Mat aversjoner. Tips?

Marylulu

Flørter med forumet
Heisann. Den siste uken har jeg hatt litt vanskelig for og finne middager som frister. Alt av kjøtt og fisk (utenom en medium stekt biff) gjør meg uvel bare med tanken.

Noen som kjenner samme og har litt inspirasjon og komme med ?
 
Har det helt likt og hadde det slik i forrige svangerskap også. Ble mye pasta,pizza,Salat og liknende dessverre. Skulle spise burger for et par dager siden og brukte 2 timer på å få i meg den.
 
Jeg har lagd mye middag med røde linser siste året. Jeg har hatt det i lasagne, i vaffelrøre, og endel mat i form. Jeg har hatt det i tillegg til kjøttdeig, men det går jo an å kutte ut eller ned på det så du får i deg mat en periode. En lasagne kan jo lages med sykt mye grønnsaker og en feit hvit saus med ost, så selv om kjøttet tas ut, kan det mette veldig.

Det går også an å bytte ut kjøttdeig med litt stekte røde bønner. Man kan steke det sammen med kjøttdeig, eller bare droppe kjøttdeigen.

De eneste plantevarene (som jeg vet om) som inneholder alle de essensielle aminosyrene kroppen ikke produserer selv (som er proteiner og finnes i alle animalske produkter), er quinoa og soyabønner/edamerbønner. Har du quinoa, fetaost og avokado i en solid salat kan du bli godt mett. En salat med edamerbønner og egg og majones eller en hjemmelagd peanøttdressing gjør gjerne samme nytten. Linn Stokstad har to gode matbøker du kan låne på biblioteket med mye frisk mat, og det er der jeg har lært dette med quinoa og edamerbønner som erstatning for kjøtt, når man måtte ønske det.

Spiser du chiagrøt med fet melk eller kokoskrem, får du i deg blant annet omega-3 som du går glipp av når du utelater fisk en periode. Valnøtter og hampefrø inneholde også omega-3. Tror fisk inneholder mer, men bedre med litt enn ingenting en periode. Tilskudd kan det evt. også være behov for, men personlig har jeg lite tro på at kroppen klarer å nyttiggjøre seg av næringsstoffer som er tatt ut av den mat-matrixen de opprinnelig kom fra.

Egg er en magisk oppfinnelse som inneholder veldig mye næring, metter godt og kan tilberedes på mange måter; eggerøre, stekt egg, omelett, kokt egg, pai osv. Linn (Sprudlende sunn på Instagram) har gode oppskrifter på pai som vi serverer i bursdager, til middag til barna og oss selv mm. Eggeplomme kan man også spise rå, men ikke spis eggehviter rå. Det binder seg til biotin, slik at kroppen ikke tar det opp, som gjør at du står i fare for å få mangel på dette. Det kan gjøre en (mer) kvalm, trøtt, deprimert osv. Varmebehandler du eggehvite binder det seg ikke til biotin.

Spiser man mindre kjøtt og fisk kan det være litt mer krevende å bli mett av et måltid, men egg og meieriprodukter som meierismør, h-melk, cottage cheese, creme fraîche, kremfløte og lignede er næringstett og man blir mett av mindre mengder. Ellers vil fiberrik mat også bidra til metthet da det tar lenger tid å fordøye og det «pakker inn» karbohydratene så du får en lavere blodsukkerstigning. Høye blodsukkerstigninger er ofte etterfulgt av «dype daler» som gjør deg trøtt, sliten og sulten. Fiberrik mat kan f.eks. være mandler og andre nøtter, bønner og linser, og grønnsaker som f.eks. squash og erter.

Håper du finner noe du orker å få i deg mens det står på som verst! Lykke til!
 
Last edited:
Back
Topp