Marsipankake, trenger tips!

Luna30

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Skal lage en marsipankake, med ferdig sukkerbrød og marsipanlokk! Men trenger tips til fyll og hvordan jeg skal gjøre det :p Er de nok med litt krem og syltetøy som fyll? verste jeg vet er banan i marsipankake!:grumpy::p

Vet at man skal dynke bunn i litt melk, er det hele sukkerbrødet eller bare bunnen etter at man har delt den i to?

Kom gjerne med tips til hvordan jeg skal gjøre det, har aldri laget marsipankake før :shy:
 
Bunnen skal deles i tre.

Du kan ha noen spiseskjeer med juice på hvert lag.

Til marsipankake bruker jeg krem med valnøtter som fyll, i tillegg til bringebærsyltetøy.
 
Bunne deles som regel i 3. Syltetøy i første lag, så et kremlag (vaniljekrem, fløtekrem, krem blandet med syltetøy) så kakebunn. Så kan man velge om man vil ha et lag til med syltetøy, eller bare dynke bunnen (her finnes det mange valg. Jeg foretrekker sukkerlake, men melk, juice og brus brukes også) så kremlaget (som regel samme som første lag) man kan her ha friske bær, fruktcoqtail, nøtter osv før siste laget med kakebunn, dynk gjerne denne på toppen å. Så vanlig fløtekrem rundt.

Sånn jeg/vi lager kaker på jobb hvertfall :p jobber som konditor ;)
 
Når du først skal begi seg ut på en kake som attpåtil har marsipanlokk, når du skal gjøre det så omfattende, vær så snill! Lag sukkerbrød selv, du kommer ikke til å angre! Jeg lover! :D

Ville dynket med saften fra søt appelsin, brukt jordbær fra frossendisken (De er ganske gode på smak når jordbær enda ikke er i sesong), kjørt de i en blender med litt sukker, og hatt på selvpisket krem. Er ikke så begeistret for nøtter, men valnøtter er ganske vanlig, men, det er DIN kake, tross alt ;)
 
Bunne deles som regel i 3. Syltetøy i første lag, så et kremlag (vaniljekrem, fløtekrem, krem blandet med syltetøy) så kakebunn. Så kan man velge om man vil ha et lag til med syltetøy, eller bare dynke bunnen (her finnes det mange valg. Jeg foretrekker sukkerlake, men melk, juice og brus brukes også) så kremlaget (som regel samme som første lag) man kan her ha friske bær, fruktcoqtail, nøtter osv før siste laget med kakebunn, dynk gjerne denne på toppen å. Så vanlig fløtekrem rundt.

Sånn jeg/vi lager kaker på jobb hvertfall :p jobber som konditor ;)
Pleier dere ha fløtekrem rundt sen marsipanlokk opp på der?
 
Skal lage en marsipankake, med ferdig sukkerbrød og marsipanlokk! Men trenger tips til fyll og hvordan jeg skal gjøre det :p Er de nok med litt krem og syltetøy som fyll? verste jeg vet er banan i marsipankake!:grumpy::p

Vet at man skal dynke bunn i litt melk, er det hele sukkerbrødet eller bare bunnen etter at man har delt den i to?

Kom gjerne med tips til hvordan jeg skal gjøre det, har aldri laget marsipankake før :shy:

her dynker jeg aldri med melk, men med sukkervann eller appelsinjuice. Man skal dynke godt, ihvertfall hvis man kjøper ferdige bunner (de blir rimelig tørre hvis de ikke dynkes nok). Deler bunnen i 3 lag, ikke 2. Dynker hvert lag. Jeg personlig synes bare krem og syltetøy blir kjedelig (muligens fordi jeg ikke er så veldig glad i mye krem). Synes det er godt med noe struktur i fyllet som feks nøtter (godt å ha noe å tykke på) eller frukt biter. Nederst bruker jeg å ha vaniljekrem. Neste lag med syltetøy med krem oppå (da med nøtter eller frukt i kremen). Tynt lag krem oppå og rundt kaka, man må ha krem for at marsipanen skal feste seg.
 
