Massasje av underlivet

LMK!

Betatt av forumet
Jeg fikk på forrige kontroll beskjed om at jeg burde massere skjeden nedover(mot endetarmssiden) med E-vitaminrik olje for å utvide vevet til fødsel... Fikk også et ark som viste hvordan det skulle gjøres... Man skulle starte med dette 4-6 uker før fødsel, og gjøre det to ganger om dagen... Flere som har fått beskjed om at det burde gjøres? Kunne visst hjelpe mot å revne...

Det som står på arket er:

Perineummassasje
Begynn 4-6 uker før fødsel
Bruk en E-vitaminrik olje, for eksempel hvetekim-, oliven- eller jordnøttolje.
Masser med olje 2-3 minutter, gjerne 2 ganger hver dag

Bildet ble en smule stort men[8D]

aldri hørt om faktisk...[;)]

jeg fikk beskje om det kunne være lurt..[:)]
fra uke 32 kunne jeg begynne med det.. så i mårra skal det maseres[8D]
men med modingsolje som kunne kjøpes på helsekostbutikker..
fikk ikke med no ark.. :(
kan du ta bilde av det og legge det ut??

Ja det har jeg hørt om! [:)] Høres smart ut, verdt å prøve ihvertfall. Det skal jeg, kjøpe sånn olje på helsekost eller noe slikt..

Tenkte jeg skulle prøve med jordnøtt olje... Som Heidi10 sier, kan du ikke legge ut bildet av arket?

Da er det et bilde ute... Med den teksten som står... Jeg prøvde dette, men syntes egentlig det var skikkelig ubehagelig[&:] Er kanskje noe jeg bare må gjøre noen ganger for å venne meg til det men...

Har også hørt om dette og spurte jordmor.

Hun mente det var mye styr til at det var poeng i. Det blei mye jobb og bare griseri med den olja og i så mange uker så var det mange som ga opp halvveis. Hun mente dessuten det var for lite bevis på at et fungerte til at gravide burde gidde å gjøre jobben.

Ble litt usikker etter dette.

For noen flotte bilder [:D]
Jeg har kjøpt sånn modningsolje fra weleda, men har bare brukt den gang så langt. Var litt ubehagelig ja, men syns det er verdt et forsøk. Har jo ikke så mye å finne på nå allikevel [8D]

Har hørt om det, men mange sier de har revnet likevel.
Men stilig tegning:)

Jeg gjorde faktisk dette sist. Hadde helt angst for å revne, så jeg gjorde alt de anbefalte [:)]

Jeg revnet ikke, men finnes jo ikke noe vitenskapelig bevis på at dette hadde noe med den massasjen å gjøre [&:]

Er også trangere i underlivet enn jeg noensinne har vært. Trodde jeg skulle bli slapp etter fødselen, men ikke akkurat [&:]

Men jeg skal gjøre det også denne gangen. Ikke noe særlig behagelig, men gjør det likevel [:)]

Men jeg tenker:
Hvis man utvider huden slik at den ikke revner, syr de heller ikke sammen igjen. Og huden forblir slapp.
Revner man syr de jo igjen, og jeg er hvertfall ikke forandret etter forrige fødsel[;)]

skal man bare masere utvendig?? allså mellom tissen og rompa?
el skal vi masere litt inni tissen oxo??

og hvorfor synes dere det er ubehagelig?? er det stillinga som gjør det vanskelig el er det selve masseringa som gjør det??

Har også kjøpt weleda sin olje som jeg skal begynne m [:)]

Fant noe informasjon på nettet for de som er intr [;)]

Kvinnen kan forebygge selv
”Studier viser at førstegangsfødende som masserte mellomkjøttet fra omtrent fire uker før forventet termin med ”sweet almond oil” i fem til ti minutter hver dag, hadde en betydelig større sjanse for å ikke få rifter, enn kvinner som ikke masserte mellomkjøttet,”

Hentet fra:
http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Fodselen/Fodselens-faser/Vil-forebygge-rifter/

ORIGINAL: Heidi10

skal man bare masere utvendig?? allså mellom tissen og rompa?
el skal vi masere litt inni tissen oxo??

og hvorfor synes dere det er ubehagelig?? er det stillinga som gjør det vanskelig el er det selve masseringa som gjør det??

Ikke så enkelt å beskrive, og ikke sikkert at jeg gjør det på riktig måte. Men jeg putter altså to fingrer opp i skjeden (ikke forfra, men bakfra) og trekker/drar mellomkjøttet oppover mot endetarms åpningen. Slik at den liksom skal utvide seg litt, eller tøye seg er kanskje mer riktig. Kan hende at jeg er litt for hardhent, og derfor som jeg synes det er ubehagelig.

Jeg masserer ikke så masse, uten drar og trekker litt [&:]

Ble overhodet ikke slapp etter fødsel, ble mer trang enn det jeg noensinne har vært. Men dette er jo sikkert individuelt da [8D]

ORIGINAL: Marikii

For noen flotte bilder [:D]
Jeg har kjøpt sånn modningsolje fra weleda, men har bare brukt den gang så langt. Var litt ubehagelig ja, men syns det er verdt et forsøk. Har jo ikke så mye å finne på nå allikevel [8D]

Haha! Egentlig ikke jeg heller. Så vi får vel krølle oss over magen og prøve å nå underetasjen og bare sitte sånn å massere!!

Man skal massere inni skjeden og ut... Trykke mot nedover mot endetarmen og gjerne massere litt hardt fikk jeg beskjed om... Det vil være med på å utvide vevet noe, selvom de ikke kan love at man ikke revner så er det jo er forebyggende måte... Jeg syntes det var ubehagelig fordi at når man presset mot endetarmsåpningen så strakk det litt også kjentes det ut som jeg måtte på do rett og slett[8D]

Back
Topp