Mat (1 1/2år)

susy123

Betatt av forumet
jeg syns det er ganske krevende å få mini til å spise..

Barnehagen sier det går veldig fint, der smaker han og spiser det meste, noe som sikkert er lettere fordi de er flere som spiser og får ikke så mange valg osv.

så er det hjemme da...

Kommer hjem fra barnehagen, spiser lite eller aldri middag med oss, altså blir satt til bords men vil ikke ha nesten uansett hva vi har til middag - får en yoghurt eller noe annet fra tiden han hentes til middagen (eller etter)serveres (rundt 1630-17)

så er det dusj, pysj også kan han spise grøt OM det er 8mnd grøten - vil ikke ha 1-3år grøten :p
og natta rundt 1830-1845.

Så de dagene med barnehage er jo greit, for da har han jo spist godt gjennom dagen, så er de ferie og helger..

dette varierer veldig, men noen dager spiser han godt nesten uansett hva jeg gir han, stort sett aldri middag som vi spiser men... og andre dager nekter han noe...

jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, OM jeg skal gjøre noe? bare vente det an? være streng og si dette er det du får og legge han potensielt sulten? jeg er så i tvil..
 
Når spiser de siste måltid i bhg?
Her må vi faktisk ha litt lenger strekk mellom måltidene for st hn skal spise. Får han en yoghurt bare en time før middag blir det faktisk veldig lite middag.
De fleste barn liker å være med å lage mat :) la han få være med påmatlagingen og spise gjerne litt av grønnsaker du kutter opp. Om han får for eksempel putte grønnsaker oppi en bolle eller kjele dukker nok lysten til å smake på opp også. I småspiste perioder spises det mer og variert under middagslagingen og ikkemåltidet hos oss. Tenker det er helt greit og at summen er det viktigste.

Når vi vel sitter ved bordet får Han mat på tallerkenen og velger selv å spise. Jeg mater ikke eller maser. Ikke i den alderen hvertfall :) nå som min er 3,5 kan jeg oppfordre til å smake på noe eller at han må spise feks en bit av noe før han kan få påfyll av det han likte best pg har spist opp alt av:p men ved 1,5 år var det naturligvis altfor tidlig.

Så lenge han ikke har alvorlig spisevegring (det du beskriver virker jo ganske normalt) ville jeg fokusert påmatglede nå i ferien. La han lage mat med dere, og lag gjerne nye ting så han blir eksponert for ulike ting. Prøve å la være å mate og stresse, men bare spise selv. Vil han ikke ha og ned fra stolen. Sett maten så han kan gå tilbake til den en stund, men fjern den etter en halvtimes tid. Så fremskynder du neste måltid i stedet :) da forbinder han ikke «la være å spise» med å få noe annet som han liker bedre. Om der var dårlig middagsspising her har det blitt forespørsel om brødskive, og det lager jeg ikke. Men jeg kan lage en større kveldsmat bare 30 minutter etter middagen. Så små barn har jo ikke tidsperspektiv, så de skjønner ikke at kvelds kommer tidligere fordi de ikke spiste middag. Har du prøvd å lage grøt selv i stedet? Havregrøt med syltetøy eller kanel og smør? De små «eier» som sagt måltidet mer jo mer de kan være med å forberede maten, og der gir større vilje til å smake. Ved grøt kan du feks sette frem en liten skål med eplemos og vise hvordan han kan ta det selv på grøten, funker sikkert best om dere selv har hver deres grøtbolle og syltetøy så han kan modellere deg :) bare er forslag altså, du veit jo selv om dette kan funke eller ei

Og har det vart lenge eller er det noe nytt? Småspiste perioder er jo ikke uvanlig :) så kanskje dette løser seg i ferien med litt ro hjemme og rundt måltidene :)
 
Mine er heller sjeldent sulten etter Bhg :) de spiser når de er sulten, i perioder har de ekstremspising, i perioder spiser de ekstremt lite :)
 
Back
Topp