Mat for en dag

Gullfisk

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Jeg er 8+4 nå og jeg sliter litt med å få i meg visse matvarer sånn som varmmat, kjøtt, fisk og lignende. Blir fort kvalm og uvel av lukten og synes det blir vanskelig å finne mat som jeg "tåler".

Vil det gå fint å leve på knekkebrød, youghurt og frukt i mindre perioder når man har det slik?
Er det noe annet jeg burde prøve å få inn i kosten når jeg har slike dager?
 
Proteiner er viktig. Kald kyllingfilet, evt tykt lagt kyllingpålegg. Usaltet nøtter. Bønner. Norwegia. Havregryn. Cottagecheese. Og ta multivitaminer og omega 3
 
Hei Gullfisk! Husk at ernæringsfysiologene fra melk.no vil svare deg i kveld! :)
 
Hei!

Takk for spørsmålet.

Det er ganske vanlig å ha det sånn som du beskriver i sterten av svangerskapet. For de fleste bedrer dette seg når de er 12-16 uker på vei, og det blir igjen flere matvarer som frister.

Jeg ville ikke bekymret meg så veldig hvis jeg var deg. Prøv å spise det du har lyst på slik at du får i deg energi, og for mange hjelper det på kvalmen å spise lite og ofte. Du kan også vurdere å ta en multivitamintablett fra apoteket, så er du sikker på at du får i deg alle vitaminer og mineraler du og den lille i magen trenger. Det er også viktig å drikke nok.

Er du veldig kvalm og sliter med å få i deg mat og drikke vil jeg anbefale deg å kontakte fastlegen eller jordmor for å få litt råd, og e kan vurdere om du får i deg nok.

Lykke til videre i svangerskapet!

Hilsen Kaja
 
Hei!

Takk for spørsmålet.

Det er ganske vanlig å ha det sånn som du beskriver i sterten av svangerskapet. For de fleste bedrer dette seg når de er 12-16 uker på vei, og det blir igjen flere matvarer som frister.

Jeg ville ikke bekymret meg så veldig hvis jeg var deg. Prøv å spise det du har lyst på slik at du får i deg energi, og for mange hjelper det på kvalmen å spise lite og ofte. Du kan også vurdere å ta en multivitamintablett fra apoteket, så er du sikker på at du får i deg alle vitaminer og mineraler du og den lille i magen trenger. Det er også viktig å drikke nok.

Er du veldig kvalm og sliter med å få i deg mat og drikke vil jeg anbefale deg å kontakte fastlegen eller jordmor for å få litt råd, og e kan vurdere om du får i deg nok.

Lykke til videre i svangerskapet!

Hilsen Kaja
Tusen takk for svar!
 
Back
Topp