marsvin

20082013

Betatt av forumet
Noen som har litt peiling på marsvin??
Vi har to jentemarsvin i samme bur. Men den ene dominerer den andre veldig, og er sjefen i buret. Er ikke lenge siden vi kjøpte de. (de er 6 og 7 uker gamle)
Er dette en tilvenningsak eller bør vi skille dem??

Jeg er ingen ekspert på marsvin, men det er ikke uvanlig at de bruker litt tid på å finne sin plass i "flokken". Det er vanlig og noe man bør la gå av seg selv så lenge ingen av de blir skadet.

Hei Det kan være tilvennings sak, vent en uke og se hvordan det går, hvis de slåss mye og drar blod, da må dere kanskje seperere de, men ha dem nær hverandre så de venner seg til hverandre i "safe distanse". Noen ganger kan det også være at en eller begge er i løpe tid og det går over men bare til å begynne igjen senere... Jenter blir jenter så å si ;) Send meg pm hvis du trenger hjelp. Vet masse om Marsvin... Jobbet lenge med dem.

Håper dere har stort nok bur og her sin hule til dem, slik at de kan komme litt vekk fra hverandre. Gjerne et trehus eller noe de kan hoppe opp på også :)

Følg med, håper det går fint. Har hatt marsvin i mange år, og hadde flere jenter sammen uten problemer. :)

sniker meg inn litt her :)
trenger forslag- hjelp til foring av marsvin
og tips til hvordna jeg kan stimulere??

har en 3- 4 år gammel gutt (overtatt fra andre) men han virker veldig lat, vil ikke bevege på seg, har stort fint bur og god plass, men sitter på samme flekken om han får. tar vi han ut av buret så springer han i en mørk krok og hjemmer seg med det samme..

nyspirepågang skrev:
sniker meg inn litt her :)
trenger forslag- hjelp til foring av marsvin
og tips til hvordna jeg kan stimulere??

har en 3- 4 år gammel gutt (overtatt fra andre) men han virker veldig lat, vil ikke bevege på seg, har stort fint bur og god plass, men sitter på samme flekken om han får. tar vi han ut av buret så springer han i en mørk krok og hjemmer seg med det samme..

Han er jo ganske gammel da og sikkert ikke vant til å bli kost med. Har du tenkt å gi ham en venn? Da må det være gutt, men introduser dem sakte og vær sikker om de har sin egen plass å gjemme seg i. Marsvin er flokkdyr og trenger selskap av andre. Stimulering kan være i form av ting til å gnage, du finner det i dyrebutikken. Eller så masse grønt, sån som Gulrøtter, paprika, selleri... Jeg er på mobilen så jeg kann ikke sette en link, men hvis du leter etter The Australian Cavy Sanctuary da får du masse info :)

vi har vurdert å gi han en venn, men har desverre ikke annledning til å ivareta et dyr til nett nå. vil være sikker på at jeg kan gjøre det beste for det dyret vi har :)

bruker å legge nedi en del gullerøtter og annet, seleri har jeg ikke tenkt på, men skal prøve ut. han har vist seg å være litt kresen :)
prøver også å forandre litt på miljøet hans når jeg vasker buret, ta han ut når det er varmt nok (bord i nord så ikke ofte) tar han opp med gjevne mellomrom eller prater med han.

men skal ha det mer i mente at han faktisk ikke er helt ung lenger!

Back
Topp