Maserier vs. Kynnere

Soulchild

Betatt av forumet
Jepp.. Og beklager hvis temaet finnes allerede, men har det bare ikke i meg til å begynne å lete og lete.. Folk skriver så utrolig mye forskjellig nemlig.

Men ja, kan noen fortelle meg hva i all verden maserier er??
Hvordan føles det, hvor sitter de, og hva er hensikten.. Etc.

Og på lik linje forklare meg alt om kynnere?

Noen som gidd?:rolleyes:

Hilsen hun som ikke vet noe som helst :D

Kynnere: Magen strammer seg, kan være ubehagelig, forsvinner gjerne om en beveger på seg og er ikke direkte vondt.
Maserier: Selv om det ikke er like vondt som skikkelige rier, så er det fortsatt merkbart MYE verre enn kynnere og kommer som "tak". Hos meg satt riene i korsryggen, og da er det som å få en kniv stukket i ryggen og vridd rundt samtidig som magen strammer seg. Du kjenner tydelig at rien starter og slutter, rier går ikke over selv om du beveger på deg.

For å si det sånn; De aller fleste kjenner tydelig forskjell på kynnere/rier (selv om det er første gang)!

Kynnere: Magen strammer seg, kan være ubehagelig, forsvinner gjerne om en beveger på seg og er ikke direkte vondt.
Maserier: Selv om det ikke er like vondt som skikkelige rier, så er det fortsatt merkbart MYE verre enn kynnere og kommer som "tak". Hos meg satt riene i korsryggen, og da er det som å få en kniv stukket i ryggen og vridd rundt samtidig som magen strammer seg. Du kjenner tydelig at rien starter og slutter, rier går ikke over selv om du beveger på deg.

For å si det sånn; De aller fleste kjenner tydelig forskjell på kynnere/rier (selv om det er første gang)!

Godt beskrevet :)

* Lillesøster ventes 19 august *
* Sladrer med Lillemirakel *

Enig i svaret over her:)
Har sporadiske kynnere hvor magen strammer seg, men sist onsdag hadde jeg det jeg vil kalle maserier. De kom da som et stramme vondt belte som kom i tak hvert 5 min i nesten to timer uansett hva jeg gjorde. De økte ikke i styrke selv om de var ubehagelige og så dabbet de av igjen. Dermed vil jeg si det var maserier:)

Venter nr 3 4. August:)

Ifølge samtlige Gyn og JM jeg var borti på føden sist (og det var MANGE-med daglig oppfølging siste 4 ukene sist), finnes ikke maserier. Det er et begrep for vonde (kan være like ille som under fødsel) kynnere, når kynnere "oppfører seg" mer som rier (regelmessige, samme type smerte etc). Da brukes dette begrepet for å "tekkes" gravide fordi vi nekter for at det er kynnere.

Tror dere dette provoserte???:-D men man skal jo høre på fagfolk...

Ifølge samtlige Gyn og JM jeg var borti på føden sist (og det var MANGE-med daglig oppfølging siste 4 ukene sist), finnes ikke maserier. Det er et begrep for vonde (kan være like ille som under fødsel) kynnere, når kynnere "oppfører seg" mer som rier (regelmessige, samme type smerte etc). Da brukes dette begrepet for å "tekkes" gravide fordi vi nekter for at det er kynnere.

Tror dere dette provoserte???:-D men man skal jo høre på fagfolk...
Må jo si meg litt enig. For har man først rier rier, så er man ikke utvil om hva det er:P og da dabber de ikke av heller;)

Må jo si meg litt enig. For har man først rier rier, så er man ikke utvil om hva det er:P og da dabber de ikke av heller;)

Ja, jeg tror poenget deres er:

Har du rier, er du i fødsel. Er du ikke i fødsel, har du kynnere. Men kynnere er så mangt. Ikke bare stram mage som begynner øverst, ikke smertefullt, slik bøkene sier.

En veldig erfaren Gyn (overlege på SSK og avdelingsleder for hele kvinneklinikken), sa nettopp til meg at som 3.gangs med et ks bak meg, kunne jeg bare forvente kynnere som var et rent smerteh+%%^*# de siste ukene denne gang. Hun håpte jeg slapp, men slik var det bare. Og i og med at de sist var regelmessige i maaaaange timer (inntil et døgn) av gangen sist, ville det nok bli likt denne gang. Like fullt kynnere. Jej.

Back
Topp