Marsipan VS Marsmallowsfondant VS Smørkrem??!!

*FruM*

Elsker forumet
Jeg driver å baker til 3-årsburdager i helgen og trenger litt "pyntetips" av dere som har bakt litt mer "avanserte kaker" enn meg... 

Til familiebursdagen imorgen holder jeg på å lage "barbiekake" med sånn dukke i midten. Som "kjole" har jeg nå laget rullekake i form med fromasj rundt slik at det blir en kjole. Skal nå snart ut å handle for å starte pyntingen, men er så usikker på hvilket "trekk" jeg skal velge? Hva er lettest å jobbe med, og hva smaker best til denne kaken trur dere? Og er det best å kjøpe ferdig farget marsipan fra cacas eller prøve å farge selv? 

Til barnebursdagen på lørdag skal jeg lage "prinsesseslottkake". Skal da bruke oboykake inni også trekke den med noe rundt slik at det blir et rosa slott, også bruke sånn "iskjeks" til tårn. Men hva er best å bruke her også?

Håper på noen tips :)

Smørkrem. Med mindre barnet ditt er veldig glad i marsipan da. Min erfaring er at svært få barn liker marsipan og det spiller det liksom ingen rolle at det fint å se på. 

Labambie skrev:
Smørkrem. Med mindre barnet ditt er veldig glad i marsipan da. Min erfaring er at svært få barn liker marsipan og det spiller det liksom ingen rolle at det fint å se på. 

Enig! Kjenner få småtroll som spiser marsipan så ville droppet det. Fondant kunne vel gå, men ser for meg at det enkleste må være å fylle smørkrem i kakesprøytepose (eller hva man kaller det) å klemme i vei!

Er tante til to jenter som lever og ånder for smørkrem på muffins og kaker ;)

Ville tatt fondant/marshmallowsfondant på barbiekaken. Men er ikke så lett å få det fint uten riktig utstyr.
Den smaker godt ihvertfall. Om du lager den selv kan du farge den med en gang, kjøper du ferdig burde du kjøpe ferdig farget for da er det mer stress å farge den.

På den andre kaken ville jeg brukt en stor sprøytetip med en god sjokoladesmørkrem. :-)

Se kakeboksen.no og kakefesten.no for tips og inspirasjon. Er mye fint i galleriene og det er forum du kan spørre om alt.

Lykke til! Gleder meg til å se resultatet.

Har selv erfart at det enkelte er ofte det beste og det viktigste er faktisk at det smaker godt.
Skal ikke veldig mye pynt til for å imponere en 3 åring :-)

Jeg lagde prinsessekake til 5 års dagen og brukte smørkrem. Det var mye lettere og jobbe med enn marsipan\fondant synes jeg.  Gratulerer så masse med 3 åring i hus, forresten! 

Vanililla skrev:
Ville tatt fondant/marshmallowsfondant på barbiekaken. Men er ikke så lett å få det fint uten riktig utstyr.
Den smaker godt ihvertfall. Om du lager den selv kan du farge den med en gang, kjøper du ferdig burde du kjøpe ferdig farget for da er det mer stress å farge den.

På den andre kaken ville jeg brukt en stor sprøytetip med en god sjokoladesmørkrem. :-)

Se kakeboksen.no og kakefesten.no for tips og inspirasjon. Er mye fint i galleriene og det er forum du kan spørre om alt.

Har selv erfart at det enkelte er ofte det beste og det viktigste er faktisk at det smaker godt.

Hvilket "utstyr" trenger man til fondant? Jeg tenkte at om jeg ikke får til å legge alt som "en flate" over kaken kunne jeg laget foldeskjørt? :P

*FruM* skrev:

Vanililla skrev:

Hvilket "utstyr" trenger man til fondant? Jeg tenkte at om jeg ikke får til å legge alt som "en flate" over kaken kunne jeg laget foldeskjørt? :P

For å få det jevnt på kaken trenger du en "smoother". Akkurat som en slags sparkelspade som jevner den ut. Uten det burde du lage foldeskjørt. :-)
du kan bruke et pizzahjul for å skjære ut formen før du fester den på kaken. Da får du jevne kanter. Om det blir ujevnt i kantene dekker du bare til med en fin pyntekant av en fondantbit eller pynter med smørkrem. :-)

Er litt enig med hun over at det "safeste" hadde nok vært å sprøytet. Så lenge du har en stor tip og en god sprøytepose. Til rullekaken du har inni hadde det sikkert vært best med vanlig pisket krem istedet for smørkrem kanskje? Men den kan jo skli ut og renne av om du lager den ferdig en stund på forhånd.
Velger du smørkrem/sjokoladekrem så husk å pisk romstemperert smør leeeenge! 10 min. Da blir den veldig lett og luftig og mye bedre å sprøyte med.

MMF syns jeg smaker dritt iallefall. Det  hadde mamma på sin bryllupskake, for hun liker ikke marsipan. 

Hadde nok valgt smørekrem, det er nok lettere å pynte med. 

*Vileja* skrev:

Labambie skrev:

Enig! Kjenner få småtroll som spiser marsipan så ville droppet det. Fondant kunne vel gå, men ser for meg at det enkleste må være å fylle smørkrem i kakesprøytepose (eller hva man kaller det) å klemme i vei!

Er tante til to jenter som lever og ånder for smørkrem på muffins og kaker ;)

Seriøst?
Jeg hadde inntrykk av at barn likte det, jeg. :P
Jeg elsker det, husker jeg pleide å ta marsipankake kun fordi jeg ville ha marsipanen, men ikke likte resten av kaka. Frøkna elsker også marsipan. :p

Last edited:
Back
Topp