Mat for en dag

Gullfisk

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Jeg er 8+4 nå og jeg sliter litt med å få i meg visse matvarer sånn som varmmat, kjøtt, fisk og lignende. Blir fort kvalm og uvel av lukten og synes det blir vanskelig å finne mat som jeg "tåler".

Vil det gå fint å leve på knekkebrød, youghurt og frukt i mindre perioder når man har det slik?
Er det noe annet jeg burde prøve å få inn i kosten når jeg har slike dager?

Dragen

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Proteiner er viktig. Kald kyllingfilet, evt tykt lagt kyllingpålegg. Usaltet nøtter. Bønner. Norwegia. Havregryn. Cottagecheese. Og ta multivitaminer og omega 3

Gullfisk

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Proteiner er viktig. Kald kyllingfilet, evt tykt lagt kyllingpålegg. Usaltet nøtter. Bønner. Norwegia. Havregryn. Cottagecheese. Og ta multivitaminer og omega 3
Skal klare å få til det. Takk for gode råd!

R

Redaktør Karine

Guest
Hei Gullfisk! Husk at ernæringsfysiologene fra melk.no vil svare deg i kveld! :)

Kaja fra Melk.no

Blir kjent med forumet
Hei!

Takk for spørsmålet.

Det er ganske vanlig å ha det sånn som du beskriver i sterten av svangerskapet. For de fleste bedrer dette seg når de er 12-16 uker på vei, og det blir igjen flere matvarer som frister.

Jeg ville ikke bekymret meg så veldig hvis jeg var deg. Prøv å spise det du har lyst på slik at du får i deg energi, og for mange hjelper det på kvalmen å spise lite og ofte. Du kan også vurdere å ta en multivitamintablett fra apoteket, så er du sikker på at du får i deg alle vitaminer og mineraler du og den lille i magen trenger. Det er også viktig å drikke nok.

Er du veldig kvalm og sliter med å få i deg mat og drikke vil jeg anbefale deg å kontakte fastlegen eller jordmor for å få litt råd, og e kan vurdere om du får i deg nok.

Lykke til videre i svangerskapet!

Hilsen Kaja

Gullfisk

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Hei!

Takk for spørsmålet.

Det er ganske vanlig å ha det sånn som du beskriver i sterten av svangerskapet. For de fleste bedrer dette seg når de er 12-16 uker på vei, og det blir igjen flere matvarer som frister.

Jeg ville ikke bekymret meg så veldig hvis jeg var deg. Prøv å spise det du har lyst på slik at du får i deg energi, og for mange hjelper det på kvalmen å spise lite og ofte. Du kan også vurdere å ta en multivitamintablett fra apoteket, så er du sikker på at du får i deg alle vitaminer og mineraler du og den lille i magen trenger. Det er også viktig å drikke nok.

Er du veldig kvalm og sliter med å få i deg mat og drikke vil jeg anbefale deg å kontakte fastlegen eller jordmor for å få litt råd, og e kan vurdere om du får i deg nok.

Lykke til videre i svangerskapet!

Hilsen Kaja
Tusen takk for svar!

Topp