Mat i barnehagen

Barnet mitt må begynne i barnehagen som ettåring i august, og vi har nettopp vært på informasjonsmøte. Der fikk vi vite at barnehagen er "fullkost" uten mulighet for niste, og de serverer to brødmåltider om dagen pluss frukt.

Ved spørsmål om de følger helsedirektoratets retningslinjer for ernæring i barnehagen fikk vi ikke svar. Ved spørsmål om variasjon og tilgjengelighet av grønnsaker og frukt til brødmaten fikk vi bare beskjed om at de fleste barn ikke ville ha dette så det pleide de ikke servere. Ved fruktmåltidet serves heller ikke grønnsaker.

Dette synes jeg er totalt krise. Barn skal ha 5 om dagen, da helst grønnsaker. Hvordan går det an når barnehagen ikke tilbyr grønnsaker? Barn spiser jo heller ikke grønnsaker hvis ikke de får tilbud om det OFTE.

Hva bør jeg gjøre?

Brødskivene koster oss forresten 350 kr i måneden. Barnehagen er privat og den eneste i nærheten av oss, vi har dermed ikke noen valg.
Jeg ville ha oppfordret til å ha grønnsaker via samarbeidsutvalget. Unger elsker rutiner og hvis det er både grønnsaker og frukt så går det fint. Iallefall i de barnehagene vår eldste har vært i. På den han går i nå har de noe som heter månedens frukt og månedens grønnsak. Alle må/oppfordres til å smake, men ingen må like. Det må jo smakes noen ganger før man liker noe. Men 350 kr for fullkost er jo bra pris synes jeg. Hva med å fokusere de tre grønnsakene hjemme? En til frokost, en til middag og en til kvelds? Grønnsaksjuice eller smoothie feks?
 
Det var rart.
Jeg har vært i flere bhg, og vi serverer alltid grønnsaker (typ agurk, paprika, tomat) til lunsj. Og et måltid frukt.

Men jeg tenker at selv en privat bhg må følge retningslinjene for kosthold i bhg.
Om ikke alle barna spiser grønt/frukt så vil de fleste spise.

Jeg har ett barn av hver type. Eldste spiser ikke frukt/grønt, men yngste elsker det.
 
Og så lurer jeg.
De serverer kun 2 måltider?
Det er jo lite da, når barn skal ha mat hver 3 time...
De fleste er jo det mer enn 6 timer...
 
synes det høres rart ut at de ikke serverer grønnsaker. Har aldri hørt om noen barnehager som ikke gjør det. Ville tatt det opp med foreldre utvalget. Hvis det ikke fører frem ville jeg ha sendt med grønnsaker til mine barn
 
Jobber selv i bhg, og det da helt vanlig å servere grønnsaker til alle måltider, og frukt-og grønnsaker til fruktmåltidet. I starten er det gjerne flere som ikke spiser en som spiser grønnsaker. Alle får grønnsaker, noen smaker og liker og fortsetter å spise, noen smaker og liker ikke, men liker etter hvert som det blir tilbudt det flere ganger, og noen liker rett og slett ikke. Men det er ikke et tema at vi ikke skal servere grønnsaker fordi de fleste ikke liker! De liker hvertfall ikke hvis ikke de blir tilbudt det!
Ta det opp om styrer eller SU! Sikkert flere foreldre som lurer på det samme!
 
Back
Topp