Mann som jobber offshore (permisjon)

Oktoberprinsesse17

Glad i forumet
Februarbarna 2020
Er det noen av dere flotte damer som har en mann/samboer/medmor som jobber offshore?
Vi er litt usikre på hvordan vi skal løse det ned permisjon denne gang og eventuelt ulønnet permisjon da vi nok ikke får barnehageplass før august 2021:p
Hvordan har dere eventuelt tenkt å gjennomføre permisjon og eventuell ulønnet permisjon?
 
Da vi hadde permisjon løste vi det slik:

#Mannen tjener mer enn meg, derfor felles økononisk gunstig at jeg har ulønnet permisjon og at han jobber mest mulig.

#Mannen trenger ikke være hjemme med barnet 15 uker i strekk for tilknytning m.m. ettersom han er hjemme 4 uker i strekk hele tiden.

#Mannen tar permisjon i friukene sine og får da BÅDE lønn og permisjonspenger(6G) samtidig. Permisjonspengene brukes da til å «lønne» meg som går hjemme frem til bhg-start.

#Det kan jo ofte bli både planlagt og uplanlagt overtid offshore, så for at permisjon ikke skal komme i konflikt med ekstra jobbing (det blir så mye papirarbeid å rydde opp i det), tar han 2 uker permisjon midt i 4-ukers frien. Da kan han stå igjen en uke eller reise ut en uke før uten at det blir feil. Dette gjør han da hver friperiode frem til permisjonen er brukt opp. Det blir jo mange måneder..

#Fra barnet er 1 år kommer kontantstøtten på 7500,- veldig godt med. Når du samtidig «slipper» å betale 3000,- for bhg så er jo differansen 11.500 på å ha barnehageplass eller være hjemme.

For vår del var dette økonomisk gunstig, samt at det passet for oss rent praktisk. Når han var hjemme kunne jeg ta litt ringevikar-vakter på jobb ved behov (når noen var syke på jobb kunne jeg steppe inn så sant han var hjemme).

Ulempene er at jeg er taperen når det gjelder pensjon og trygderettigheter når jeg tar ulønnet permisjon, men det valgte vi å hoppe bukk over da løsningen generelt passet oss og gjorde at jeg fikk 11 ekstra måneder hjemme med minstemann.
 
Har ikke mann offshore selv, men ei venninne av meg har. Der har de gjort det sånn at hun har tatt ulønnet permisjon mens han tar permisjonen sin i ukene han er hjemme. Da får han dobbel lønn. Når han er hjemme kan hun ta ekstravakter som det passer :) Vet ikke om dette passer dere, men sånn har de gjort det iallefall :) Ser FintFerdig har hatt god erfaring med samme ordning!
 
Back
Topp