Mat - do's and dont's

Sjokolade

Gift med forumet
Julikulene 2020
Dette er min første graviditet og er mye å sette seg inn i. Har prøvd å lese noen lister med mat som er bra/dårlig for svangerskapet men er jo ikke alltid man blir klok på alt.

Kaffe og redbull har jeg bare kutta helt ut. Energidrikk var en av mine svakheter så da tenkte jeg å kutte helt heller enn å "glemme" at jeg drakk rn 0.5 boks til frokost og fyre i enda en til kveld.

Og salami?? Yay or nay??
 
:Heartred
Dette er min første graviditet og er mye å sette seg inn i. Har prøvd å lese noen lister med mat som er bra/dårlig for svangerskapet men er jo ikke alltid man blir klok på alt.

Kaffe og redbull har jeg bare kutta helt ut. Energidrikk var en av mine svakheter så da tenkte jeg å kutte helt heller enn å "glemme" at jeg drakk rn 0.5 boks til frokost og fyre i enda en til kveld.

Og salami?? Yay or nay??
Jeg drakk energidrikke hver dag på jobb selv, men heller gått over til å drikke 1 iskaffe på morningen istede :) mye merkelige stoffer i energidrikk, så tenker en iskaffe er bedre. Vi kan jo drikke 1-2 kopper kaffe om dagen uten at det skal være skadelig heldigvis! :Heartred
 
Dette er min første graviditet og er mye å sette seg inn i. Har prøvd å lese noen lister med mat som er bra/dårlig for svangerskapet men er jo ikke alltid man blir klok på alt.

Kaffe og redbull har jeg bare kutta helt ut. Energidrikk var en av mine svakheter så da tenkte jeg å kutte helt heller enn å "glemme" at jeg drakk rn 0.5 boks til frokost og fyre i enda en til kveld.

Og salami?? Yay or nay??

Redigert post (6 år siden forrige svangerskap og mye er endret!)

Ikke anbefalt å spise salami, annen spekemat eller rødt (ikke gjennomstekt) kjøtt pga faren for toksoplasmose eller listeria.

Ellers er det vel å holde seg unna myke oster som brie, camembert, blåmuggost osv. Man skal faktisk være forsiktig med all slags myk muggost, uavhengig av om de er laget med pasteurisert melk eller ikke. Pga. listeria.

Ei heller røykelaks er anbefalt pga dette.
Redigering: Man kan i følge Matportalen spise det dersom den er fersk!

Så er det heller ikke anbefalt å spise sushi med mindre man er sikker på at fisken har vært frossen i 24 timer (tror jeg det er). Redigert: Dette er visst også greit nå, med noen unntak.

All mat kan derimot spises dersom der varmes opp skikkelig og lenge nok og dersom man holder seg godt innenfor holdbarhetsdato.

Matportalen skriver mer om det :)


Av kaffe anbefales 1-2 kopper, ikke mer, daglig. Jeg drikker maks to kopper kaffe om dagen, men erfaringsmessig så blir jeg vel kvalm sånn at jeg ikke vil ha det dersom dette holder. Haha.
 
Last edited:
Ikke anbefalt å spise salami, annen spekemat eller rødt (ikke gjennomstekt) kjøtt pga faren for toksoplasmose eller listeria.

Ellers er det vel å holde seg unna myke oster som brie, camembert, blåmuggost osv. Man skal faktisk være forsiktig med all slags myk muggost, uavhengig av om de er laget med pasteurisert melk eller ikke. Pga. listeria.

Ei heller røykelaks er anbefalt pga dette.

Så er det heller ikke anbefalt å spise sushi med mindre man er sikker på at fisken har vært frossen i 24 timer (tror jeg det er).

All mat kan derimot spises dersom der varmes opp skikkelig og lenge nok og dersom man holder seg godt innenfor holdbarhetsdato.

