Mas ved matbordet

Catlady

Betatt av forumet
Septemberbarna 2019
Gutten vår er veldig glad i mat, men middagene er litt utfordrende for tida.
Han spiser stort sett det samme som oss, men skal helst ha av vår mat og drikke selv om det er det samme som han har.
Det fører til at han maser/roper mye som eskalerer til sutring og gråt.

Vi har vel sikkert lagt opp til det selv ved at han fikk smaksprøver fra vår mat når han var mindre og ikke spiste så mye.
Han har stor matlyst og vil helst spise fort. Har forsøkt å gi han egen mat på tallerken eller i skål så han kan spise med fingrene eller prøve å spise med eget bestikk. Men han kaster ofte på gulvet og strekker seg etter våre tallerkener.
Noen ganger har jeg "gitt opp" og mater han fra min tallerken eller mater han med hans mat men han roper ut så fort han har svelget så jeg rekker jo ikke å spise selv. Vet at vi burde ha vært mer konsekvent på at han skal spise sin egen mat.
Hvordan er måltidene hos dere?

Føler det nesten blir et omvendt problem at han er så matglad, noen er jo ikke så interessert i å spise. Men det blir mye mas, så måltidene blir ofte litt stress og ikke så hyggelige bestandig. Det syns jeg er synd fordi jeg ønsker å legge opp til at måltider skal være et hyggelig samlingspunkt for familien, særlig middag.
 
Mine er matglade, men nr 1 hadde en periode hvor han kastet mat på gulvet. Vi sa ifra til han og tok det opp, han kastet det ned igjen. For han ble dette en lek. Han fikk jo oppmeksomhet. I ditt tilfelle får han en litt annen gevinst, han får mat fra dere.

her ble løsningen å fjerne han fra matbordet hver gang han kastet mat. Satte han på gulvet i stua (han hylte av full hals). Når han kom tilbake (som regel med en gang) så spurte vi han om han ville ha mer mat og satte han opp igjen. Sånn gjentok vi det til hvert måltid i 2 dager. Da hadde han skjønt tenning og siden har han ikke kastet mat (han er nå 4 år).

mine spiser også fort. Prøver derfor å ha mat med litt små biter, eks erter, som tar litt tid å spise.
 
Mange år siden vår jente var så liten, men vi tok henne også fra bordet når hun bevist kastet maten i gulvet. Gikk par dager her også og siden har det ikke skjedd.
Vi var og veldig konsekvente på at dette er din mat og dette er min. Vil hun ikke spise sin mat (som er samme som vår) så får hun ikke noe annet heller. De skjønner fort at de må spise maten sin da :)
 
Vesla vår stjeler mat fra fatet til storesøster eller om hun ikke har lyst på legger hun sin mat over dit :rolleyes: om vi ikke følger med da.

Jeg mener man bare må lage de spise rutiner som man ønsker å ha. nå har dere en vane med at han tror deres mat er best, også tror jeg han har lært at det hjelper å rope til han får din mat?

Barn liker rutiner, så tror dere bare må lage nye, bestemme dere hvordan det skal være og så følte de. Du kan jo evt prøve å skjære maten på ditt fat også skrape det over på hans?

Vi har ei som er for "opptatt" til å spise, er inne i en periode med dårlige mat rutiner. Ender ofte opp med at samboer mater henne mens hun leker på gulvet:oops: Prøver å få samboer til å ha henne med bordet, mens han synes det er viktigst at hun spiser ikke hvordan hun spiser. Litt frustrerende, stresser litt med at hun begynner i bhg om 2 mnd og må ha bedre spiserutiner.
 
Dette er ikke en big deal. Legg hans mat på samme type tallerken som din, også bare bytter du om på dem før dere begynner å spise. Jeg lover deg at det går seg til. ;)
 
Back
Topp