MariaR83

Linnhost88

Glad i forumet
Kan jeg få oppskriften på de brødene vi fikk hos deg sist? De var sååå gode [:)]

Så bra du syntes det! Klart du skal få den [:D] 

(og ja de heter mamma brød [;)])

Mamma brød
3 store brød

4 dl Havregryn
4 dl Grovt rugmel
4 dl Sammalt hvete fint
1 kg Spelt (eller mer) finmalt
1 pk Tørrgjær
1 ts Salt
1 ts Sukker
5 ss sesamfrø + noen ss oppå før steking
5 ss linfrø
½ - 1 dl raps olje
1,5 l vann (37 grader)

Bland alle de tørre ingrediensene sammen først. Deigen blir mest jevn om pakken med speltmel blandes i til slutt. Lag en grop midt i bollen og rør inn litt og litt vann. Rør inn rapsoljen etter ca halvparten av vannet er rørt inn. Røres til en tykk grøt. Skal ikke eltes, bare røres sammen. Ta en plastikk pose over bollen. Heve i minimum 1 time på lunt sted (NB viktig!!). Ha litt sesamfrø i bunnen av brødformene (3 former). Øs opp i formene med en øse, etterheves i 20 min. Ha litt vann oppå og sesamfrø for god og sprø skorpe før steking.

190 grader i 40 – 50 minutter (varmluft).

Mamma brød
3 store brød

4 dl Havregryn
4 dl Grovt rugmel
4 dl Sammalt hvete fint
1 kg Spelt (eller mer) finmalt
1 pk Tørrgjær
1 ts Salt
1 ts Sukker
5 ss sesamfrø + noen ss oppå før steking
5 ss linfrø
½ - 1 dl raps olje
1,5 l vann (37 grader)

Bland alle de tørre ingrediensene sammen først. Deigen blir mest jevn om pakken med speltmel blandes i til slutt. Lag en grop midt i bollen og rør inn litt og litt vann. Rør inn rapsoljen etter ca halvparten av vannet er rørt inn. Røres til en tykk grøt. Skal ikke eltes, bare røres sammen. Ta en plastikk pose over bollen. Heve i minimum 1 time på lunt sted (NB viktig!!). Ha litt sesamfrø i bunnen av brødformene (3 former). Øs opp i formene med en øse, etterheves i 20 min. Ha litt vann oppå og sesamfrø for god og sprø skorpe før steking.

190 grader i 40 – 50 minutter (varmluft).

Tusen takk! Da blir det brødbaking i kveld [:D]

Back
Topp