Mareritt ved feber

pirilen

Glad i forumet
Jentungen er 3,5 år og har alltid hatt et snev av nattskrekk. Dette har vi fått under kontroll med svakt lys på soverommet hele natta. Men nå i det siste har hun hatt skikkelige mareritt når hun har feber. Hun våkner med gråt og når jeg går inn for å trøste blir hun etterhvert helt hysterisk. Hyler og skriker "NEEEEEI", ser tomt ut i rommet og rister av skrekk. Må ta henne ut av soverommet, inn på et lyst rom, eller gå rundt i huset med henne til hun roer seg. Da kan hun legge seg og sovner nesten med en gang. Dette skjer ofte 2-3 ganger om natta ved høy feber. Noen med erfaring? Råd? Syns det er helt forferdelig at hun er så redd og at jeg ikke får trøstet henne ordentlig..

Feberfantasier?

Det er det nok, men grusomt å høre på! Ingenting jeg sier gir trøst, går sikkert 10-15 minutter med hysterisk hyling før hun roer seg. Husker ingenting av det dagen etterpå..

Det er det nok, men grusomt å høre på! Ingenting jeg sier gir trøst, går sikkert 10-15 minutter med hysterisk hyling før hun roer seg. Husker ingenting av det dagen etterpå..

Hvor høy feber har hun? Får hun febernedsettende?

Hvis hun har feberfantasier så er det veldig vondt og sårt. Jeg har det selv når jeg får feber, og man blir veldig forvirret og skremt. Kan føles litt som hallusinasjoner nesten. Noen ganger står det noen å prater med meg ved sengen osv, veldig forvirrende. Se om febernedsettende hjelper?

Hvor høy feber har hun? Får hun febernedsettende?

Alt mellom 39-41 utløser dette. Hun får paracet for feberen, men av og til har hun blitt redd etter feberen har gått ned..

Hvis hun har feberfantasier så er det veldig vondt og sårt. Jeg har det selv når jeg får feber, og man blir veldig forvirret og skremt. Kan føles litt som hallusinasjoner nesten. Noen ganger står det noen å prater med meg ved sengen osv, veldig forvirrende. Se om febernedsettende hjelper?

Jeg syns det kan se ut som hun hallusinerer, da det tar så lang tid før hun kommer ut av det. Hun får paracet for feberen, men sist ble hun redd etter feberen var gått ned også.. hva hjelper deg når det blir sånn?

Stort sett hjelper det for meg å få ned feberen. Da svimler jeg mindre, og har litt mer oversikt. Hjelper å sove og hvile, jeg får dette stort sett i perioder med høy feber. Vil anbefale å snakke med lege om det, kanskje de har noen tips til dere? Jeg er jo voksen, så det som fungerer for meg, fungerer jo ikke nødvendigvis for et barn. Men jeg føler med henne, det er vondt. Jeg har altså ligget i senga å sett dansende grilla kyllinger i rommet :P Så man blir tullete av det.

Stort sett hjelper det for meg å få ned feberen. Da svimler jeg mindre, og har litt mer oversikt. Hjelper å sove og hvile, jeg får dette stort sett i perioder med høy feber. Vil anbefale å snakke med lege om det, kanskje de har noen tips til dere? Jeg er jo voksen, så det som fungerer for meg, fungerer jo ikke nødvendigvis for et barn. Men jeg føler med henne, det er vondt. Jeg har altså ligget i senga å sett dansende grilla kyllinger i rommet :P Så man blir tullete av det.

Uff, stakkars deg! :( skal høre med legen! Takk :-)

Om hun har høy feber til tross for medisinering så prøv å kjøl henne ned på andre måter. Ha det kjørlig på soverommet, ha lite klær/dyne på henne. Ta et kjørlig bad før leggetid. Dette kan kanskje forebygge at temperaturen blir veldig høy. Ved "anfallene" kan du prøve kald klut på panne, overarmer og lår.

Har hun lenge høy feber (over 39)? Altså over 3/4 dager...

Om hun har høy feber til tross for medisinering så prøv å kjøl henne ned på andre måter. Ha det kjørlig på soverommet, ha lite klær/dyne på henne. Ta et kjørlig bad før leggetid. Dette kan kanskje forebygge at temperaturen blir veldig høy. Ved "anfallene" kan du prøve kald klut på panne, overarmer og lår.

Har hun lenge høy feber (over 39)? Altså over 3/4 dager...

Feberen synker som regel ved medisinering, men kan sikkert prøve avkjøling også. Før hadde hun ofte høy feber i 4-7 dager, men da var det ingen mareritt. Nå i det siste har hun feber i 12-48 timer og ikke så ofte, og mareritt flere ganger hver natt.

Back
Topp