Mammahjertet gråter...

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
I natt har min snart 4-åring sovet hos mormor. Hun forteller meg nå at han gråt i dag tidlig. Han gråt fordi han ville mammaen skulle bli frisk.
Jeg er dårlig. Ligger for det meste i sengen, men klarer å sitte i sofaen når han er hjemme. Jeg får ikke fulgt han i barnehagen, ikke vært med han på svømmekurs og ikke lekt med han. Dette er han nå helt tydelig preget av.
Prøvd å fortelle at mamma har bebi i magen, men han skjønner ikke så mye av det.... Dette gjør vondt :(

Huff, så fælt :(
Har ingen tips, men sender en klem og håper at du blir bedre snart :)

Det er ikke morsomt å være så syk. Det vet jeg alt om her jeg ligger for snart fjerde måned!
Og jeg forstår også at barna reagerer på at brått har de en syk mamma.
Man går veldig langt ned når man er så dårlig! Får du hjelp av legen din? Kan det være lurt med et sykhusbesøk og veskebehandling?

Vet hvordan du har det! Jeg prøvde å ikke fokusere på at det var babyen "sin skyld" for å ikke gjøre det til noe negativt. Jeg prøvde å gjøre noe i ca 15min hver dag, tok initiativ til ting som ikke krevde fysisk bevegelse feks å spille kort eller brettspill, lese bok, bake (med hjelp av mannen så jeg bare kunne sitte ved kjøkkenbordet). Tok meg også god tid til å snakke om hva han hadde gjort ila dagen og hva han var opptatt av når han kom hjem selv om jeg egentlig ikke hadde energi eller klarte å konsentrere meg så godt.

Prat med han om det. Si at du forstår at det er kjipt at du ikke får til å leke med han og at du gjerne skulle ønske du klarte det. Si til han hvor hyggelig du har hatt det sammen med han de gangene dere har gjort noe sammen, selv om det bare var å sitte sammen i sofaen å se barnetv. Så han ikke føler seg avvist og at du er der mentalt tilstede for han ihvertfall innimellom i løpet av dagen.

Et svangerskap kan være langt for et lite barn, men fortell at det går over og at du kommer til å bli frisk og leke med han igjen. Kanskje prøve å gi han et lite tidsperspektiv feks "først er det jul, så nyttårsaften, så vinterferie, så xx sin bursdag, så påske og såååå..."

Last edited:
Uff ja det må være vanskelig for både han og deg.. Heldigvis går det over etterhvert når ungen er ute. Vet ikke helt hva jeg skal si da jeg ikke har vært i samme situasjon. Men sender deg en god klem❤️

Uff så vanskelig det høres ut. Ikke alt som er lett og forstå for en liten gutt. Han forstår vel ikke hvorfor mamman skal være så syk. Håper dere finner en liten løsning på det. Var jo noen tips på små ting lengre opp her. Du kan ikke gjøre bedre enn ditt beste. Og selv om du føler at ditt beste ikke er bra nok. Så er det innsatsen som teller. Kanskje snakke med gutten. Lade en kalender for å telle ned ukene til du blir bedre. Og sette opp at da og da blir det mamma og sønn tid. Og dere skal gjøre noe helt spesielt?

Takk for mange fine ord :) håper jeg kommer meg! Heldig vis har jeg en super mamma som passer god på gutten min :) hadde ikke klart det uten.

Forstår det vanskelig, prøv å få hjelp til andre ting som handling/ husarbeid og kan bruke kose tid med han;)

Du må prøve forklare han at det vil gå over snart og at drt IKKE er farlig og da skal dere leke masse og ta igjen det tapte. dakkar lille.

Back
Topp