Marsipankake.. med sjokolade inni?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Finnes noe sånt? :) Da tenker jeg bløtekake.. med sjokoladesmak.. og ikke jordbær feks..

Og noen som har en fin oppskrift på noe sån?

Er det lett å lage marsipanlokk? Og marsipanpynt? Trenger oppskrifter og tips på alt

Noe sånt her kunne jeg tenkte meg å lage.. stikker man bare barbien inni da? Og kan man bruke hvilken som helst sjokoladekake under et marsipanlokk? Hva slags marsipan er lettest å jobbe med da?

Finnes sikkert. Jeg lagde 1-2-3 sjokoladekake og hadde til smørekrem og marsipanlokk, funket veldig godt det iallefall. :p

Jeg er elendig på sånn googlesøk.. også trenger jeg bilder for hvordan jeg gjør det..

Jeg tenker at det hadde vært best å bruke en veldig saftig og litt luftig kake da, den jeg brukte ble littegrann tørr. Og jeg ville nok ha brukt en krem, kanskje med litt vaniljesmak, heller enn sånn smørekrem (ble litt vel søtt, samt at den ikke tilførte noe fukt siden den tørket). 

Men det er omtrent dit min ekspertise rekker altså. :p 
Jeg har en nydelig oppskrift på sjokoladekake, den blir supersaftig for den inneholder kefirmelk, kan hende den hadde egnet seg til noe sånt? Det er en langpanneoppskrift da, men du kan jo skjære ut og evt bygge opp om du vil lage noe av den. Vil du ha oppskrift?

Ja takk

Leser litt rundt nå.. at flere baker sjokoladekake i langpanne.. ganger 2.. også deler de opp i 2 sirkler og legger oppå hverandre med fyll imellom

Søsteren min er knallflink til sånn pyntgreier.. og skal vise henne denne.. og håper at vi klarer å lage noe som ligner i alle fall:)

Festkake er ei kake med skjokolade og marsipan. Veldig god

Bunn:
250 gr mandler            Stiv eggehvitene, tilsett det tørre ,finhakkedemandler
250 gr melis
4 eggehviter
1 ss hvetemel
1 ts bakepulver

stekes på 175 grader i 35-40 min

Fyll :
200 gr smør
10 gr melis
2 ss kakao
 4 eggeplommer
litt kaffi

Dette røres med mixer eller foodprosesor til eb glatt krem.
Bre den over bunnen. Opp på kremen legger du eit marsipanlokk. Tilslutt smelter du 1,5 kokeskjokoladeplate å heller over marsipanen. NAM NAM NAM
Er ypperlig til å fryses..

Sjokoladekake med Kefir

150 gram smør
7 dl sukker
4 ss kakaopulver
1 l kefir
12 dl mel
4 ts natron

Smelt smør og bland inn sukker og kakao. 
Bland så inn kefir og mel iblandet natron. 

Stekes på 175 grader nederst i ovnen, i 35 minutter.

Glasur: 
150 gram smør
400 gram melis
4 ts vaniljesukker
2 ss kakaopulver
3 ss kaffe (kan sløyfes)
1 egg

Smelt smør, bland inn resten. 

Dette er seriøst en helt nydelig deilig saftig sjokoladekake! Og den blir ganske høy til å være i langpanne. :p

Har ikke oppskrift dessverre, men vi har bestilt noen utrolig gode sjokoladekaker med marsipanlokk fra bakeren. Da har det vært saftig sjokoladekake i 4 lag inni, med 3 like tykke lag med sjokoladekrem mellom. Blir ganske bløtkakefølelse når det blir så mye sjokoladekrem synes jeg. 

toneany skrev:
Sjokoladekake med Kefir

150 gram smør
7 dl sukker
4 ss kakaopulver
1 l kefir
12 dl mel
4 ts natron

Glasur: 
150 gram smør
400 gram melis
4 ts vaniljesukker
2 ss kakaopulver
3 ss kaffe (kan sløyfes)
1 egg

Dette er seriøst en helt nydelig deilig saftig sjokoladekake! Og den blir ganske høy til å være i langpanne. :p

Hørtes veeeldig god ut Takk skal du ha!

Blir den fast og fin? Altså ingen problem å legge marsipanlokk over?

mammatileijente skrev:

toneany skrev:
Sjokoladekake med Kefir

150 gram smør
7 dl sukker
4 ss kakaopulver
1 l kefir
12 dl mel
4 ts natron

Glasur: 
150 gram smør
400 gram melis
4 ts vaniljesukker
2 ss kakaopulver
3 ss kaffe (kan sløyfes)
1 egg

Hørtes veeeldig god ut Takk skal du ha!

Blir den fast og fin? Altså ingen problem å legge marsipanlokk over?

Tror ikke det er noe problem å legge marsipanlokk på den nei. :p

Frøken Hege skrev:
Tipper at kakene du har bilde av er mmf på som lokk og ikke marsipan...

Hva er det?

Bloggen dukket bare opp når jeg googlet barbiedukke kake..

Trodde det var marsipan jeg:) Men om det ikke er det.. så prøver vi å bruke marsipan alikevel:)

mammatileijente skrev:

Frøken Hege skrev:
Tipper at kakene du har bilde av er mmf på som lokk og ikke marsipan...

Hva er det?

Bloggen dukket bare opp når jeg googlet barbiedukke kake..

Trodde det var marsipan jeg:) Men om det ikke er det.. så prøver vi å bruke marsipan alikevel:)

Marshmallowfondant, noe marsipanlignende som jeg tror skal være lettere å arbeide med? Jeg har smakt det en gang, syns det smakte dritt. Mamma hadde det på bryllupskaka si, hun liker ikke marsipan. 

Back
Topp