Mareritt etter kinofilm

Mrs. Lynch

Heldig mamma!
Juli13-jentene
Min 7åring var med en kamerat for å se zootropolis i går. Natt til i dag var han oppe 5 ganger, skalv og var tydelig redd.

Midt på dagen i dag, i nydelig påskevær turde han ikke gå ut alene.

I skrivende stund ligger han oppå meg gjennomsvett og hulker.

Han er ikke lettskremt til vanlig og har ikke hatt mareritt før.

What to do?

Har du funnet ut av hva han syns var skummelt med filmen? Hva det er som ga ham denne reaksjonen?

Neimen, stakkars liten :( Jeg slet veldig meg fæle mareritt da jeg var liten (og i perioder nå som voksen), og de plaget/plager meg i lang tid etterpå. Ble/blir lett påvirket av sterke inntrykk, som man gjerne kan få via film. Men, jeg syns den filmen virker så koselig på reklamen som går på tv.. er den skummel altså ? :/ Tenkte kanskje å se den sammen med min gutt, men har ikke lyst om det er skummelt.

Men tilbake til hva du kan gjøre. Snakke med ham, om hva som skremte ham i drømmen, hva han tenker på, hva som var skummelt på kinoen (om det var noe der), hvordan han har det osv. Bare vær der for ham og gi ham mange muligheter til å snakke med deg om han ikke vil til å begynne med. Det er vondt når foreldrene ikke orker å høre / prøve å forstå og bare trøster helt sånn kjapt når man dypt inne er skikkelig vettskremt (ikke at jeg tror du gjør en dårlig jobb, bare skriver om min erfaring).

Håper det går raskt over, god klem til gutten din og deg :)

Snakk med han, kan han forklarer hva som er skummelt?
Ellers snakk med han og trøst han

Han klarer egentlig ikke å sette ord på det. Det er noen dyr som spiser noen?
Den har jo 6års grense, og er kvalifisert som en animert komedie. Skjønner ingenting jeg...

Se filmen sammen og stoppe der han synes det er skummelt? Og så snakke sammen om det?

Ville snakket med han om hva han synes er skummelt, så kan dere prate om det. Er ikke godt å være redd.
Det er jo en film alle skal kunne se, så kanskje han har sett noe han har grublet videre på

Snakk om hva som er skummelt, når han har mareritt vekker du han skikkelig så han vet du er der og at han er trygg. Forklar hvordan man kan kontrollere drømmene sine. At de er som en film inni hodet og han kan trykke på stopp om han ikke vil se mer. Og han kan styre hva som skjer i drømmen. Det er ikke lett, men det hjalp meg når jeg var liten. Hadde og har fortsatt ofte mareritt.

Du kan jo også forklare hvordan drømmer er der for å hjelpe deg med å forstå og løse problemer. Det er kanskje noe han ikke forstår?
Når han skal sove kan du be han tenke på hva dere skal i påsken/sommerferien. Gjerne hjelp han litt med å komme i gang, han kan tenke på hva han vil gjøre og hvor fint det blir. Den varme sola, bading osv.
Det hjelper å tenke på gode ting før man sovner :)

Nei uff da, stakkars! Kan dere se filmen sammen? Vet den bare går på kino da :( evt kan du se filmen så du får bedre forståelse for hva som skremte han?

Jeg så den med snart 7-åringen her i dag

Jeg kan godt skjønne at han kan ha blitt litt skremt, jeg er sikker på at hele kinosalen her hoppet i stolene av en scene :-P

Men jeg satt og forklarte hva som skjedde underveis og at det kom til å gå bra. Og han gjemte ansiktet noen ganger når han syntes det ble for skummelt.

Du må nok prøve å finne ut akkurat hva det var som var så skummelt, for i hovedsak var det ikke så mange skremmende scener. 4 kanskje. På en ganske lang film.

Men jeg skjønner jo hvorfor de har satt den grensen der, og mulig kunne den vært 8 år også. Kanskje.

Han klarer egentlig ikke å sette ord på det. Det er noen dyr som spiser noen?
Den har jo 6års grense, og er kvalifisert som en animert komedie. Skjønner ingenting jeg...
Der var eit par kveppe - scener, var mange hoppande rumper i vår kinosal også.
Men om det er sjølve dyra som var problemet, så kanskje du kan forklare at dei sinte dyra bare blei ville fordi dei fikk i seg den mystiske planten? Egentlig var dei jo veldig snille, og dei blei jo gode igjen når dei fekk vekk den fæle planten.. :-)

Back
Topp