Mangelfull svangerskapskontroll?

Skvirevippen

Forumet er livet
Marsboerne 20 18
Var på første ordentlige svangerskapskontroll hos legen i går, og her var det bare litt snakk om svangerskapsdiabetes, blodprøver og mine spørsmål. +vekt og blodtrykk

Fikk verken helsekort, søkt om fødeplass eller henvisning til oul. Alt jeg hadde gledet meg til fordi det gjør meg offesielt gravid (om dere skjønner).
Er 12 uker nå, og fikk beskjed om å ta kontakt med helsestasjonen, og forsto det som at hun syntes det var best at jeg gikk dit på kontroller, noe jeg også ønsker selvsagt, så fikk jeg ny legetime i uke 22.
Kontakta helsestasjonen i går, så håper jeg får time fort slik at jeg i allefall får henvisning til oul, hvis ikke må jeg jo bare ringe lengen å be henne sende den.

Andre som har opplevd at kontrollen var mangelfull?

PS. Skal sies at jeg var hos en anna vikar da hun egentlig satte opp første kontroll, men han synes det var best å vente til uke 12 med det så ordna ingenting den timen, så kan ha skjedd en misforståelse... ?

• Liker
Reactions: TS
Det hørtes rart ut, tor jeg ville ringt iallefall angående fødeplass og OUL.
Det søkes vell om i disse tider siden den er ed uke 18++

Oida. Trodde du skulle fått helsekort + søkt om oul og fødeplass.

Tror jeg og ville ringt til de igjen

Jeg fikk helsekort osv på denne kontrollen 12+4 så du skulle fått ja. Og ble henvist til oul.

Burde fått helsekort og søkt, ja. På min fikk jeg det i alle fall, men omtrent null info, tok ikke blodtrykk, urinprøve måtte jeg spørre etter selv... Blir nok jordmor neste gang!

Det høres rart ut. Du burde fått helsekort og det skulle ha blitt søkt om fødeplass. Alle blodprøvene skal jo også tas rundt uke 12.

Denne gangen hadde jeg allerede time til oul da jeg var til terminbestemmelse tidligere. Men de to forgje svangerskapene har legen sendt det uten min deltagelse. Dvs andre gang ba jeg han henvise til annen fødeplass, så slapp jeg gjøre det.

Ringer i morgen, jeg :) fødeplass har jeg litt lyst til å få pratet med jordmor om da jeg er litt revet mellom to steder, og helsekortet kan jeg klare å vente med, de har jo data lagret i journalen min. Men skal i allefall ringe ang oul :)

Kupper tråden litt jeg [emoji14] til meg sa legen at jeg automatisk kom inn på st.olavs, så det var ikke noe man trengte å søke på. Stemmer det? Syns alle her har søkt fødeplass :/

Jeg var på første kontroll (12+6) i går, og jeg ble også litt skuffet.

Hun snakket ikke engang om fødeplass, så det ble vel ikke søkt.. Men kanskje det er automatisk at man får plass på Haukeland om man bor i Bergen? Men det er vel flere valg der, som Storken og Føden?

Hun ordnet med innkalling til OUL, heldigvis.

Helsekort fikk jeg, men det var masse feil på det i etterkant... Krysset av i vilden sky, uavhengig av hva jeg hadde svart.

Jeg fikk ikke noe mer info, ikke noe brosjyrer eller svangerskapsboken eller noe. Jeg fikk lirt av meg noen spørsmål, men det virket som hun var mest interessert i å få fortgang i ting.

Da hun spurte hvordan det gikk med meg, og jeg ærlig svarte at jeg slet med kvalme og voldsom slitenhet, og følte formen var heller laber, bare sa hun at "ja, altså, det er jo helt normalt, og du må da regne med å kjenne at du er gravid", i et tonefall som fikk meg til å føle at jeg var sutrete som ikke bare hadde sagt "etter omstendighetene fint, takk". Jeg sliter voldsomt på jobben, og har lurt på om jeg bør be om gradert sykemelding, siden jeg ikke klarer få unna oppgavene mine, og i realiteten bare jobber 50% selv om jeg er 100% til stede. Men fikk liksom ikke lyst tli å ta det opp når hun lot til å mene at det var sutrete å i det hele tatt nevne kvalme og slitenhet.

Dette var mitt første møte med denne legen, og jeg var ikke sånn kjempefornøyd... Jeg har vært på det legesenteret én gang før, men da var nye fastlegen min sykemeldt, så jeg måtte til en turnuslege som var vikar.

Både den gangen og denne gangen, altså begge gangene jeg har vært der, har det vært klart da jeg bestilte time at jeg skal ta blodprøve. Denne gangen sa jeg jeg skulle til svangerskapskontroll, og da var det hun som booket som selv sa at ja, da må vi vente til uke 12, siden du må ta blodprøver. Så de var fullstendig klar over at jeg var der for å ta blodprøver.

Likevel fikk jeg første gang beskjed om at nei, det var for seint på dagen å ta blodprøve, det var allerede sendt til laben for i dag, så jeg måtte komme igjen neste uke..

Akkurat det samme skjedde nå. Da ble jeg direkte forbanna, og slet med å holde masken. Altså, når de VET jeg skal ta blodprøve, hvorfor setter de meg da opp på et klokkeslett som gjør at de ikke kan ta prøvene??? Her har jeg avspasert fra jobb for å dra dit, og så bare "kan du ikke stikke innom på formiddagen neste uke?" NEI, jeg kan ikke det, tenk... Heldigvis fikk jeg henne til å ringe inn til blodprøvetakerne, og hentebilen hadde ikke vært der ennå, så jeg fikk tatt prøvene likevel.

