Mat? hva eter dere?

NinaBeate88

*jente nov-12* *venter en liten i des-14*
hei! eg e litt nysgjerring på hva dere gravide damer eter jeg :)
tenker dere på alle de rådene som blir gitt?

har vært inne på matportalen å sett litt..mange gode råd der..men jeg tenker at så lenge en eter normalt går alt bra? føler det blir litt hysteri viss en ikke kan ditt og ikke kan datt? :P eller er det et super dumt råd?!
jeg føler jeg eter sundt og godt. noen utskeielser har det vært i det siste, men nå skal jeg ta et basketak i den gården ;)

hva spiser dere iløpet av dagen?

Spiser mye stekt/kokt egg. Ellers brødskiver og annen normal mat :P Holder meg unna roastbiff osv... Men det er jeg ikke glad i uansett.

Å gud, jeg spiser nesten bare dritt om dagene. *skjemmes* neida, spiser en del brød og salater før middagstid, helt vanlig middag med pasta, potet, salat osv. Problemet kommer om kvelden. Før jeg vet ordet av det har jeg fortært sjokolade, pizza og annen usunn mat:/ må slutte...NÅÅÅ!

Ringen av lykke <3 skrev:
 Problemet kommer om kvelden. Før jeg vet ordet av det har jeg fortært sjokolade, pizza og annen usunn mat:/ må slutte...NÅÅÅ!

Jeg har såå lyst på både pizza og kyllingvinger hver kveld. huff

Chriztine skrev:

Ringen av lykke <3 skrev:
 Problemet kommer om kvelden. Før jeg vet ordet av det har jeg fortært sjokolade, pizza og annen usunn mat:/ må slutte...NÅÅÅ!

Jeg har såå lyst på både pizza og kyllingvinger hver kveld. huff

ja har og et problem på kveldene :P har lissom allid lyst på noe... og på dagtid når folk snakker om hva de skal ha til middag har jeg enten skikkkelig lyst på det, at jeg bare må ha det, eller så blir jeg kvalm.. men nå har jeg vel bokka de neste 2-3 ukene med mat jeg bare må ha til middag :P hehe
på kveldene er planen om å lage good smootie..men det er stress å ta fram maskin og rengjøre etterpå.. så havner ofte opp med en- to skåler cornflakes (åh..det fikk jeg lyst på nå ) eller 3-4 digestive kjeks med brunost.

ellers eter jeg frokosblanding til frokost. skal nå begynne å ete havregryns grøt med kanel, en ss syltetøy og et par rosiner. prøver å ete knekkebrød til lunsj, men er sååå mye enklere å ete brødskiver med leverpostei.. :D og middag så e det alltid sunn mat, for mannen er sånn sunt menneske som trener for å bli stor, så proteiner og sunt og sunt :D ja og så kommer kvelden...
ellers eter jeg mye frukt og grønsaker som bl.a banan ( å elsker banan!), appelsin, og gulerøtter hver dag :)

et spørsmål:
jeg har hørt at en ikke skal ete spekemat som ulike skinker o.l ? jeg åt spekeskinke i dag.. elsker det jo! og nå som sommeren kommer.. spekemat lissom... noen som har hørt noe om det?? er jo røkt mat.. så er jo ikke stekt..men er jo ikke rått og vi bor jo i norge som er veldig strenge på pakking å sånn tenker jeg da.. eller??

Jeg eter eple til frokost, knekkebrød til lunsj og liten posjon middag. 1-2 knekkebrød til kvelds. Å såklart litt usunt inni blant. Fra nå skal jeg ta meg i nakken å ikke spise godis/ usunt føre hælja, å holde det til det! Stemmer at gravide ikke skal ha spekemat og salami. Salami spiste jeg sist å spiser nå og.

