Mat i første trimester

EllyPrøver

Flørter med forumet
Januarlykke 2026
Hei dere :)

Jeg lurer på om dere prøver å spise mer sunt i første trimester, har mer inntak på fisk, grønnsaker osv? Jeg har slitt en del med kvalme og brekninger og sliter tidvis å få i meg mat. Blir mye kjeks, yoghurt og «simple ting» som ikke smaker så mye. Redd for innvirkningen det vil ha på utviklingen av fosteret såklart at jeg ikke har kjempemasse grønt, fisk, bønner osv - alt det som står på internett at man «skal» ha! Lurer på om dere kan dele litt hva dere gjør!

Går utover deg før deg går utover fosteret sa jordmor til meg. Noen ganger må man bare overleve og få i seg noe man klarer å beholde i magen ❤️Jeg spiser greit normalt nå, men var noen uker det ble mye rart bare for å få i seg noe. Valgte mat som var lett å spy opp igjen, altså enkelt med lite smak og lukt.

Hei, takk for melding.❤️ Okei, det er litt betryggende å høre! Noen er jo skikkelig preget av kvalme og opplast over lengre tid og får friske og sunne babyer! Man vil jo gjøre alt for at det skal gå bra med baby underveis i svangerskapet!

Det går som regel helt fint! ❤️ Jeg har spist det jeg har klart og må være fornøyd med det. Bedre å få seg noe enn ingenting. Babyen tar det den skal. Prøver å trøste meg med at jeg tar multivitaminer, og jeg vet at det ikke er erstaning for vanlig kosthold. Men helt klart en hjelp for at babyen får det den skal. Nå som jeg nærmer meg 2. trimester kommer matlysten og muligheten for å spise mer sunt mer. Og da utnytter jeg det❤️

Takk for melding og betryggende ord @Reddik<3 !
Jeg tar også multivitamin! Godt å høre at ting normaliserer seg litt i andre trimester. Gleder meg til å få litt energi tilbake!
All slags bekymringer man får i dette løpet, men dette hjalp hvertfall på den ene ❤️

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier @EllyPrøver. Har angstet ganske mye med mat etter jeg fant ut av graviditeten. (Ansvaret man kjenner på for å bygge opp dette lille livet altså..:) )jeg har også slitt veldig med kvalme, og har mer hatt aversjon mot mye, framfor cravings. Prøver så godt jeg kan å lure inn grønnsaker og frukt der jeg kan. Velge rene råvarer og unngå sukker.
Men når man er så kvalm så forsvinner alt dette utav vinduet og det handler bare om å overleve:) blitt mye ritzkjeks, pasta, brød , oppskjærte epler og saft.
Har klart å få ned 1 multivitamin hver dag, men ikke noe jern, omega 3, eller noe annet.
Er som noen nevner over her at babyen tar det den trenger først, så blir resten over til deg. Og den er jo ikke store klumpen ennå<3
Tenker å bruke 2 trimester (eller vertfall når formen kommer litt mer tilbake) på å bygge opp et lite sterkere reservelager, så har bestemt meg for å ikke stresse like mye med dette nå:)

Hei @CamiBy - takk for svar og refleksjoner! Skjønner deg veldig godt, jeg har mest hatt aversjon og cravings selv, og det du lister opp er en kopi av hva jeg selv har hatt på listen over det jeg spiser! Kjenner veldig på ansvaret som du sier, over å velge de rette tingene.
Høres lurt ut det du sier angående andre trimester, så får vi se på alt sunt vi får i oss nå som en bonus! :)

Hei @CamiBy - takk for svar og refleksjoner! Skjønner deg veldig godt, jeg har mest hatt aversjon og cravings selv, og det du lister opp er en kopi av hva jeg selv har hatt på listen over det jeg spiser! Kjenner veldig på ansvaret som du sier, over å velge de rette tingene.
Høres lurt ut det du sier angående andre trimester, så får vi se på alt sunt vi får i oss nå som en bonus! :)
Ja, det er akkurat det!:)
Har endelig skjønt litt mer nå at det er så *** slitsomt å være gravid uansett, vi burde være litt snille med oss selv, og tenke at det vi får i oss nå er godt nok <3 også gi kroppen det det kjennes ut som den har lyst på, uansett om det er enkel loff eller druer:)

Hei dere :)

Jeg lurer på om dere prøver å spise mer sunt i første trimester, har mer inntak på fisk, grønnsaker osv? Jeg har slitt en del med kvalme og brekninger og sliter tidvis å få i meg mat. Blir mye kjeks, yoghurt og «simple ting» som ikke smaker så mye. Redd for innvirkningen det vil ha på utviklingen av fosteret såklart at jeg ikke har kjempemasse grønt, fisk, bønner osv - alt det som står på internett at man «skal» ha! Lurer på om dere kan dele litt hva dere gjør!
Spiser det jeg kan og klarer. Spiser det kroppen har lyst på. Ikke alltid lett å vite. Slet litt når jeg var konstant hangry. Uansett hva jeg spiste så var jeg ikke fornøyd. Etter uke12 skal det blir mye bedre med matlysten sier mamma. Tar tran i tillegg til nycoplus for gravide. Holder massevis det.❤️

Back
Topp