Mat. Hva? Når? Hvor mye?

Catbar

Betatt av forumet
Tittelen sier vel sitt.. Hva gir dere? Når? og hvor mye?
Pleier å gi grøt med sviske til dessert til lunsj og kvelds (11-12 og 18) ammer før grøt.
Ammer hver andre time hele dagen utenom grøt og 2-3 ganger på natta.
 
Vi har ikke turt å begynne enda pga han har slitt mye med magen, men tenkte jeg skulle starte med avokado, søtpotet osv som er lett fordøylig :) har kjøpt avent sin streamer/blender til barnemat, gleder meg til å teste den! krysser fingrene for at han ikke reagerer så altfor mye :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Fortsatt bare pupp her! 4 mnd og snart en uke gammel. Skal snaaaart begynne med smaksprøver. :)
 
Intro risgrøt fra hipp for en snart 2 uker siden,først tidlig på dagen, og det gikk greit. Litt fis, men ok. Gikk over til kveld, for å se om det hjalp på nattesøvn. Han spiste nesten en halv porsjon til kvelden i går og kvelden før. Det ble bare fising hele natta og enda mer dårlig søvn. Han har også ikke hatt avf.i dag, svært uvanlig. Kutter det herved ut en stund. Han skal få smake avokado og grønnsaker her litt etter litt, men merker etter grøtfadesen at jeg ikke har det så travelt...
 
Vesla har fått grøt i en mnd nå (5mnd) hun får det som kveldsmat og elsker det! Spiser ca. 1,5 dl. Hun får nestle risgrøt med mais og banan.
Vi prøvde litt forsiktig med gulrot og potet, men hun gulpa så fælt at jeg konkluderte med at det var for tidlig enda.
Hun får litt frukt da i sånn smokk som jeg putter noen frukt biter inni så tygger og sutter hun på den :) her går det mest i banan og pære, det syns hun er så godt :)
 
Gabriel får grøt eller gulrot og potet- puré på kvelden (19-20 tiden). Ellers får han bare pupp hver tredje-fjerde time. Om natten får han 1-3 ganger, alt etter som hvor mye våken han er. Får nok kanskje litt mer enn han egentlig trenger om natten - ettersom han havner sammen med oss i senga etter første nattmating :)
Det er både litt slitsomt og veldig koselig :D
Elsker å våkne opp sammen med han på morgenen!
 
Her får hun en porsjon grøt og et halvt glass sviskemos til frokost 07.30 avslutter med å amme litt
Får middag kl.14.00 gulrot eller potet eller begge deler :) avslutter med å amme
Får kvelds kl18.00 en porsjon grøt og resten av sviskemos glasset og så kvelds stell og amme i senga før hun er i seng til 19.00 :)
Ammer et par ganger mellom måltidene og. Ammer 0-3 ganger om natta :) og får banan i løpet av dagen om hun er sulten men ikkje vil ha pupp elle mme :)
Hun er foresten 4mndr og 2uker har fått fast føde i 1mnd og 1uke men er kun de siste 2ukene hun har fått 3 måltider og ikkje bare en gang til dagen :)



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Last edited:
Grøt kvelden, baby sover bedre nå!:D
 
grøt/vann til frokost, ikke super keen på grøten da, så gir den noen ganger til lunsj.da får hun en flaske.
mme/mm på dagen, har prøvd med litt fruktmos og noen skeier mosa potet/gulrot, men tar det veldig gradvis.
grøt og melk til kvelds. spiser en god skål da. spiser og gjerne sviskemos med litt av grøten hvis det stopper litt opp i systemet eller hun har mye luft.
ammer om kveld/natt/tidlig morning, alt fra 1-4 ganger

er akkurat 5 mnd.
 
hun får for det meste mme enda, får grøt og melk til kvelds også en smaksprøve midt på dagen, søtpotet er favoritten;)
ellers får hun litt banan, pære, drue og litt annet småteri som er lett og putte i slik smokk med hull i, hehe.. vet ikke hva det heter :p
hun spiser 1-2 ganger i løpet avnatten :)
 
Her fullammer vi enda ;)
Han har såvidt fått smake på litt sviskemos.. Kommer nok til å fullamme en stund til. Han er 5mndr nå, men 10 uker prematur -så han spiser hver 3-4 time


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Dere som har begynt med grøt, hvilken type bruker dere? Er det forskjell i havregrøt og risgrøt ift hva som er lettest for de små magene? :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Dere som har begynt med grøt, hvilken type bruker dere? Er det forskjell i havregrøt og risgrøt ift hva som er lettest for de små magene? :)


Sent from my iPhone using BV Forum
Havregrøt inneholder gluten, som kan gjøre at de små får vondt i magen. Min reagerte på det. Lager må risgrøt med litt havregrøt blandet i, så øker jeg mengden havre. Gluten må introduseres mens du fortsatt ammer.
 
Tenkte å introdusere grøt nå. Bør anbefalt risgrøt av helsesøster. Hva er en smaksprøve?
Er det sånn at man begynner med en ts og neste dag to osv? Hva blander dere grøten med? Noen som har gitt de smoothiene som er for 4 mnd?!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Gir full porsjon med grøt morgen og kveld , ammer ellers :) har også gitt han pære, banan, gulrot-puré og han liker det :) men har ikke tenkt å begynne med det fast enda :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Gir full porsjon med grøt morgen og kveld , ammer ellers :) har også gitt han pære, banan, gulrot-puré og han liker det :) men har ikke tenkt å begynne med det fast enda :)


Sent from my iPhone using BV Forum

Vi gir han forresten SINLAC sin grøt fra Nestle. uten laktose,gluten og kumelkpulver. Her reagerte han på en av delene i den vanlige grøten, så vær obs viss de små blir veldig rød rundt munnen og det ikke går bort, da kan de reagere på noe i grøten


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Kun pupp her fortsatt. Tror jeg har nok melk, har hvertfall spreng innimellom fortsatt. Blir spennende å veie ham på 5-mnd kontroll om etpar uker! Han virker i og for seg fornøyd enn så lenge, og nettene er helt ok (legger seg 19 og sover godt. Våkner for mat rundt 23, 03/04 og så står vi opp 0630). Vil utsette fast føde så lenge som mulig, mest for å slippe å måtte ta med meg ekstra stæsj når vi skal bort. Dessuten er det jo greit at magen hans får utviklet seg litt til før vi starter med mat. Tipper jeg kommer til å gjøre som jeg gjorde med storebror; Én-to skjeer med grøtpulver (husker ikke helt hva slags men den var veldig nøytral) i en flaske med melk på kvelden, og smaksprøver av grønnsaker (avokado, gulrot etc.) ellers.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi gir han forresten SINLAC sin grøt fra Nestle. uten laktose,gluten og kumelkpulver. Her reagerte han på en av delene i den vanlige grøten, så vær obs viss de små blir veldig rød rundt munnen og det ikke går bort, da kan de reagere på noe i grøten


Sent from my iPhone using BV Forum
Hvor får man kjøpt den grøten? :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg har kjøpt den på vanlig matbutikk :) tror de fleste har den, rød pakke med stor skrift.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp