Maregns

Drcat

Forelsket i forumet
Skal lage iskake med marengsbunn.. MEN hver gang jeg lager maregnsbunn så blir den jo aldri helt marengs om du sjønner. Blir klissete og bløt!
Hvordan lager dere det? Hvor lenge i ovn, på hvilke grader ?

For det første så må bollen du pisker eggehvitene i være HELT ren! Heller ikke våt av vann, det er viktig ellers blir du stående og piske i evigheter! Det er også viktig at du er nøye med å IKKE få noe eggeplomme oppi! Nå vet ikke jeg hvilken oppskrift på marengs du har, for det finnes forskjellige typer. Men når jeg lager pavlova bruker jeg sukker, Maismel (maizenna), hvitvinseddik og vaniljesukker, og eggehvitene så klart. Skal piskes på høyeste styrke leeeeeenge! Du skal kunne snu bollen på hodet (ikke riste!!!), da er marengsen slik den skal være. Tilsett heller ikke sukker før eggehvitene er pisket, og i en tynn stråle mens du fremdeles pisker. Forvarm ovn til 250 grader og når du setter marengsbunnen inn i ovnen skru ned varmen til 100 grader, steke i en god time!

Stivpisk eggehvitene. Visp gradvis inn sukkeret til en stiv marengs. Visp inn eddiken.  Fordel marengsrøren på bakepapir. Stek ved 120 grader i ca 2 timer. Slå av ovnen, sett ovnsdøren på gløtt og la marengsbunnen stå i ovnen til den er avkjølt.

sånn lager jeg marengsbunn

Takk!
Trur eg har funnet ut hva jeg har gjort feil .... hatt i all sukkeret på en gang [:-] hehe

Hehe ja da blir det bare gris! [;)] lykke til med kakebakingen! [:)]

ORIGINAL: MariaR83

Hehe ja da blir det bare gris! [;)] lykke til med kakebakingen! [:)]

Hehe, tusen takk for det ! [:)][:)]

Back
Topp