Jeg dynker aldri min med noe, men lager saftig kake så trenger ikke det.
Bruker som regel å dele i tre. Lager med krem og jordbær
 
Mitt forslag:
Bunn delt i 3.
1 lag: 1 boks vispet kremfløte blandet med 3-4 ss o’boy

2 lag: vanilje fyll (kan kjøpe en ferdig boks)

3 dl vispet kremfløte rundt kaken/under marsipanlokket.

Dynker hver bunndel med noen ss melk
 
Pleier dere ha fløtekrem rundt sen marsipanlokk opp på der?
Er tynt kremlag under marsipanen ja så den fester seg.

Jeg er vant til, hjemmefra, et tynt lag appensinmarmelade, uten skall, under kremen. Gir en god balanse mot marsipan.

Jeg har unger som kan utfordre meg litt der så jeg har også bakt sukkerbrød med litt av melet byttet ut med kakao og hatt litt kakao i kremen i fyller, og hakket sjokolade, eller en luftig sjonoladekrem.

Når bestillingen er "sjokoladekake med marsipantrekk" til bursdagen.
 
Må jo ha krem rundt kakebunnene for at man ikke skal se kakebunnene, evnt syltetøyet igjennom marsipanen. Det er ikke særlig pent. Så ja, en tynt lag med krem rundt kaken må til.
Trodde bara att fløtekremen trakk seg igjennom marsipan og marsipan blev fuktig
 
Trodde bara att fløtekremen trakk seg igjennom marsipan og marsipan blev fuktig
Om kaka står lenge ja, men det er null problem på kaker som står i 2/3/4 dager. Nå er det også forskjell på marsipan og kjevler man den for tynn vil dette bli et større problem. Men du finner nok ingen konditorer som ikke smører krem rundt kaka før den trekkes, aldri hørt om en gang. Marsipanen vil også ha vanskeligheter med å feste seg og det blir vanskelig å få en pen og slett kake.
 
Om kaka står lenge ja, men det er null problem på kaker som står i 2/3/4 dager. Nå er det også forskjell på marsipan og kjevler man den for tynn vil dette bli et større problem. Men du finner nok ingen konditorer som ikke smører krem rundt kaka før den trekkes, aldri hørt om en gang. Marsipanen vil også ha vanskeligheter med å feste seg og det blir vanskelig å få en pen og slett kake.
Har alltid tenkt en smørkrem runt kaken er drt måst men ikke fløtekrem . Takk det skall prøves
 
Har alltid tenkt en smørkrem runt kaken er drt måst men ikke fløtekrem . Takk det skall prøves
På en marsipan kake er ikke det normalt her i Norge hvertfall. Der er det kun fløtekrem som brukes. Aldri hvert borti at noen bruker smørkrem, kan ikke tenke meg at det er noe godt, da det ikke passer inn med den lette fløten.
Vi bruker smørkrem på andre typer kaker, typ sjokolade og der ville det ikke hvert naturlig å bruke fløtekrem feks.
 
På en marsipan kake er ikke det normalt her i Norge hvertfall. Der er det kun fløtekrem som brukes. Aldri hvert borti at noen bruker smørkrem, kan ikke tenke meg at det er noe godt, da det ikke passer inn med den lette fløten.
Vi bruker smørkrem på andre typer kaker, typ sjokolade og der ville det ikke hvert naturlig å bruke fløtekrem feks.
Da må jeg spør hva ville du brukt på kaken visst du skulle bruke fondantlokk isteden før marsipan ? :)
 
Da må jeg spør hva ville du brukt på kaken visst du skulle bruke fondantlokk isteden før marsipan ? :)
På en marsipankake hadde jeg jo aldri brukt fondant, da er det jo ikke marsipankake :p og bruker kun fløtekrem på marsipan/bløtkake, så da hadde jeg gått for en type smørkrem.
 
Back
Topp