Mas fra familie om å være barnevakt

Bkno3084672

Andre møte med forumet
Hei.

Første dag moren og søsteren til samboeren kom på sykehuset 1 dag etter mini ble født, begynte de å snakke om å være barnevakt. Det er mulig de sa det for å være hyggelige, men jeg synes det er upassende å begynne å si "jeg vil gjerne passe han" når han er en dag gammel. Dette er vårt første barn og jeg vil gjerne bruke tiden på å bli kjent med den lille selv. I måneden etter fødselen kom de på besøk ca 3 ganger pr. Uke i hele 4 uker. De har jevnlig snakket om at de gjerne vil passe han og at de gleder seg til å passe han.

Er det ikke vanlig at foreldrene spør om barnepass når de har behov for det? Ikke at andre begynner å mase om dette med en gang han er født? Jeg stortrives å gå hjemme med han og finnes ikke sliten. Så er en stund til vi har behov for det.

Noen andre som har vært i liknende situasjon og vært irritert over dette? Hvordan løste dere det på en grei måte?

Du kan vel bare si at de selvfølgelig skal få passe når den tid kommer, men at akkurat nå har dere ingen behov for barnepass.

Her var ungen nesten 2 år før vi benyttet oss av barnepass.

Mamma også er litt sånn, hus maste ganske mye i starten, så ble litt irritert. Nå er han over 1 år så har sagt at hun må si ifra når hun vil passe han når hun har fri fra jobb. For nå er han såpass "gammel" at vi gjerne vil ha litt barnepass innimellom, visst noen vil passe han. Men er ikke ett must for oss. Har kanskje hatt pass 2 ganger siden han ble født, alt fra 45 min til 2-3 timer :). Men si at du sier ifra når du vil ha barnepass.

Her var jeg utslitt i starten fordi svigers kom hele tiden. Og de og har mast om å være barnevakt. Første gang se var barnevakt noen timer var småen 3 mnd. Jeg tenker det at de er så begeistret at de ikke helt klarer å se din side. Syntes det er fint de vil være barnevakt. Du kan gjerne si: det kjekt dere har lyst å være barnevakt, men jeg er ikke klar til å gi han i fra meg enda. Når han er litt større så kan dere få lov.
Da sårer du ingen,

Her har vi motsatt problem, at ingen tilbyr seg eller svarer ja når vi spør. Møter nei fra alle kanter. Syns du har et luksusproblem:)
Hadde jeg dog vært i samme situasjon som deg, ville jeg fortalt dem at de skal få passe barnet den dagen dere er klar for det:)

Hva mener de med å passe han? Moren min mener at besteforeldre skal kunne ta barna på eget initiativ og ikke bli bedt om å sitte barnevakt. Altså ikke som en tjeneste til foreldrene, men tilbringe tid med barnet for sin egen (og barnets) del. Hun skjønte at de trengte å være i nærheten av meg mtp amming, så hun kom på besøk og jeg gikk å gjorde andre ting mens hun koste baby og så tok de med på trilleturer rett etter amming og var tilbake etter en time eller max to. Jeg var sliten så det var deilig, men ble jo til at jeg stod mest i vinduet og lurte på når de kom tilbake :p

• Liker
Reactions: BMC
Svigers har "mast" fra begynnelsen av, men de gjør det fordi de vil se ham, selv om vi er der stort sett hver dag.
Vi har ikke hatt behov for barnepass enda, og kommer til å begynne pent med en tur på butikken uten ham f.eks, også øke litt.
Men, vi kommer ikke til å bruke barnepass for annet enn helt nødvendige ting på leeenge enda. :)

Jeg tenker at de mener det godt, og ikke helt ser at de trenger seg på.
Da må man enten bare svelge den kamelen, eller si ifra.
Det er ditt barn, og de må tåle å få høre hvor grensen går. :)

Back
Topp