Masing fra familien

Snykvit

Elsker forumet
Vi har prøvd i ca 1 1/2 år. Nå i desember har trykket fra familien vært ganske hardt. Mamma kom på besøk med "baby-kake" hun lager til alle som prøver og sier at nå er det vår tur. Svigers som vi er hos nå og vi har feira jul sammen med, spør om jeg er sikker på at jeg skal ha et glass vin. Og besteforeldra til mannen min syns virkelig det er på tide med et til oldebarn. Bestemora havna på sykehus rett før jul å sa til meg at det eneste hun ønska seg før hun døde var å høre at det skulle komme ett oldebarn til. Nå er hun frisk og klar igjen, men hun er jo kjempegammel. Akkurat nå i dag var jeg kjempeoptimistisk, men etter å hørt svigermor kritisere meg fordi alle i deres familie blir gravide med en gang, føler jeg meg pessimistisk igjen.
Sorry! Jeg måtte bare få ut litt steam. God romjul og godt nytt prøveår!
 
Usjda det der hørtes kjipt ut! Godt du fikk blåst ut litt.
Vet de at dere har prøvd i 1,5 år?
 
Herregud, det høyrest veldig slitsomt ut - og ikkje minst usympatisk! Folk får seg til å sei dei utrulegaste ting. Kanskje du kan ta ein ærleg prat med mamma og fortella at langtidsprøving er tøft og vera ærleg på at det er sårt med sånne kommentarar? Eg «kvinna» meg opp og hadde ein god samtale med mamma i går og fortalte at me har prøvd lenge på nr. 2 og at me skal i gang med IVF i slutten av januar. Var nervøs i forkant, men kjennest veldig godt no etterpå at ho veit det, og at ho dermed kan vera støttespelar i ein krevande fase av livet. Sender gode klemmar til deg, det gjeld å ikkje gi opp håpet ❤️ - og søk hjelp!
 
Mamma begynte å mase da jeg var 20 år, og har mast siden, enda jeg da sa at vi hadde prøvd i ett år alt.
Men vært ærlig fra da av og til nå. Men hun er utålmodig.
Dette var i 2008, og hun venter enda. Kjenner til det at det ikke er så lett. Men en gang må det vel drømmen bli sann...
 
Jeg sa det til slutt rett ut når folk hintet eller kom med kommentarer. "jo det er på tide at vi får en liten, men dessverre kan vi ikke få barn, sannsynligheten for å bli gravid er omtrent like høy som sannsynligheten for å vinne i lotto". Da ble det slutt på masingen og hintene i denne familien.
 
Jeg opplevde mye av det samme presset og synes det er en skikkelig uting. Min mor klarte ikke la være uansett hvor mange ganger hun fikk beskjed om å gi seg, og det er både sårende og plagsomt å ikke bli hørt.
 
Her virker det som alle i familien tror at alle er ferdig med barn. Sårt det og, blir avfeid med at jeg ikke forstår hva livet med barn innebærer. Alle går ut ifra at jeg er frivillig barnløs. Tungt det og..
 
Her virker det som alle i familien tror at alle er ferdig med barn. Sårt det og, blir avfeid med at jeg ikke forstår hva livet med barn innebærer. Alle går ut ifra at jeg er frivillig barnløs. Tungt det og..

Denne jeg også kjenner meg litt igjen i. Når folk ikke vet at det å faktisk forstå hvordan livet med barn er, er ens aller største ønske.
 
Back
Topp