Mandelpropper (fjerning av mandler)

Nozy Rosie

Forumet er livet
Er det noen som er, eller har vært plaget med dette?
Har dere fjernet mandlene, eller vurdert det?

Jeg har hatt det i mange år, men det er først i år jeg har fått et navn på det. [&:]
Jeg synes det er veldig plagsomt, og vurderer å fjerne mandlene nå. Skal få meg henvisning til øre-nese-hals for å få en vurdering, men synes det er greit å høre om erfaringer også. [:)]

Etter mange år med gjentagende halsbetennelser fikk jeg sånne propper, legen kalte det kronisk betente mandler. Jeg var 18 år og fikk ENDELIG gjennomslag for å fjerne mandlene.

Så godt at du fikk fjernet de! [:)]
Jeg går og har mye vondt i halden, og begynner å bli drittlei det, mildt sagt. Selv om det er et inngrep å fjerne mandlene, tror jeg allikevel det vil være verdt det. [:)]

Flere som har erfaringer med dette?

Mine mandler var små og innskrumpnet.Det sammlet seg matrester der som ble til betennelsespropper[:o]Jeg var ikke plaget med halsbetennelse men med konstannt dårlig ånde.Jeg fjernet mine mandler for 5 år siden og jeg angre på at jeg ikke gjorde det tidligere.Var litt sår i halsen etpar døgn etterpå.

fjernet mandlene da jeg var rundt 25, pga ansamlinger av bakterier i slike huler (aner ikke om det heter mandelpropper). Sykt vondt (var stooore mandler), men helt klart verdt det! Farvel dårlig ånde, stygg smak i munnen og vond hals! [:D][:)]

Det er akkurat det jeg har, sånne hvit-grønnaktige, illeluktende klumper som visstnok er rester av gammel mat som setter seg i groper i mandlene. [:'(]

Så godt å høre at dere alle er blitt bra etter å ha fjernet mandlene, nå er jeg enda mer klar for å bli kvitt dette problemet for alltid! Farvel halsevondt og dårlig ånde! [:D]

ORIGINAL: Nozy Rosie

Det er akkurat det jeg har, sånne hvit-grønnaktige, illeluktende klumper som visstnok er rester av gammel mat som setter seg i groper i mandlene. [:'(]

Så godt å høre at dere alle er blitt bra etter å ha fjernet mandlene, nå er jeg enda mer klar for å bli kvitt dette problemet for alltid! Farvel halsevondt og dårlig ånde! [:D]

[:D][:D] Hadde ikke nølt et sekund! [;)]

Eg fekk fjerna mandlane når eg va berre 4år. Då hadde eg att kronisk halsbetennelse i nesten 2 år... eg gjekk frå å v ein unge som va syltynn og nekta å eta(spydde opp alt eg åt), til å bli ein frisk og sunn onge[:)]
Har nesten aldri vert sjuk etterpå [;)]
Glad eg slapp å venta t eg blei voksen, huske alt for godt kor jæ**** da va før eg fekk operasjonen[&:]

Uff nå kom jeg på når jeg tok avgjørelsen om å få dem fjærnet.Dattera mi når jeg hadde lagt henne og skulle gi nattakos....-Mamma..Hvorfor lukter du rumpe i munnen din?[:-]
En mnd senere var jeg på sjkehuset å fjernet dem

Jeg skal fjerne mine.
Har ikke snakka med lege om det, men har en mandel som er mye større enn den andre etter halsbyll for endel år tilbake.
Den trekker seg ikke tilbake og gjør at jeg får dårlig ånde og vond smak i munnen.
Sikkert råtten hele dritten!

Hvordan går jeg frem da... må vel til fastlegen først?

ORIGINAL: StinkiStini

Jeg skal fjerne mine.
Har ikke snakka med lege om det, men har en mandel som er mye større enn den andre etter halsbyll for endel år tilbake.
Den trekker seg ikke tilbake og gjør at jeg får dårlig ånde og vond smak i munnen.

Du må til fastlegen først ja.Så henviser han deg videre[:)]

Jeg fjernet mine i desember. De var gigantiske. Dekket nesten hele halshullet. Hadde mye halsvondt og alltid dårlig ånde. Klemte ofte ut sånn hvit gul aktig gøsje fra mandlene. Jeg maste i mangen år før jeg fikk det gjennom. Og det var en befrielse!!! Var vondt i noen dager etterpå, men det var det verd. Jeg har god ånde,ikke vondt, snorker ikke lenger. Jeg får jo puste!
Har du problemer ville jeg ikke tvilt på å få de fjernet.

ORIGINAL: venter nr 5

Jeg skal fjerne mine.

Hmm, da må jeg gjøre det etter sommerferien.
Drittlei av å være AVHENGIG av tyggis.
Mandelen er sikkert pil råtten! Hæærlig!

Jeg skal fjerne mine.

Urk...husker den stanken ja.Ring i morgen å få bestillt deg en time så er jalfall det gjort[:)]

Jeg skal fjerne mine.

Urk...husker den stanken ja.Ring i morgen å få bestillt deg en time så er jalfall det gjort[:)]

Jepp, først thing!
Får ikke time før etter sommerferien uansett så kan like gjerne bestille den nå... hmm hmm
Bare kjipt at jeg starter i ny jobb... ganske lameæs å være borte fra jobb første uka[:o][8D]

Jeg skal fjerne mine.

Jepp, først thing!
Får ikke time før etter sommerferien uansett så kan like gjerne bestille den nå... hmm hmm
Bare kjipt at jeg starter i ny jobb... ganske lameæs å være borte fra jobb første uka[:o][8D]
Kan tenka meg den er litt kjip ja...Men har du en normal forståelsesfull sjef så forstår jo vedkommende det[:)] Få det gjort jente[;)]

StinkiStini: Kanskje vi opererer omtrent samtidig, er hjemme fra jobb samtidig med vondt for å prate, og sitter og bombaderer BV med tråd etter tråd siden vi er så pratesyke! [8D]

Tusen takk til alle som deler erfaringene sine her. [:)]
Nå har jeg bestemt meg for å ringe fastlegen min allerede i morgen, for å få henvisning videre. [:)]

ORIGINAL: Nozy Rosie

StinkiStini: Kanskje vi opererer omtrent samtidig, er hjemme fra jobb samtidig med vondt for å prate, og sitter og bombaderer BV med tråd etter tråd siden vi er så pratesyke! [8D]

Tusen takk til alle som deler erfaringene sine her. [:)]
Nå har jeg bestemt meg for å ringe fastlegen min allerede i morgen, for å få henvisning videre. [:)]

Da gjør jeg også det.
Men problemet er at jeg får sikkert ikke time før om mange mnd, og videresendt mange mnd etter det.
Hehe, tar sin tid her!

Etter å ha slitt med samme problem (kronisk tonsillitt) i maange år, fikk jeg endelig fjernet mandlene i feb. 2009.

Ble en ganske lang prosess for min del, siden fastlegen ikke lot til å ha hørt om problemet før, men da jeg endelig ble henvist til
øre-nese-hals ble det først satt opp time til lasershaving i 2007, hvor bare det ytterste laget på mandlene ble svidd vekk for å bli
kvitt gropene, men det hjalp meg svært lite, var bare sykt vondt og ubehagelig i 2 uker etter inngrepet..

Er kjempeglad for å endelig være kvitt mandlene, har ingen plager med vond smak og lukt lenger[:)]
Jeg kan ikke si at de 2 ukene etter operasjonen var enkle, heller helt for jævlige, men resultatet veier opp for det vonde.

Back
Topp