Hei alle sammen!
Dagen i går gikk ikke helt som planlagt. Var totalt uforberedt, for forrige egguttak gikk veldig bra og så og si smertefritt.
IKKE LES VIDERE OM DU IKKE HAR VÆRT GJENNOM EGGUTTAK OG/ELLER GRUER DEG TIL DEN DAGEN!!!
Det begynte som "vanlig". Fikk to smertestillende og en beroligende tablett. Lå så å ventet ca 45 min før det var min tur. Gruet meg ikke, og lå å leste en bok så lenge. Da det ble min tur fikk jeg dagens første overraskelse. Jeg skulle ha egguttak med en under opplæring... Hun som gjorde det forrige gang stod bak å så på. Bedøvelsen gikk greit, og der stopper det... Hun stakk MYE feil! Var stadig vekk for langt inne med nåla, og det tok lang tid før hun i det hele tatt fant min eggene¨på min høyre side. Det var vel på dette tidspunkt at bena mine begynte å skjelve ukontrolert. Det var ikke veldig vondt, men ubehaget var stort.
Når hun var ferdig, begynte de å prate om alt blodet. Blødde masse nedover på gulvet. De begynte å snakke om å sy, og måtte inn å "titte" igjen. Det ble heldigvis avgjort at de ikke behøvde det. Jeg reiste meg fint og snakket to ord med mannen min før han skulle ut på venteværelse igjen, og jeg tilbake i senga. Han sa da at han hadde holdt på å besvime, og jeg lo godt. Så skiltes vi, og jeg gikk på senga mi. Så BANG... Smerten i magen eksploderer, jeg svetter (det renner bokstavelig talt fra alle porer på kroppen), blir svimmel og må kaste opp. Jeg klarer å komme med til do (som er på venteværelse, forbi alle som sitter der...) før jeg går i bakken. Mannen ser heldigvis hva som skjer. Herifra og til jeg er tilbake i senga på rommet igjen husker jeg ikke noe av. Jeg var visstnok helt hvit og rennende av svette. Fikk så endel smertestillende og bekymrede leger kom i tur og orden. Surret selv fælt og var overbevist om at hun ene sykepleieren hadde vært tilstedet når hun spurte om det hadde vært mye stikking. Jeg svarte "det vet vel du best", og hun sa "nei det gjør jeg nok ikke, for jeg var ikke der".. Var i det hele tatt ganske "borte" og slet med å konsentrer meg om noe annet enn smertene.
De andre som hadde egguttak den dagen dro en etter en... Jeg ble liggende, mens mannen min holdt genseren min trykket mot magen min. Følte det lettet smertene en smule.
Jeg måtte så inn til en ny undersøkelse. Hadde ikke lyst til det, men jeg måtte. Nå fikk jeg heldigvis hun legen jeg pleier å ha. Hun som stakk første gangen var ikke engang tilstedet... Legen kontaterte at mange av de tomme eggposene hadde fyllt seg med blod, men at hun trodde det hadde stoppet å blø. Hun trodde ikke det var noe poeng å operere meg (DA fikk jeg panikk, når det i det hele tatt var snakk om det!!!!), men at kroppen forhåpentligvis tok seg av det selv. Hun ville derimot at jeg skulle bli på sykehuset over natta. Det nektet jeg. Hadde sinnsykt vondt, og alt jeg ville var å dra hjem til senga mi. Fikk etter endel diskusjon og tårer lov til å dra hjem. Hater nemlig sykehus, og har endel vonde opplevelser knyttet til det. Komprimisset ble at jeg måtte "henge" på sykehusområdet en stund før jeg dro hjem. Mannen min hentet bilen, og jeg dro rett hjem.. JA, burde nok hørt på de, men orket ikke å bli.. Fikk med meg et telefonnummer jeg kunne ringe hvis jeg fikk feber eller ble dårligere. Hvis ingen svarte på det måtte jeg ringe til vakthavende. Der kom jeg til å få beskjed om å dra til legevakta, for det var standar. Men det skulle jeg bare si nei til, og komme til de isteden. Fikk også med med masse smertestillende. Hadde "feber" på litt over 38 i går, men ringe ikke. Så det heller ann. Sov ikke mye i natt, men føler meg noe bedre i dag. Klarer derimot ikke å gå, snu meg eller kle på meg selv. Og er fremdeles kvalm. Vet ikke om det er pga smertene eller hva.
De ringte istad, og jeg sa jeg var bedre. De fikk desverre bare ut 2 egg i går, og 1 av dem ble befruktet. Så nå krysser vi bare fingerne for at det deler seg riktig, og at det blir innsetting i morgen....
Ja denne historien ble lang. Håper den ikke skremte dere for mye. Dette jeg opplevde er ikke vanlig, så det er ikke noe å grue seg til hvis du aldri før har hatt egguttak. Som sagt gikk min første egguthenting veldig bra! [:)]