Mann som driver eget firma??!

Carina 88!

Flørter med forumet
Hei!
Er det noen her inne som har sin mann som driver eget firma?
Hvordan funker det med fedrekvoten?

Min mann vurderer og starte for seg selv, og jeg synes dette er litt skummelt med tanke på at hovedinntekten vår da blir litt mer usikker. Han kan risikere og plutselig stå uten jobb en mnd og to.
Og vil han kunne ta ut sine permisjonsuker?
Noen som vet,eller er oppi noe av det samme?

Min mann driver eget, ingen mulighet for å ta ut fedrekvoten 14 uker i strekk, med førstemann har han hatt en dag i uken.
Og det kommer han til å gjøre nå også

Nav har hvertfall egne regler for når du er selvstendig næringsdrivende. Hvis det er måneder han er uten inntekt regner jeg med at han tenker at han tjener så bra de andre månedene at det dekker opp for det han kan tape.

Det er alltid større økonomisk risiko når man er selvstendig næringsdrivende, men hvis du er flink kan du tjene bra.

Spørs kanskje hva han skal drive med, men kan han være så lenge borte fra sin egen bedrift da??

Min mann er selvstendig og var det sist også. Sist tok han ut 2 dager per uke av fedrekvoten. Dette lønte seg absolutt ikke for han. Han er tømrer. Denne gangen har vi spekulert litt. Og kom frem til at ferie må han ha uansett. Han tar derfor fedrekvoten i ferien, som resulterer i betalt ferie. Tar 4 uker juli i pr, 4 uker juli neste år og 3 uker juli 2016 :) han tar i tillegg 3 uker sammen med meg etter fødsel og vips var 14 uker gått :)

Sent from my iPad using BV Forum

Hei alle sammen!!!
Har selvstendig næringsdrivende rett på fedrekvote? Og hva må man gjøre?

Mannen min er det men spurte mange og de sa at han ikke har rett til noe etter fødsel:(

Har vel rett til fedrekvote så lenge han har hatt innteksgivende arbeid. men uken/ukene etter fødselen har ingen fedre krav på fri med lønn men fri. Opp til arbeidsgiver om de vil gi lønn eller ikke da.

Min mann er selvstendig og var det sist også. Sist tok han ut 2 dager per uke av fedrekvoten. Dette lønte seg absolutt ikke for han. Han er tømrer. Denne gangen har vi spekulert litt. Og kom frem til at ferie må han ha uansett. Han tar derfor fedrekvoten i ferien, som resulterer i betalt ferie. Tar 4 uker juli i pr, 4 uker juli neste år og 3 uker juli 2016 :) han tar i tillegg 3 uker sammen med meg etter fødsel og vips var 14 uker gått :)

Sent from my iPad using BV Forum
Samboer er og selvstendig næringsdrivende å har ikke mulighet til å ta 14uker sammenhengende, så han må nok bruke fedrekvoten i ferien. Men du skriver at mannen din tar 3uker sammen med deg ette fødsel, kan han motta fedrekvote samtidig som deg`? De første seks ukene er vel forbehold kun mor, eller? Kunne gjerne tenkt meg å hatt samboer hjemme en uke eller to etter fødsel.

Back
Topp