Mango

Bkno1255672

Andre møte med forumet
Hei, Jeg er tre måneder gravid, og spiser ganske mye mango. Lurer på om det er ikke skadelig for fosteret?

Jeg er 6 mnd på vei nå og har mango i smoothies, frukt er vel bare bra tenker jeg;) Det står ikke på "nei mat" listen. så du kan trygt spise mango:D

Jeg hadde dilla på kiwi i andre trimester..det gikk nok ned et tresifret antall med kiwier den perioden ;) så kos deg med mangoen din :)

Frukt er vel bare bra :-)

Farlig er det jo ikke, men husk på at det er ca en teskje med sukker i en liten mango.
Det har ingenting å si! hva er greia med alt dette sukkeret i frukt? Det er bare sunt å spise frukt når man er gravid....

Ååh nom nom :joyful: fikk lyst på mango nå! Åh får vente pent til det åpner i morra :shifty:

Kos deg med frukt, er mye sunne vitaminer og mineraler som er så gidt for deg :smug:

Det har ingenting å si! hva er greia med alt dette sukkeret i frukt? Det er bare sunt å spise frukt når man er gravid....
Greia med sukkeret i frukt er jo at sukker er sukker, enten man får det fra en frukt eller fra en sjokolade. Det påvirker kroppen på samme måte uansett.

Greia med sukkeret i frukt er jo at sukker er sukker, enten man får det fra en frukt eller fra en sjokolade. Det påvirker kroppen på samme måte uansett.
Jeg har sjekket dette opptil flere ganger nå..
Det er ikke sånn at sukker er sukker.. :)
Det sukkeret som er i brus f.eks er annerledes enn fruktsukker som er i f.eks mango.

Det er ingenting som tilsier at man skal være forsiktig med frukt pga sukker innhold...
Du skal spise ekstremt MYE frukt for at det skal være farlig..

Det er klart det blir annerledes hvis du har f.eks diabetes.. Men så lenge du er frisk skal det ikke væer noe å tenke på..

Last edited:
Jeg har sjekket dette opptil flere ganger nå..
Det er ikke sånn at sukker er sukker.. :)
Det sukkeret som er i brus f.eks er annerledes enn fruktsukker som er i f.eks mango.

Det er ingenting som tilsier at man skal være forsiktig med frukt pga sukker innhold...
Du skal spise ekstremt MYE frukt for at det skal være farlig..

Det er klart det blir annerledes hvis du har f.eks diabetes.. Men så lenge du er frisk skal det ikke væer noe å tenke på..

Hvis du noengang måler blodsukret ditt et par timer etter inntak av feks en stor klase druer, ( ca 8 teskjeer sukker) vil du finne tilsvarende verdier etter inntak av snop med tilsvarende sukkerinnhold.

Sukker, som også kalles fruktose, består av halvparten fruktose og halvparten glukose.

Fruktsukker, altså sukkeret som finnes naturlig i moden frukt, er faktisk ikke så veldig annerledes. De fleste typer frukt inneholder fruktsukker som består av 40-55 prosent fruktose, og resten glukose. Altså rimelig likt vanlig sukker.

Det er klart fordeler med frukt mtp metthet, fiberinnhold og andre næringsstoffer, men så er det jo noe som heter alt med måte :-)
Jeg vil ihvertfal ikke anbefale noen, og spesielt ikke en gravid å ha et overdrevent inntak av verken frukt eller snop. Gravide har økt tendens for svangerskapsdiabetes, da kroppen på grunn av graviditeten i seg selv får økt blodsukkermengde og dermed skal klare å øke mengden insulin i takt med dette.
Jeg har spist overdrevent mye frukt gjennom svangerskapet, og har nå fått diagnosen svangerskapsdiabetes :-)
Men hvis du har sjekket dette opp flere ganger skal jeg ikke krangle med deg :-)

Back
Topp