Mat i fryseren den første tiden

NordinaLina

Flørter med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Jeg er kommer i en skikkelig prepping- og nestingmodus, kanskje særlig fordi jeg nettopp fikk vite at jeg settes i gang før tiden (2-3 uker før pga svangerskapsdiabetes) og vil få julibaby, og ikke augustbaby. Brått ble det kun 6 uker igjen!

Jeg tenkte å fylle fryseren med porsjoner av middag som jeg har lager på forhånd for å forenkle hverdagen etter at den lille kommer. Ønsker helst å lage fra bunn selv og unngå posemat fra Toro. Har tenkt på ulike lasagneoppskrifter (lavkarbo, vegetarisk, med pasta og kjøttdeig), gryteretter som chili con carne og linse/grønnsaksgryter. Tenkte også på å lage noen hjemmelagede pizzaer og fryse ned stykker, da med sunt og godt topping.

Har dere noen middagstips? Altså til retter som er lett å lage stort og fryse ned porsjonsvis, som passer for en ammende, sulten og trøtt mamma? Pappaen skal selvsagt bistå på kjøkkenet den første tiden, men vil også ha noe «på lur»!
 
Paier kan være godt, og en wok som kan varmes og spises til ris eller nudler. Fiskesuppe, grønnsakssuppe og andre supper er også digg :happy:
 
Vi pleier å fryse ned gryteretter, lasagne, pasta- og pizzasaus og supper (focaccia til suppene lager jeg i langpanne, og fryser ned stykker som passer til middag for oss)
Ellers er horn med forskjellig fyll, eller pizzasnurrer supert å ha i fryseren (og kan spises, så lenge de ikke er for varme, samtidig som man ammer)

edit: pappa pleier å lage fiskegrateng som han fryser ned i aluminiumsformer- som bare er å steike, men det har ikke jeg forsøkt meg på enda. Går sikkert fint med andre gratenger også
 
Vårruller, lasagne, fiskegrateng, pølsegrateng og andre gratenger, pizza, lapskaus, bolognese (samme basen til lasagne om man lager selv fra bunnen av). pizzasnurrer, fylte horn, rundstykker, focaccia, urterundstykker/brytebrød er perfekt å ha liggende til salater, gryteretter og bolognes.

pai er også fint! Men vanskelig å fryse ned uten å ødelegge den syntes jeg.

Kjøper aluminiumsformer med lokk på biltema/europris og har maten rett i det. Evt solobeger til gryteretter/lapskaus :happy:
 
Jeg kjenner at jeg er misunnelig, her blir jeg så dårlig av å stå og lage mat at jeg nesten tror det blir enklere etter fødsel nesten! Hadde så mange planer, vi har tilogmed helt ny fryser. Men neida! :hungover:
Må jo være så digg med ferdig, skikkelig mat som bare må varmes opp <3
 
Det hørtes ut som en kjempe god plan ! Skal søren meg prøve meg litt på det eg og.. her lager ikkje mannen mat så hvis han må fikse någe så blir det fjordland ! Så da kan han like godt varme opp min mat :D
Kjøttkaker i brun saus har jeg fryst ned mange ganger tidligere, det funker supert !
Hjemmelagd pizza i stykker feks, fiskeboller i hvit saus.. ja, må komme på noe mer jeg og :)
Lykke til :happy:
 
Jeg elsker å lage lapskaus/kjøttsuppe på saltknoke med masse deilige grønnsaker. Fryser ned i porsjoner. Pleier å lage ca 10L om gangen når jeg først holder på. Og all kutting og skrelling kan gjøres sittende og så koker det jo selv uten at man må stå å passe på :)
 
Jeg laget en enorm posjon av tomatsaus som kan gå til alt fra chilli, lasagne, pasta, suppe, fisk, kjøtt,kkylling etc.

Så frøs vi ned alle typer form mat som er mettende og god. Cottage pie, shepherds pie, fiskegrateng, gryteretter, lapskaus, lasagne hadde vi. Det var helt fantastisk å bare ta opp og hive inn i ovnen, ingenting å vaske opp om vi hadde brukt engangsform, bare en ting å vaske opp om vi hadde glemt det. Så hadde jeg en haug med brød, rundstykker, og boller.
Vårt første barselbesøk hadde med sånn 50 ostehorn og de ble spist her og der også.

Jeg vil varmt anbefale og laste ned med alt av næringsrik mat! Mye rødt kjøtt for jern, jeg slenger lever inn i alle kjøttdeig typ - gryter (merkes ikke av noen, hilsen samboer som nekter å spise lever men som spiser disse blandingene) og bruke gjerne ferdig kraft for ekstra god næring - jacobs selger ferdige kraftgreier.
 
Back
Topp