mandelbunnfaenskap...

Dollface

Forumet er livet
VIP
altså... på lørdag tok jeg livet av en mandelbunn.. jeg glemte å "vende det tørre inn i den stivpiskede eggehvitten" - så jeg smalt alt oppi jeg og satt på spinnern............
den ble ca 1 cm høy..............

men nå... har jeg vendt forsiktig inn... men jeg syns den ser ut som den blir like flat igjen jeg...

så atte... hva gjør jeg galt????? Not enough love?
Fader assaaa... går det an å legge den gule kremen på noe annet jeg kan smelle sammen i all hast da?

Det er nok definitivt mangel på kjærlighet ja.. Jeg er ikke så god på sånt jeg heller, om det er noen trøst :p

Kan den ikke bare være litt flat da? Den er jo like god.
Bare lag en høy og luftig gul krem, så blir den pen likevel :)

Det var rart. Jeg er ikke noe flink til å bake, men bunnene mine pleier å heve seg en god del etter at jeg har mishandlet inn det tørre i den stivpiskede eggehviten. Prøv å ta i litt ekstra bakepulver kanskje? Hvilken oppskrift bruker du? Når jeg tenker meg om bruker jeg vanligvis nøtter, men jeg har da laget med mandler også.

Sukkertopp skrev:
Det var rart. Jeg er ikke noe flink til å bake, men bunnene mine pleier å heve seg en god del etter at jeg har mishandlet inn det tørre i den stivpiskede eggehviten. Prøv å ta i litt ekstra bakepulver kanskje? Hvilken oppskrift bruker du? Når jeg tenker meg om bruker jeg vanligvis nøtter, men jeg har da laget med mandler også.

er ikke noe bakepulver i min oppskrift...
bruker 5 eggehviter, 200 gram mandler, 200 gram melis og 1 ss mel (jeg tok 2 da, men det har vel ikke stort å si...).

Selv ikke den gule kremen ble bra.. nå står den i kjøleskapet i håp om at den stivner litt så jeg kan hive den på og rett i frysa..

Blææ.... får holde meg til det jeg kan og overlate denne kaka til ekspertene (tanta mi) heretter altså.... til dåpen får hun jaggu bake den :P

Du kan få min oppskrift på suksessterte uansett, så prøver du heller den neste gang. Jeg skal ikke late som om jeg er noen bakeekspert, men jeg tror ikke ting vil heve og bli luftige uten bakepulver. Kunsten med gulkremen er å være veldig tålmodig, og koke den opp på svak varme. Mannen min skulle prøve litt raskere en gang, og da ble det kornete, flytende, gulkrem.

GULKAKE

5 eggehviter og 250 gram melis piskes
250 gram malte mandler eller nøtter og 1/2 ts bakepulver
blandes i.
stekes ved 180 grader i ca 25 min.
avkjøles

5 eggeplommer
1 1/2 dl fløte
125 gram sukker
blandes og varmes sakte opp til kokepunktet
avkjøles og tilsett 100 gram veldig mykt smør/ margarin og
2ts vaniljesukker

Sukkertopp skrev:
Du kan få min oppskrift på suksessterte uansett, så prøver du heller den neste gang. Jeg skal ikke late som om jeg er noen bakeekspert, men jeg tror ikke ting vil heve og bli luftige uten bakepulver. Kunsten med gulkremen er å være veldig tålmodig, og koke den opp på svak varme. Mannen min skulle prøve litt raskere en gang, og da ble det kornete, flytende, gulkrem.

GULKAKE

blandes i.
avkjøles

5 eggeplommer
1 1/2 dl fløte
125 gram sukker
2ts vaniljesukker

det er akkurat samme oppskriften, minus bakepulveret...

jeg tror jeg hadde noen grader for varm gul krem da jeg hadde i smøret nå, så derfor sjanser jeg på en tur i kjøleskapet.. evt lager jeg bare en ny i morra.. :P

men takk - jeg prøver bakepulver neste gang.. det er jo himla logisk egentlig..

Trone skrev:
Sjekk at bakepulveret ikke er  for gammelt og være nøye med målingen av det du trenger oppi ;)

men jeg har ikke hatt bakepulver i...

Dollface skrev:

Sukkertopp skrev:

GULKAKE

blandes i.
avkjøles

5 eggeplommer
1 1/2 dl fløte
125 gram sukker
2ts vaniljesukker

det er akkurat samme oppskriften, minus bakepulveret...

jeg tror jeg hadde noen grader for varm gul krem da jeg hadde i smøret nå, så derfor sjanser jeg på en tur i kjøleskapet.. evt lager jeg bare en ny i morra.. :P

men takk - jeg prøver bakepulver neste gang.. det er jo himla logisk egentlig..

Visp den når den er kald, eventuelt ha i litt mer smør/melis, hvis den er helt flytende. Så blir den litt mer smørkremaktig, men den er i hvertfall ikke rennende.

Jeg kan virkelig anbefale oppskriften på suksessterte (den med mandelflak) fra detsoteliv.no! 
Den ble kjempegod og høy og fin når jeg ikke brukte for stor form.

Dollface skrev:

Sukkertopp skrev:

er ikke noe bakepulver i min oppskrift...
bruker 5 eggehviter, 200 gram mandler, 200 gram melis og 1 ss mel (jeg tok 2 da, men det har vel ikke stort å si...).

Selv ikke den gule kremen ble bra.. nå står den i kjøleskapet i håp om at den stivner litt så jeg kan hive den på og rett i frysa..

Blææ.... får holde meg til det jeg kan og overlate denne kaka til ekspertene (tanta mi) heretter altså.... til dåpen får hun jaggu bake den :P

Du MÅ ha bakepulver i for at den skal heve seg, til den oppskriften bør du ha 2 gode t-skjeer... 

Back
Topp