Mat&Drikke TRÅDEN

Januar Mirakel

Andre møte med forumet
Hei! Alle som er gravid for først gang er nok like redd som meg når det kommer til mat og drikke. Er det farlig å spise det? Kan jeg drikke det? osv...

La oss alle komme med tips, og la oss hjelpe hverandre hvis noen skulle ha lurt på noe osv[emoji272]

Det finnes ingen dume spørsmål, men dumme svar!

Da trenger jeg hjelp til et spørsmål! Hva tenker dere om pepsimax og sukkerfri brus/saft i svangerskap? Jordmor sier at jeg skal holde meg til vann, og på nette står det: Gravid eller ei så er sukkerfri brus/saft ikke bra for helsen.

Drikker dere sukkerfri brus?

Da trenger jeg hjelp til et spørsmål! Hva tenker dere om pepsimax og sukkerfri brus/saft i svangerskap? Jordmor sier at jeg skal holde meg til vann, og på nette står det: Gravid eller ei så er sukkerfri brus/saft ikke bra for helsen.

Jeg tenker at Pepsi Max kanskje bør begrenses på samme måte som kaffe, da det inneholder stimulerende stoffer. Når det kommer til sukkerfri saft/brus, så anbefales det vel ikke til noen, men det skal ikke ha noen skadelig effekt på barnet. Det anbefales ikke å spise sukker heller, men vi gjør det jo fordet [emoji1]

Jeg holder meg helt borte fra koffein. Men har de siste dagene drukket litt sukkerfri saft. Syns det kan være lettere å få ned enn vann når kvalmen er på det værste. Men drikker ikke saft med aspartam i. Drikker lerum sin, den har sukralose, og det er ikke like ugunstig for kroppen som det aspartam er[emoji6]

Startet med veldig sunn og variert kost, men etter kvalmen kom har jeg nesten spist opp 1 pk med frokost fullkorn knekkebrød og 1 glass ned nora hjemmelaget jordbærsyltetøy, er liksom det eneste som frister på morningen og som ikke gjør meg kvalm. Sikkert ikke så sunt, og ihvertfall ikke variert nok, men tror da ikke det er så ille heller? :angelic:

Ellers drakk jeg en 0,33 boks med pepsi max i går.

Jeg drikker for det meste vann hver dag, men om jeg vil ta meg et glass med fun-saft eller pepsi max en gang i blandt føler jeg det er helt greit.

Ellers holder jeg meg til kostrådene fra helsedirektoratet, mattilsynet og folkehelseinstituttet ift mat jeg bør være forsiktig med, mat som kan inneholde skadelige bakterier og parasitter, gjennomstekt kjøtt, helt fersk røkelaks ol osv. Drikker ikke koffein (aldri gjort det). Får jeg lyst på noe søtt prøver jeg heller frukt eller mørk sjokolade.

Tips til alle.... Ville ha noe sunt å drikke med smak i dag. Mannen kjøpte aloe vera juice, har aldri smakt det før. Tok en bitteliten slurk før jeg googlet. Man skal ikke drikke det når man er gravid!
Glad jeg tok så lite[emoji54]

Hvordan er det med lakris??

Jeg har også dilla på lakris om dagen! Man skal jo være forsiktig, så begrenser meg. Leste uansett at man ikke skulle overskride en viss mengde, som tilsvarte like mye som 11(!!) IFA-pakker i uken. Så en del kan man jo faktisk spise :p

Tips til alle.... Ville ha noe sunt å drikke med smak i dag. Mannen kjøpte aloe vera juice, har aldri smakt det før. Tok en bitteliten slurk før jeg googlet. Man skal ikke drikke det når man er gravid!
Glad jeg tok så lite[emoji54]

Nysgjerrig. Hvorfor skal man la være å drikke det når man er gravid?

Nysgjerrig. Hvorfor skal man la være å drikke det når man er gravid?
Fant bare info på forskjellige forum, men disse hadde spurt både produsenten og sine egne leger.
Det var noe snakk om at det er veldig sterkt for kroppen og at det har en sterkt utrensende effekt. Men det var ikke forsket på dette, så de hadde ingen konkrete eksempler.

Jordmoren min nevnte kun ting som kjøtt og fisk når hun skulle gi meg kostholdsråd, og sa man kunne spise det meste annen mat. Men syns jeg hører om ting heeele tiden som det blir anbefalt at man holder seg unna[emoji85]

De rådene om mat som kommer fra offisielt hold bør man forholde seg til, og resten er vel med måte som med alt annet? Jeg husker at det var helt grusomt å holde meg unna spekemat, og da var det ekstra fantastisk når barnepleieren på føden kom med ostesmørbrød med salami. Jeg gråt nesten av glede. «Og sikkert fordi jeg akkurat hadde fått et barn og var utslitt» [emoji23]

Sliter med å hole meg unna diverse oster fordi alle er så vant til at jeg er glad i det :p Men har hørt det er ok sålenge det er varmebehandla på så så mange grader så så lenge.

Jeg syns det er veldig kjedeleig å ikke kunne ta en glass vin i det fine været, så vil anbefale
Torres Natureo Free rosé Syrah om det er flere som er glad i vin her! :)
Takk for tips! Det kan bli godt når bare gradestokken kryper over til minst to siffer ;)

Back
Topp