Det har nok blitt ALT for mye usundt i det siste.. må skjerpe meg!
ellers i en vanlig uke er det somregel:
frokost: 1 skive 
mellommåltid: halv pk ferdigsmurt knekkebrød
lunch: 2skiver eller 3knekkebrød 
mellommåltid: andre delen av knekkebrødpakken
middag: vanlig middag med fisk, kjøtt, kylling, kjøttdeig ol. ris, pasta, poteter og alltid salat eller grønsaker
kvelds: 2skiver eller 2-3knekkebrød eller smoothie

bruker pålegg som (brunost, hvitost, leverpostei, sylte) bruker de lette variantene
gjerne en yoghurt og et glass melk også iløpet av dagen ellers drikker jeg vann, kaffe, te og et glass saft til middag:)

Fra å gå fra å spis én gang i døgnet, har det gått til 5 ganger om dagen her. Yoghurt, brødskiver, frukt, junkfood og nesten alt jeg finner i skap og kjøleskap.
Kotteletter er noe jeg sikler etter, vann og is-te med ferskensmak er et must!
Fra å være cocacoliker er dette veldig rart for meg. Men cola'en smaker ikke noe godt lengre.

spiser det som frister.. Er feit fra før, så gidd ikke å tenke på det! ;)

Så mye ihvertfall! 

(neida, jeg skal skjerpe meg.. jeg skaaaal.. Gikk opp kun 5 kg forrige svangerskap, men hadde igjen 25 kg fra svangerskapet før) Prøver å holde meg til rimelighetens grense.. 

Jeg spiser veldig sunt. Ønsker ikke være en som står i faresonen for å utvikle svangerskapsdiabetes (noe mange gjør oga usunt kostholdt), samt at jeg ikke ønsker en megastor unge, så jeg er veldig nøye på hva jeg pakker i meg. Spiser ikke noe med sukker, og spiser mye kjøtt, fisk og grønnsaker. Legen sa at det var veldig vikrig å tenke sunt kosthold i svangerskapet, for alt du spiser går i ungen,. Det er spesielt viktig å spise sunt fom uke 12, da buksoyttkjertelen til ungen begynner å produsere insulin (som er et veksthormon).

Også spiser jeg jevnt og trutt. Ikke overspise, men få i meg nok gjennom dagen for å holde blodsukker stabilt :)

ja har og et problem på kveldene :P har lissom allid lyst på noe... og på dagtid når folk snakker om hva de skal ha til middag har jeg enten skikkkelig lyst på det, at jeg bare må ha det, eller så blir jeg kvalm.. 

Haha. Jeg har det helt likt. 

Det er vel anbefalt å ikke spise spekemat, tror jeg.. 

Jeg tror egentlig ikke at jeg gidder å høre på aaalle anbefalingene.. Spiser det jeg har lyst på, men med måte. 

Jeg spiser mye variert.. (spiste salami i sta, tror jeg glemmer at jeg er gravid....)Prøver å spise sunt, men fristelsene blir for store :S Rett før jeg ble gravid klarte jeg å gå ned 12 kg, så har helt noia for å legge på meg... Jeg er på vekta opptil flere ganger om dagen, relativt slitsomt:(
Noen som har det på samme måte?

Etter å ha tatt av meg 20 kg i perioden før jeg ble gravid nå, skulle man tro at jeg var veldig var på å ikke pakke i meg for mye usunt, men har vært litt for slepphendt nå i starten, så skal skjerpe inn litt på det. Har gått opp litt siden jeg ble gravid, ser jeg.
Spiser vanlig - knekkebrød med hvitost eller brunost til frokost, sammen med vann eller juice og tran. Ett eller annet brødmat til lunsj, vanlig middag og prøver å holde meg til knekkebrød til kvelds. Men det er her utskeiellsene foreløbig har kommet da....
Eller koser jeg meg i helga, det gjorde jeg da jeg slanket meg også, og det gikk helt fint.
Holder meg unna spekemat og salami og spiser kjøttpålegg så ferskt som mulig. Min store "sorg" nå er at jeg ikke kan spise brie ol, for det har det gått mye av her i en periode :-)

Back
Topp