Matportalen skriver mer om det :)


Av kaffe anbefales 1-2 kopper, ikke mer, daglig. Jeg drikker maks to kopper kaffe om dagen, men erfaringsmessig så blir jeg vel kvalm sånn at jeg ikke vil ha det dersom dette holder. Haha.
Røkelaks også? Stod det og på matportalen? :sorry:

sushi kan man foresten spise! så lenge man holder seg unna fiskene på listen (tunfisk, kveite etc)
 
Røkelaks også? Stod det og på matportalen? :sorry:

sushi kan man foresten spise! så lenge man holder seg unna fiskene på listen (tunfisk, kveite etc)
Shit! Jeg spiste mye røkelaks sist! :sorry: Gikk inn å leste nå. Skal holde meg unna nå
 
Ikke anbefalt å spise salami, annen spekemat eller rødt (ikke gjennomstekt) kjøtt pga faren for toksoplasmose eller listeria.

Ellers er det vel å holde seg unna myke oster som brie, camembert, blåmuggost osv. Man skal faktisk være forsiktig med all slags myk muggost, uavhengig av om de er laget med pasteurisert melk eller ikke. Pga. listeria.

Ei heller røykelaks er anbefalt pga dette.

Så er det heller ikke anbefalt å spise sushi med mindre man er sikker på at fisken har vært frossen i 24 timer (tror jeg det er).

All mat kan derimot spises dersom der varmes opp skikkelig og lenge nok og dersom man holder seg godt innenfor holdbarhetsdato.

Matportalen skriver mer om det :)


Av kaffe anbefales 1-2 kopper, ikke mer, daglig. Jeg drikker maks to kopper kaffe om dagen, men erfaringsmessig så blir jeg vel kvalm sånn at jeg ikke vil ha det dersom dette holder. Haha.
Jammen faen da, jeg var akkurat blitt så hekta på salami. Jaja ikke så mye å gjøre med det da.

Det med ostene ante jeg virkelig ikke. Jeg ELSKER ost og kjeks..:arghh:

Hva med cola da? Eller pepsimax. Hvor mye er ok? Må innrømme at den nye grønnpepsien gikk rett i hjertet her.
 
Røkelaks også? Stod det og på matportalen? :sorry:

sushi kan man foresten spise! så lenge man holder seg unna fiskene på listen (tunfisk, kveite etc)

DIGG! Så lenge siden jeg var gravid at infoen min er helt utdatert. Hahaha. Jeg skulle ikke spise sushi eller røkelaks iallefall. Eller sushien måtte være fersk/frosset i 24 timer. Kommentar redigert.
 
DIGG! Så lenge siden jeg var gravid at infoen min er helt utdatert. Hahaha. Jeg skulle ikke spise sushi eller røkelaks iallefall. Eller sushien måtte være fersk/frosset i 24 timer. Kommentar redigert.
Ja, det er viktig å tenke på hvis du skal lage selv! men feks salmalaks skal være helt trygt. :happy:
 
Jammen faen da, jeg var akkurat blitt så hekta på salami. Jaja ikke så mye å gjøre med det da.

Det med ostene ante jeg virkelig ikke. Jeg ELSKER ost og kjeks..:arghh:

Hva med cola da? Eller pepsimax. Hvor mye er ok? Må innrømme at den nye grønnpepsien gikk rett i hjertet her.
Jeg løste problemer med ostene ved å ha de på pizza! Hvis de er varmet så og så lenge kan du spise de ;)
 
DENNE artikkelen om kaffe og te er også nyttig :)

Den var nyttig. Huff, jeg har i dag holdt meg til 1,5 kopp (små). Er redd jeg vil få skikkelig hodepine uten. Siste ble jeg så kvalm at det ikke gikk an å drikke kaffe i uke 6 eller noe, men jeg kan liksom ikke gå rundt og håpe på det heller. Haha.
 
Hormonene fikk utløpt litt i smågodthylla når undertegnede kom på at lakris skulle man være forsikrig med. Hva er forsiktig??

Er blitt heroinhekta på de hodeskallene som er rosa og sorte. Samme hadde de fått ikke lakrisdrops med pulver i!! Kjøpte to av hver, det håper jeg regnes som forsikrig...
Tror det er godt innafor altså:D
 
Takk for tips om salami!

Jeg kjøper nespresso koffeinfrie kapsler. Det funker helt ok. London te (fruktte) er også veldig godt og koffeinfritt.
 
Å herregud det er fantastisk :woot: var nettopp blitt supergira på ost+salami rett før positiv graviditetstest.
Ja, måtte sende Mail til dem forrige gang jeg var gravid for å sjekke om den var trygg :p elsker salami! Den er ikke såååå god som vanlig, men den funker :D
 
Back
Topp