Mangel på viktige vitaminer!

Sigrid

Andre møte med forumet
Hei. Fikk beskjed idag om at jeg har mangel på D-vitamin, folsyre og LAV blodprosent. Flere som er i samme båt?? Hun sa jeg har fått resept på medisin. Men får ikke hentet det før imorgen. Er det vitaminer tror dere? På resept? :depressed: ...

Folsyre er vel reseptfritt..?
Rart hun ikke sendte resepten med engang. Har alltid hentet rett etter legetime jeg.

Tenker du å få på resept grunnet pris, eller skal du ha supersterke doser?

Veldig fint du fikk det sjekket nå da, vitaminstatus har litt å si både for babyen og din generelle form!

Fikk utskrevet divisun. 800IE , hemofer uten resept og folat 1 mg:p høyere doser enn vanlig.. kjøpte GRAVID pakken på apoteket da jeg fant ut om graviditeten, men har en tendens til å spy opp alt. Har ikke fått ned folat tabeletten siden den var så stor! Kom i retur samme øyeblikk som den var på vei ned... disse jeg fikk utskrevet var kjempesmå og ingen problem med å svelge , heeeeldigvis!

Stor folat tablett?? :p hvilken type er det du har kjøpt da? De jeg har er små. Halv cm kanskje..

Det er jo en grunn til at det anbefales at man skal ta folat i 3 måneder før man planlegger å bli gravid, og ihvertfall starte så snart man finner ut at man er gravid hvis det ikke er planlagt. Og ta det ihvertfall ut uke 12. Inntak av folat har vist seg å senke risikoen for ryggmargsbrokk og annen nevralrørsdefekt hos barnet. Og for din egen del så kan lavt nivå av folat gjøre at blodprosenten din blir lav.

Men selv om du har mangel på det, så er det ikke dermed sagt at du og/eller barnet har "tatt skade" av det :)

Går på både d vitamin og folat her. Begge er reseptfrie. Men skal du ha en spesiel dose så kan det være du får resept, jeg fikk det tidligere. Nå var det nok for meg å bare ta reseptfritt og følge bruksanvisning :)

Back
Topp