Mat man ikke skal spise

JoJa

Blir kjent med forumet
Hei dere, hvordan finner dere enkelt ut hva man ikke skal spise under svangerskapet?
Her om dagen var jeg på en fin restaurant med venninner og bestilte Chilensk seabass. Tenkte at fisk er bra.
Men når jeg kommer hjem og googler hva det er, så er det havabbor. Ifølge matportalen skal man ikke spise havabbor over 25cm, og den fiske. Jeg spiste var garantert over 25 cm!
Jeg nevnte tilogmed til servitøren (som var engelsk), at jeg er gravid og håpet at det ikke var noe i retten jeg ikke skal ha. Neida sier hun.
Forstår at hun ikke visste.
Men har lært nå, at jeg bare må ta fram mobilen for å google neste gang jeg er usikker, følte det var så dumt å gjøre det der og da i godt selskap og fin restaurant.

Satt og spiste lunsj nå, og tok en skive med roastbiff. Spiste halve skiva før jeg googlet, selvfølgelig skal man ikke spise det. Typisk...

Jeg som har lest at man egentlig kan spise det meste, men tydeligvis ikke....
Jeg er ikke kresen på mat, så er kanskje det som gjør det enda vanskeligere.
Finnes det en app for matvarer man ikke skal ha?

Jeg håper jeg ikke har skadet fostrene inni meg. Men gjort er gjort. Man lærer så lenge man lever.

Vet ikke om det finnes en app, men matportalen.no har i alle fall god oversikt :)

Vet ikke om noen app, men det er noen pekepinner.
- Ferskvannsfisk over 25 cm (gjeller ikke alle, men mange) + enkelte saktevoksende fisk deriblant abbor
- Tunfisk (usikkerhet rundt boks) og eksotisk fisk
- Kjøtt som ikke er gjennomstekt (roastbiff er ikke det, ei heller salami)
- Rått egg utenom i Norge og Sverige

Spør på helsestasjonen om de har et hefte du kan ha liggende i vesken, det hadde jeg

Det var en god ide, og ha hefte i veska.

Var på første svangerskapskontroll hos legen igår, og fikk ingen brosjyrer eller noe sånt.
Jeg får kontakte jordmor/helsestasjon.

Vet ikke om noen app, men det er noen pekepinner.
- Ferskvannsfisk over 25 cm (gjeller ikke alle, men mange) + enkelte saktevoksende fisk deriblant abbor
- Tunfisk (usikkerhet rundt boks) og eksotisk fisk
- Kjøtt som ikke er gjennomstekt (roastbiff er ikke det, ei heller salami)
- Rått egg utenom i Norge og Sverige

Spør på helsestasjonen om de har et hefte du kan ha liggende i vesken, det hadde jeg
Spekeskinke og myke oster må ikke glemmes!

Jeg har en app, "gravid ja/nei mat" heter den. Den inneholder ikke all ja mat, men hvis det ikke står der så er det vel trygt. Det står også hvorfor det er nei mat!
Vet ikke om den eksisterer på android telefon, men man kan jo bare søke på gravid i app store, var sånn jeg fant den =)

Jeg har en app, "gravid ja/nei mat" heter den. Den inneholder ikke all ja mat, men hvis det ikke står der så er det vel trygt. Det står også hvorfor det er nei mat!
Vet ikke om den eksisterer på android telefon, men man kan jo bare søke på gravid i app store, var sånn jeg fant den =)

Har du brukt den mye og føler du den er bra?

Jeg er bare 5+4, så mye er vel litt å ta i =P men det jeg har fått brukt av den er jeg fornøyd med! Liker at det står hvorfor man evt. Ikke skal spise det. Lista består av ja mat som er skrevet med grønn, nei mat som er skrevet med rød og forsiktig mat som er skrevet med oransje.
ImageUploadedByBV Forum1445379211.088672.jpg
ImageUploadedByBV Forum1445379221.257438.jpg
ImageUploadedByBV Forum1445379247.850551.jpg

Back
Topp