Manuell vending av baby i sete eller tverrleie

Elba

Forelsket i forumet
Juli13-jentene
Noen av dere fleregangsfødende som har erfaring med dette? Eller noen andre som har hørt noe om det?

Har prøvd å Google litt, men alltid kjekt med ekstra info. Lillemann i magen ligger i seteleie, og vi har selvfølgelig tid på oss enda til at han skal snu seg. Jordmor sa at hvis han ikke hadde snudd seg innen uke 36 (straks 31 nå), så skulle de prøve manuell snuing.

Bare jeg som synes dette høres brutalt og skummelt ut? Tenker at det må jo være fort gjort å gjøre noe veldig galt når de må gå såpass drastisk til verks og bruke en del kraft. Synes egentlig metoden høres skikkelig gammeldags ut, men hva vet vel jeg.
Noen som har hørt om komplikasjoner eller bivirkninger ved vending?

(Litt komisk at bevegelsene jeg er vant til å kjenne fra hodet hans oppe ved navlehøyde i skrivende stund kjennes og buler lengre ned? Kanskje han driver og snur seg på egenhånd ;) )
 
Sniker fra April :)

Det er alltid en risiko for babyen med utvendig vending. På sykehuset skal de alltid ha et operasjonsrom klart i tilfelle komplikasjoner under vending. Veldig ofte snur babyen seg tilbake og jeg tenker at det er en grunn til at enkelte sitter i sete/tverr. Det kan være navlestrengen som er snurret rundt halsen f.eksempel og gjør at h*n ikke får snudd seg. Veldig dumt da å tvinge den til snu seg.. Sikkert mange som har hatt vellykkede vendinger, men jeg personlig synes det er stor risiko å ta. Dessuten er det mange sykehus som ikke en gang tilbyr utvendig vending pga dårlig kompetanse og risiko. Lykke til :) Tenker h*n har god tid på seg til å snu enda :)
 
Hei! Jeg har ikke selv prøvd det men kjenner ei som var inne å gjorde det for et par uker siden. Hun har termin nå. Og det gikk kjempe fint og var ikke vondt:) De gjorde det stille og rolig og følger med på ul:) hun var hvertfall veldig fornøyd.
 
Litlå låg i seteleie, der ville de ikke snu henne da sjangsen for at hun snudde seg tilbake i sete vsr stor.
 
Ei venninne av min søster gjorde det, men det gikk svært dårlig....

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
D går an å prøve med akupunktur også hørt flere som har hatt effekt av d.
 
Har en venninne som var gjennom det. Det var visst snodig (ikke vondt) men det fungerte. :)
Lykke til!
 
Hmm, liker ikke helt dette altså! Kommer nok til å prøve akupunktur om han ikke snur seg av seg selv. Kjenner jeg er veldig skeptisk til denne manuelle snuingen :)
 
Hmm, liker ikke helt dette altså! Kommer nok til å prøve akupunktur om han ikke snur seg av seg selv. Kjenner jeg er veldig skeptisk til denne manuelle snuingen :)
Følg mage følelsen! Jeg tror jeg ville vært negativ- som det Bøe skrevet før her- det er sikkert en grunn til sete leie..
 
Min lillemor ligger i tverrleie og jeg skal snu henne innen to uker om hun ikke greier å gjøre det selv.
Keisersnitt er da like risikofyllt som snuing.
Det VIKTIGSTE poenget er: Ja, det stemmer at det "kan være en grunn" til at babyen ligger i sete/tverr. For eksempel pga navlestrengen. -Det er derfor det taes ultralyd oversikt FØR og ETTER:) Sykehusene er ikke heeelt på jordet heller. Er navlesnoern halvveis rundt halsen på lillemor, nei da snues hun ikke!

Vet ikke hvprdan rutinen er på andre sykehus, men her forsikrer de om at UL skal taes før og etter. Og da er snuing mindre risikofylt. Jeg vil heller prøve manuell snuing enn å bare booke time til keisersnitt med en gang. For det er det som er det eneste altrenativet i mitt tilfelle :-(
 
Ikke alltid de klarer å se like godt på ul. Kort oppsummert er setefødsel og utvendig vending mer risikofylt for babyen, mens keisersnitt er mer risikofylt for mammaen.

Tror du må bare høre på magefølelsen og den følelsen du får fra helsepersonellet du tilhører. Det er mange meninger rundt dette på det ene og det andre, men det er viktigst hva du selv vil godta :)
 
Min lillemor ligger i tverrleie og jeg skal snu henne innen to uker om hun ikke greier å gjøre det selv.
Keisersnitt er da like risikofyllt som snuing.
Det VIKTIGSTE poenget er: Ja, det stemmer at det "kan være en grunn" til at babyen ligger i sete/tverr. For eksempel pga navlestrengen. -Det er derfor det taes ultralyd oversikt FØR og ETTER:) Sykehusene er ikke heeelt på jordet heller. Er navlesnoern halvveis rundt halsen på lillemor, nei da snues hun ikke!

Vet ikke hvprdan rutinen er på andre sykehus, men her forsikrer de om at UL skal taes før og etter. Og da er snuing mindre risikofylt. Jeg vil heller prøve manuell snuing enn å bare booke time til keisersnitt med en gang. For det er det som er det eneste altrenativet i mitt tilfelle :-(
Lykke til med det valget du tar :)
 
Min også ligger i sete, men har ca 5 uker på å snu seg selv.
Jeg er svært skeptisk til å snu utvendig, da mye kan gå galt.

Men det er stillinger du kan prøve på selv slik at babyen snur seg.
Jeg går til svangerskapsterapaut, og hun viste meg en teknikk, ved å stå på alle fire, med rumpa godt opp i været og presse ned foran. Slik er det MANGE babyer som snur seg selv.
Du burde kanskje google det, for å se bilder og mer info, jeg er ikke så god på å forklare :)
Om baby ikke snur seg er det uaktuelt å føde i sete. Denne blir også stor, broren var 4400 g
 
Takk for alle svar, dere! :)
Har veldig lite lyst til denne snuingen, og kommer i såfall til å forsikre meg om at sykehuset jeg skal på gjør dette ofte og utfører UL underveis om jg skal gå med på det. Er heller ikke veldig lysten på keisersnitt, så da er det nesten så jeg heller vil føde i sete, om ikke dette skader han...

Vet du om denne stillingen har noe navn, Julifrø? Litt vanskelig å Google det, for usikker på hva jeg skal Google. Hehe.
 
sniker litt fra juni12;)

mine to første lå i tverrleie og seteleie, men snudde seg selv i uke 37 og 38.

tredjemann lå i tverrleie, og ble snudd manuellt i uke 39. ikke vondt, gikk raskt og følte meg trygg.

Her vi bor har de sluttet å snu om babyen ligger i seteleie. Prøver bare snuing ved tverrleie for da kan man jo ikke føde.

Lykke til. krysser fingrene for at babyen snur seg selv;)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Min forrige ble snudd. Meget god erfaring med det og følte at både jeg og baby ble godt ivaretatt både før, under og etter. Blir litt overrasket over hvor negative mange er til dette...

Sent from my Nexus 7 using BV Forum mobile app
 
Dårlig som at ungen ikkje levde da fødsel startet :(
 
Jeg har vært på UL i dag og min ligger også på tvers. Er 34+4 i dag. Skal på ny ul 31.mai - og da håper jeg han har lagt seg med sete eller hode ned. Snuing er IKKE aktuelt for min del...

Har født både i hodeleie og seteleie før uten problemer, så det spiller ikke så stor role for meg.
 
Back
Topp