Mandeloperasjon

Nepomuk

Elsker forumet
Er det noen andre her med barn som har fått fjernet mandlene?

Vi var hos legen i dag, for Matilde er ekstremt mye/ofte syk, snorker, sliter med pusten, sliter med spising, sliter med uttale av konsonanter som uttales langt bak i munnhulen, blir fort sliten... Og mandlene hennes er store uansett om hun er syk eller ikke. Når hun er frisk er det en bitteliten åpning mellom de, men om hun er syk er det så og si ikke noen åpning [&o] Legen mente hun var en helt klar kandidat for operasjon.

Vi ble henvist videre til spesialist og skal dit neste uke.

Hvordan gikk operasjonen for dere som har vært igjennom det? Var det skremmende? Jeg gruer meg så sinnsykt, særlig fordi en annen på juli 08-forumet mistet eldste gutten sin på nesten 3 i en helt standard mandeloperasjon tidligere i år. Men så vil jeg jo at hun skal få det bedre enn hun har det nå. Hvordan ble det etterpå? Merket dere stor bedring?

Trenger noen som kan fortelle meg at dette går bra, tror jeg... [&o]

Godt å høre noen historier der det har gått bra [:)] Matilde snakker også veldig utydelig og grøtete. har vært på utallige undersøkelser med hørsel og ppt har vært inne i barnehagen pga bekymring for språkutvikling... ikke noe gøy! Hun har jo ikke noen sen språkutvikling egentlig, men har store problemer med å uttale enkelte lyder. Hun har også blitt veldig skeptisk til nye mennesker og situasjoner pga dette, for det er veldig vanskelig å forstå henne før man kjenner henne. Hun har jo faktisk et stort ordforråd, og forstår alt man skal i forhold til alderen. Det var spes. pedagogen i b.hg som mente hun burde sjekke mandlene, for hun er alltid tett og puster bare med munnen og støtvis.

Hvordan gikk det med aktivitetsnivået etter operasjonen da? Matilde blir så utrolig fort sliten nå og orker ikke så mye. Må gå på tur med de som er 1 år yngre enn henne i b.hg fordi hun ikke kan holde tritt med de jevnaldrende. [&o] Legen mente dette også var et tegn på at hun trengte operasjonen. Håper det bedrer seg. For tror ikke hun er lat heller.

Var hos fastlegen i går, og fikk time hos ønh-spesialist neste fredag. Synes det gikk rimelig kjapt i allefall [:)] så gjenstår det jo å se hvor lang tid det tar før en evt operasjon, da. Regner nesten med at vi får det, men vet jo ikke før vi har vært der. Kan jo fort ta litt tid pga sommerferien... [8|] Håper det skjer raskt så jeg slipper å gå og grue meg lenge, og at hun kan få det bedre raskt!

Takk for fine og oppmuntrende svar [:)]

ORIGINAL: Ihne

Enig med *dora* over her, gutten min hadde de samme symptomene.
Har pratet med *dora* om dette tidligere og fått "hjelp" av henne[:D]

Vi ble henvist i januar til øre-nese-hals. I april så ringte jeg og sjekket opp hvordan det lå ann[>:] Da var han ikke satt opp på time ennå, men hun fant en time mens jeg var på tråden[8|] Merkelig hvordan ting ordner seg når man ringer og maser. [>:][:-]
Vi ble samtidig satt opp på "hasteliste", om noen skulle avlyse så ringte de opp oss for å tilby oss time. Da ringer de ofte dagen før, så du får veldig kort varsel.
Vi ble faktisk ringt opp tidlig i mai, da var det en ledig time, men pga sykdom så måtte vi takke nei.
Fikk ny time i slutten av mai/begynnelsen av juni (husker faktisk ikke helt når[:-]).
Så her tok det faktisk litt tid, tilhører sykehuset i Telemark (skien)

Får håpe dere får komme fort inn for det høres veldig ut som hun trenger det. [:)]
Søstra mi mistet til tider hørselen pga store mandler. Hun hadde også "måneansikt", satt og gapte hele tiden.
Når mandlene blir så store så sperrer de for hørselen, så man kan høre dårlig/miste hørselen pga mandlene.

Det var litt greit å vite, for vi har jo lurt på om hun hører dårlig i perioder. Fant ingenting på hørselstest, men da var hun jo frisk. Kanskje det blir verre jo større mandlene er?

Back
Topp