sprellende liten bylt på ultralyd tre ganger.

Men, de to siste ukene har vært litt «plaget» med matlyst og hva jeg vil ha. Jeg er vanligvis skikkelig matvrak, og har som motto at alt går i grisen, hvor grisen altså er meg selv :joyful:

I dag ville samboer ha pizza, og jeg følte umiddelbart at det kunne bli en utfordring. Men hittil har jeg alltid kunne spise en liten porsjon selv om det ikke smaker. I dag gikk det rett og slett ikke, og jeg følte ubehag helt til pizzaen var borte fra bordet. Nå sitter jeg her med to klementiner og et glass isvann og føler jeg spiser verdens beste måltid :rolleyes:

Noen som har følt det slik, og kan si noe om dette kommer til å gi seg? Hvis ikke kan det jo bli «moro» fremover :confused: Hører jo at plagene oftest letter etter uke 12, men her kom jo dette tullet i den tiden... Må jeg belage meg på at dette varer ut svangerskapet eller ut andre trimester?

Så kjedelig haha! Det har jeg nok aldri hørt om, at man får aversjoner til andre trimester.. Hadde slik tidligere når jeg var kvalm men ikke nå lenger..

Jeg funderer på akkurat det samme, men jeg har slitt med mat og matlyst omtrent siden uke 6.. Håper det gir seg etterhvert. Nå orker jeg i det minste å spise mat jeg har stekt selv, det klarte jeg ikke for et par uker siden. :)
Knekkebrød, frokostblanding og ferske, butikkjøpte, rundstykker har vært redningen her.

Jeg har d på samme måten og syns d er skikkelig kjipt. Elsker egentlig all mat! :-) nå er d så lite som smaker ordentlig godt. Jeg klarer å presse middagen ned, men d er lissom ikke med glede.. vanskelig å forklare. Har helt syk cravings på sure ting da. Satt å sutta på en sitron igår fordi ingenting i skapet var surt nok :-)

Jeg er slankeoperert og etter jeg ble gravid har jeg slitt enda mer med å få i meg varm mat. Den verste kvalmen er forbi, men utrolig mye små kvalm. Så det som hjelper her er frukt og brødmat. :happy: Får i meg litt middag, men ikke alt som smaker så godt.

Jeg har det akkurat likt.. nytter ikke å planlegge matinnkjøp eller noe.. jeg kan plutselig få avsmak på det som kommer på bordet.. hadde det slik svangerskap også.. [emoji58]

Har lyst på alt eg utenom godteri hehe... mye frukt så hamstrer inn det og spiser det som mellom måltider. Blir mye grov brød da det hjelper på kvalmen. Eneste er at maten ikke smaker som før merkelig nok og må lage nye vrier på ting, men jeg elsker og stå på kjøkkenet og kokulere så det går bra!

Har hatt det slik med begge de 2 andre. I 2 trimester er det enkelte matretter som får meg grønn, selv om jeg har elsket det før.
Med den første var det seifilet, elsker det jo til vanlig, men hadde så stygga på det, klarte ikke tanken engang!

Back
Topp