Mannens fertilitet og kort lutalfase

PrøverÅblimamma123

Elsker forumet
Jeg lurer på , er det noe mannen kan spise/drikke/ta for å øke sin fertilitet? Endel ting her for kvinner . Men finner lite til menn..

Også lurer jeg på. Hvis mannen sin spermkvalitet samt ens egen korte lutalfase som gjør det vanskelig å bli gravide. Hva er veien videre ?

Vi skal teste mannen igjen imorgen, men sist var det bare 0,8 million bra svømmere .
Og jeg ser ut til å ha kort lutalfase på 10 dager.
Jeg trenger bare noen råd.. vi skal kontakte legen for hjelp ..men jeg kunne godt hørt noens erfaringer . Og tanker ❤️

Her slanka mannen seg. Det hjalp. For egen selvtillit og helsen. Og tok vitaminer. Han begynte også med morgen jobbing. Slik at han følte han funket i hverdagen. Jeg hadde kort lutealfase. Jeg måtte til gyn og fikk progesteron.
Vi har fått 2 barn nå.

Kort lutealfase her og, ble kjapt gravid fire ganger etter progesterontilskudd, i pp2, pp2, pp1 og pp1 (mista dessverre tre, men gravid på fjerde forsøket nå, med tvillinger). Hadde lutealfase på 7-10 dager, bedret seg til 14dager med progesteron. Ble ikke trodd på det med kort lutealfase av fastlege, så gikk privat i stedet og ble hørt. Ble testa, og hadde definitivt progesteronmangel/lutealsvikt.

For mannen: multivitamin og ekstra sinktilskudd. Min mann hadde noe lav andel raske svømmere, men tok ny prøve etter tre måneder og da hadde det bedret seg, selv om fortsatt noe lavt. Han snuser/røyker ikke, og drikker kanskje 4 øl i året. Vi er 39 og 44 år gamle.

Kort lutealfase her og, ble kjapt gravid fire ganger etter progesterontilskudd, i pp2, pp2, pp1 og pp1 (mista dessverre tre, men gravid på fjerde forsøket nå, med tvillinger). Hadde lutealfase på 7-10 dager, bedret seg til 14dager med progesteron. Ble ikke trodd på det med kort lutealfase av fastlege, så gikk privat i stedet og ble hørt. Ble testa, og hadde definitivt progesteronmangel/lutealsvikt.

For mannen: multivitamin og ekstra sinktilskudd. Min mann hadde noe lav andel raske svømmere, men tok ny prøve etter tre måneder og da hadde det bedret seg, selv om fortsatt noe lavt. Han snuser/røyker ikke, og drikker kanskje 4 øl i året. Vi er 39 og 44 år gamle.
Takk for svar . Da setter vi mannen min på multivitaminer og sink da der ser ut som det er tingen:joyful: Tester han igjen senere for å se først !
da han har gjort endel endringer siden sist test.

Også ser jeg om nye legen vil høre, mn jeg har dårlig erfaring med leger .. så hvis ikke den legen hører .. hvordan går man til privat lege ? Aldrig gått annet enn til fastlege :rolleyes:

Takk for svar . Da setter vi mannen min på multivitaminer og sink da der ser ut som det er tingen:joyful: Tester han igjen senere for å se først !

Også ser jeg om nye legen vil høre, mn jeg har dårlig erfaring med leger .. så hvis ikke den legen hører .. hvordan går man til privat lege ? Aldrig gått annet enn til fastlege :rolleyes:
Jeg bestilte meg time hos fertilitetslege på C-Medical. Hvor i landet holder du til?

Er ikke Klinikk Hausken privat? Evt Medicus. Begge deler er fertilitetsklinikker; men du kan jo også bare søke etter privatpraktiserende gynekologer i ditt område, og bestille time. Hos private trenger du vanligvis ikke henvisning, så er bare å bestille time til f.eks gynekolog for din del.

Jeg lurer på , er det noe mannen kan spise/drikke/ta for å øke sin fertilitet? Endel ting her for kvinner . Men finner lite til menn..

Også lurer jeg på. Hvis mannen sin spermkvalitet samt ens egen korte lutalfase som gjør det vanskelig å bli gravide. Hva er veien videre ?

Vi skal teste mannen igjen imorgen, men sist var det bare 0,8 million bra svømmere .
Og jeg ser ut til å ha kort lutalfase på 10 dager.
Jeg trenger bare noen råd.. vi skal kontakte legen for hjelp ..men jeg kunne godt hørt noens erfaringer . Og tanker ❤️
Men kan ta folat for å bedre sperm kvalitet.

Selen, sink, aminosyrer, ginseng/maca og D vitamin er kosttilskudd som skal virke positiv på sædkvalitet. Samt sunt livsstil, kutte ut alkohol og tobakk, trene, osv. :)
Vi prøvde også Q10, men det var veldig dyrt, så det tok han bare i noen uker.

IVF-overlegen anbefalte regelmessig utløsning, og ikke "spare på sæd".

Her var det få/dårlige svømmere og til slutt ble det ICSI (IVF). Men vi fikk en frisk baby. ;)

Jeg har funnet svar for mannen min vertfall . Så her blir det fertilitets smuudies, også bestiller vi multivitamin fra exseed.
Der vi kjøpte testene av :)
Testen hans har blitt mye bedre . Over 4 million nå :)
Så får jeg inne ut av noe leger inærheten her :joyful:

Back
Topp