Men altså, de imponerer ikke når det er sånn de holder på.

Må forøvrig legge til at det positive ved kontrollen var at da hun målte blodtrykket, og det viste seg å være lavt, så anbefalte hun at jeg spiste lakris og saltmat. Jeg har hatt så craving på lakris, som jeg vanligvis bare er moderat glad i, så det var en gledelig nyhet.

Bare synd at jeg bet tennene sammen og klarte å stå imot trangen til å kjøpe en kilospose med pandalakris i taxfreen i helgen :p

Må forøvrig legge til at det positive ved kontrollen var at da hun målte blodtrykket, og det viste seg å være lavt, så anbefalte hun at jeg spiste lakris og saltmat. Jeg har hatt så craving på lakris, som jeg vanligvis bare er moderat glad i, så det var en gledelig nyhet.

Bare synd at jeg bet tennene sammen og klarte å stå imot trangen til å kjøpe en kilospose med pandalakris i taxfreen i helgen :p

Veldig synd du sitter igjen med en dårlig følelse etter første kontroll! Men jeg hengte meg opp i en ting, du skal ikke avspasere fra jobb for å dra på svangerskapskontroll, du har rett på fri med lønn. Det gjelder blodprøve i neste uke også :happy:

Veldig synd du sitter igjen med en dårlig følelse etter første kontroll! Men jeg hengte meg opp i en ting, du skal ikke avspasere fra jobb for å dra på svangerskapskontroll, du har rett på fri med lønn. Det gjelder blodprøve i neste uke også :happy:

Ja, jeg har rett på fri med lønn, så avspasering var feil ord. Jeg mente at jeg må gå tidlig fra jobb. Og det er ikke så lett. Det er forferdelig travelt, og siden jeg har slitt så mye med kvalme og slitenhet ligger jeg langt på etterskudd, og får allerede kjeft fra flere kanter for at jeg ikke klarer holde frister eller levere så mye som forventes. Så når jeg da går to timer for tidlig er det for å si det mildt upopulært.. Om jeg skal gå midt på formiddagen i stedet for på slutten av arbeidsdagen må jeg være vekke enda lenger, siden det tar minst 25 min én vei å komme seg til legen..

Det blir kanskje bedre når jeg har fortalt at jeg er gravid, men siden jeg er stygt redd sjefen blir dritsur over den gledelige nyheten ser jeg ikke helt for meg at det blir populært med legebesøk om formiddagen. Det står i personalhåndboken at legetimer/tannlegetimer/blodgiving må foregå på starten eller slutten av dagen for å ta minst mulig arbeidstid.

Kupper tråden litt jeg [emoji14] til meg sa legen at jeg automatisk kom inn på st.olavs, så det var ikke noe man trengte å søke på. Stemmer det? Syns alle her har søkt fødeplass :/
Er vell de som har flere å velge mellom, eller har spesielle ønsker. Du kan føde på hvilket som helst sykehus i Norge. Men om du vil føde på et annet en det du " hører" til må du "søke". Men det er egentlig bare for at de skal ha en oversikt over arbeidsmengden. For om du har plass på st.olavs og befinner deg f.eks i Bergen når fødselen starter, får du føde på Haukeland.

Ja, jeg har rett på fri med lønn, så avspasering var feil ord. Jeg mente at jeg må gå tidlig fra jobb. Og det er ikke så lett. Det er forferdelig travelt, og siden jeg har slitt så mye med kvalme og slitenhet ligger jeg langt på etterskudd, og får allerede kjeft fra flere kanter for at jeg ikke klarer holde frister eller levere så mye som forventes. Så når jeg da går to timer for tidlig er det for å si det mildt upopulært.. Om jeg skal gå midt på formiddagen i stedet for på slutten av arbeidsdagen må jeg være vekke enda lenger, siden det tar minst 25 min én vei å komme seg til legen..

Det blir kanskje bedre når jeg har fortalt at jeg er gravid, men siden jeg er stygt redd sjefen blir dritsur over den gledelige nyheten ser jeg ikke helt for meg at det blir populært med legebesøk om formiddagen. Det står i personalhåndboken at legetimer/tannlegetimer/blodgiving må foregå på starten eller slutten av dagen for å ta minst mulig arbeidstid.

Huff så kjedelig at det er sånn stemning på jobben din! Det med personalhånboken blir trumfet av loven, og oppfølging i svangerskapet har en rett på uansett når på dagen! Man prøver jo selvsagt å legge det mest mulig gunstig til da.... En har også rett til tilrettelegging hvis en ikke er i form. Kanskje ting blir lettere for deg når sjef og kolleger vet?

Huff så kjedelig at det er sånn stemning på jobben din! Det med personalhånboken blir trumfet av loven, og oppfølging i svangerskapet har en rett på uansett når på dagen! Man prøver jo selvsagt å legge det mest mulig gunstig til da.... En har også rett til tilrettelegging hvis en ikke er i form. Kanskje ting blir lettere for deg når sjef og kolleger vet?

Er usikker på om det blir bedre... Det er en mildt sagt mannsdominert bedrift. Og mennene her tar kun fedrekvoten, og knapt nok det. Jeg overhørte en mannlig kollega da han fortalte nyheten til sjefen, og sjefen var meget misfornøyd i tonen helt til han hørte at kollegaen min kun tenkte å ta ut 8 uker og si fra seg resten av fedrekvoten. Først da gratulerte han. Så hvordan reaksjonen blir når jeg tenker å ta ut 6-8 mnd med permisjon, og så i tillegg "gjør meg vanskelig" med å be om spesialbehandling før dette er jeg veldig nervøs for.

Back
Topp