Mangel av vitamin B9 (folat)

Dinedama

Glad i forumet
Er det noen av dere som har vært borti det? Hvordan følte dere det?

Jeg har vært veldig mye svimmel og bleik etter fødselen, og fikk påvist mangel av folat nå på 6 ukers kontrollen.. Det er så ille noen ganger at jeg ikke tør å bære Dina på stellebordet itilfelle jeg skal gå i bakken.. så da henter jeg heller bleier og skifter på henne der hun ligger og håper at hun ikke tisser eller bæsjer mens bleien er av... [&:]

Jeg har ikke vært på kontroll enda, men jeg har det akkurat sånn som du har det! alt svartner for meg! kan ihvertfall ikke reise meg fort fra gulvet, eller bøye meg fort ned! må huske å ta dette opp med legen min ved neste time![8|]

Jeg har ofte hatt folsyremangel..
Jeg blir veldig trøtt og svimmel når jeg mangler dette.  Men etter bare noen dager med tilskudd, så føler jeg meg mye bedre.. Det er ganske vanlig at man mangler vitaminer etter et svangerskap.. Kroppen din har blitt tappet for det som babyen har hatt behov for. [:)] Sett i gang og spis de små gule pillene du, så kommer du deg snart ovenpå igjen

Gjør det du!
Det er helt grusomt å ha det sånn når man har ei lita som krever det hun gjør! Ikke har jeg fått vært på trilletur med henne heller enda for at jeg klarer rett og slett ikke å gå for mye når jeg er så svimmel...

ORIGINAL: IreneL

Jeg har ofte hatt folsyremangel..
Jeg blir veldig trøtt og svimmel når jeg mangler dette.  Men etter bare noen dager med tilskudd, så føler jeg meg mye bedre.. Det er ganske vanlig at man mangler vitaminer etter et svangerskap.. Kroppen din har blitt tappet for det som babyen har hatt behov for. [:)] Sett i gang og spis de små gule pillene du, så kommer du deg snart ovenpå igjen

"Godt" å høre det er flere i samme båt [;)]
Legen hadde skrevet i et brev til meg at jeg skulle ta de pillene som er 1mg og de er vist reseptbelagt har jeg funnet ut.. og at jeg skulle ta de i et par månder og komme tilbake å ta kontrollprøver da..
Jeg klarer jo å skremme meg slik opp med at det er så lavt at jeg nesten har hvitt blod [:D][:D] Teite meg.. *fnise*

Hehe [:)] Ingen fare.. Fikk du resept da? Om ikke du gjorde det, så bør det holde at du tar 0,4mg 2stk, evt 1 morgen og 1 kveld.
Det er som regel dette vi gir beskjed om på jobb (jobber på legekontor).  

Nei jeg fikk ikke resept så det var det jeg stusse sånn på..
Jeg tror jeg skal gjøre det slik du siesr ja [:)] Det var iallefall det jeg tenkte..
Men jeg skal ringe til legedama i morgen bare for å være 100% sikker [;)]

Hvor lenge skal man ta folatet da?

Vi anbefaler å spise en boks (trenger ikke spise selve boksen da[8D]), og så ta nye prøver et par mndr etter at du er ferdig.

ORIGINAL: IreneL

Vi anbefaler å spise en boks (trenger ikke spise selve boksen da[8D]), og så ta nye prøver et par mndr etter at du er ferdig.

Skal prøve å huske det [8D]

hadde d første 15 ukene av sv.skapet. svimmel, masse håravfall, slapp, sovnet i forelesning osv. følelsena v å være utslitt/utmatta hele tiden. tenkte jo atl dette var narmal for sv.skap, men ikke så ille visstnok. tok en trioB boks og vanlige b vitaminer etterpå.

Back
Topp