Masse bevegelse nedenfor ribbeina

makapooh

Blir kjent med forumet
Jeg er i uke 17 og kan kjenne masse bevegelser ovenfor navlen/nedenfor ribbeina.
Er det noen andre som har det på denne måten?
Dette er mitt andre barn og jeg føler at det er veldig tidlig å kjenne såpass mye bevegelser så langt opp i uke 17.
Hvordan er det hos dere?

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg tror ikke det skal være mulig å kjenne noe så langt oppe så tidlig. Livmoren har ikke kommet så langt opp enda, så babyen er rett og slett ikke der oppe nå :) På siden jeg linker til under står det om uke 17: "Du kan kjenne øvre kant av livmoren omtrent halvveis mellom skambeinet og navlen". Det vil si at livmoren med babyen ikke har kommet lenger enn halvveis opp mot navlen enda :)

https://www.klikk.no/foreldre/gravid/uke-for-uke/gravid-uke-17-3533883

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg tror ikke det skal være mulig å kjenne noe så langt oppe så tidlig. Livmoren har ikke kommet så langt opp enda, så babyen er rett og slett ikke der oppe nå :) På siden jeg linker til under står det om uke 17: "Du kan kjenne øvre kant av livmoren omtrent halvveis mellom skambeinet og navlen". Det vil si at livmoren med babyen ikke har kommet lenger enn halvveis opp mot navlen enda :)

https://www.klikk.no/foreldre/gravid/uke-for-uke/gravid-uke-17-3533883
Er vell veldig forskjell på hvor langt livmoren er kommet, er ingen fasit på det, og i hvert fall når hun har vært gravid før.

Er vell veldig forskjell på hvor langt livmoren er kommet, er ingen fasit på det, og i hvert fall når hun har vært gravid før.
For all del, jeg er ingen ekspert som sagt. Ser bare på disse uke-for-uke sidene at livmoren skal ligge mye lenger nede nå ifølge dem. Men jeg vet ikke :)

Last edited:
Slike "bevegelser" over navlen har eg hatt i flere uker, og det er ikke fosteret eg kjenner. Eg er gravid for tredje gang og fostetet mitt ligger fremdeles godt under navlen (finner hjertelyden der med doppler og har kjent små bevegelser, er 17 uker i dag). Så fosteret har nok ikke kommet så langt opp hos deg heller. Vil heller tro det er rumling fra tarmene du kjenner som jo blir dyttet lenger og lenger opp :happy:

For all del, jeg er ingen ekspert som sagt. Ser bare på disse uke-for-uke sidene at livmoren skal ligge mye lenger nede nå ifølge dem. Men jeg vet ikke :)
Jeg er enig med deg. Livmoren ligger ikke så langt opp, selv om man har fått barn tidligere. Når man måler symfyse mål hos jordmor pleier målene og samsvare med antall uker.

jeg venter nr 4 og min livmor ligger ikke over navlen. Mulig det er press på andre organer, men tviler på at det er baby bevegelser der.

Jeg hadde symfysemål hos jordmor i går og da stoppet livmoren ved navlen, så nei, det kan ikke være babyen jeg kjenner såpass høyt opp.. Det er nok tarmer og luft som lager masse leven her! Hehe

Altså eg mente ikke at den kunne være så langt oppe, men at det ikke er en fasit på hvor langt oppe den er , det kan variere

Nå er det ikke så mye bevegelse her enda (14+5), men forrige uke hos legen lå kråkebolla rett ved siden av navlen min, litt skrått nedenfor på en måte. Kjenner selv kanten akkurat i navlen, men syns den er grådig langt opp til å ikke være lenger på vei:hilarious: og ja, er bare en inni der, men unge nr 3.. skal til jordmor på mandag, så må høre litt da..

Back
Topp