Mamma/pappaperm

M-40432510

Andre møte med forumet
Hei.
Jeg lurer litt på hva som er mest normalt å gjøre med fellesperioden i foreldreperm tiden? Min mann vil gjerne være hjemme med barnet så lenge som mulig og fordele denne likt. Mens jeg vil gjerne være hjemme så lenge som mulig også. Jeg vil amme i tillegg så jeg syns vell det er på sin plass at jeg har mer tid enn han.

Hilsen Monica

Vet ikke hva som er mest normalt, men min mann ønsker også å være hjemme mest mulig og ønsker å dele 50%. Vi har landet på at det for oss er riktig å dele 50/50, jeg blir oppriktig glad i hjertet av tanken på at de to skal kose seg hjemme og heier på menn som ønsker å være mest mulig hjemme. I tillegg ligger det jo i ordet fellesperiode at det er «begge sin» og ikke noe mor kan kreve å få hele. Vi løser amming med en kombinasjon av pumping og ammefri, og tenker at det ordner seg hvis man er litt løsningsorientert. Kontroversielt som det er for noen :)

Men i bunn og grunn er det jo opp til hvert enkelt par hvordan de vil løse det. Jeg oppfordrer til dialog, og å lytte til mannen og finne løsninger som begge er komfortable med:Heartpink

Hei.
Jeg lurer litt på hva som er mest normalt å gjøre med fellesperioden i foreldreperm tiden? Min mann vil gjerne være hjemme med barnet så lenge som mulig og fordele denne likt. Mens jeg vil gjerne værejj hjemme så lenge som mulig også. Jeg vil amme i tillegg så jeg syns vell det er på sin plass at jeg har mer tid

Hilsen Monica

mine har ikke hatt rett på barnehageplass før de var 18 mnd (født på starten av året). Så vi har måttet planlegge for å være hjemme i 1,5 år og det gjorde at jeg fikk vært hjemme lenge og ammet så lenge pg mye jeg ville det første året og at mannen min likevel fikk vært masse med barnet. Jeg var hjemme i 12mnd også jobbet deltid mens mannen og jeg byttet på å være hjemme i 6 mnd. Vi hadde i utgangspunktet litt dårlig råd da barna var bittesmå, som med sparing i svangerskapet og i permisjonen gjorde at vi klarte oss fint økonomisk med varierende inntekt i barnas første 1,5 år.
Jeg kunne aldri i verden gått ut i en ufleksibel 100% jobb hvor jeg var borte 6-9 timer fra babyen rundt 7-8 mnd. Skulle vi bare hatt barnet hjemme i 12 mnd, så skulle jeg definitvt hatt hele fellesperioden. Kommer masse masse muligheter for far og barn til å være sammen alene gjennom hele resten av oppveksten ;) så akkurat hvor mye som deles på hvem i de første 12mnd har liksom ikke så mye å si for resten av babyens liv og tilknytning heller. Jeg ville fullamme i 6mnd og fikk til det. Ville deretter introdusere fast føde gjennom babystyrt mattilvending (Google hvis du er nysgjerrig) og det krever litt at man ikke stresser med at babyene skal opp i store mengder Ila 1 uke. Mine har ikke spist store mengder fast føde før 8-9 mnd. Men da har det til gjengjeld løsnet og de har helt uten å bli matet spist fiskekaker, hele brødskiver med skorper, laks, frukt, kjøttdeig og pasta i fulle porsjoner før 10mnd. Det er ikke sånn at alle MÅ tilvende mat sånn, men det var viktig og riktig for oss :) visste ikke at det var så riktig før oss før eldstemann var bikka et halvt år. Og må legge til at mine har nektet flaske, sånn virkelig nekta. Vi prøvde flere ganger når jeg hdde noe jeg måtte gjøre uten baby. Kom hjem til hylskrikende sulten baby og utslitt far hver gang. Jeg hdde ikke trodd det skulle bli sånn, trodde flaske+pupp skulle fungere. Gjorde til og med tiltak med nummer 2 for at hun SKULLE ta flaske en gang iblant. Med nei :hilarious:

Med andre ord vanskelig å si hva som er rett for dere. Det er ofte enklere for flaskebabyer å være lenger og tidligere borte fra mor. Men skal jeg si basert på mine erfaringer og hvor stor del som nå er felleskvote, skulle jeg ikke anbefale en 50/50-deling. Dette fordi fedrekvoten nå er kjempelang. Hadde den vært 4-5 uker ville jeg såklart sagt gi mer til far. Men dette er bare mine meninger og erfaringer. Er jo noen som er kjempefornøyde med å kunne dele det på midten og som synes det fungerer :)

Hei.
Jeg lurer litt på hva som er mest normalt å gjøre med fellesperioden i foreldreperm tiden? Min mann vil gjerne være hjemme med barnet så lenge som mulig og fordele denne likt. Mens jeg vil gjerne være hjemme så lenge som mulig også. Jeg vil amme i tillegg så jeg syns vell det er på sin plass at jeg har mer tid enn han.

mine har ikke hatt rett på barnehageplass før de var 18 mnd (født på starten av året). Så vi har måttet planlegge for å være hjemme i 1,5 år og det gjorde at jeg fikk vært hjemme lenge og ammet så lenge pg mye jeg ville det første året og at mannen min likevel fikk vært masse med barnet. Jeg var hjemme i 12mnd også jobbet deltid mens mannen og jeg byttet på å være hjemme i 6 mnd. Vi hadde i utgangspunktet litt dårlig råd da barna var bittesmå, som med sparing i svangerskapet og i permisjonen gjorde at vi klarte oss fint økonomisk med varierende inntekt i barnas første 1,5 år.
Jeg kunne aldri i verden gått ut i en ufleksibel 100% jobb hvor jeg var borte 6-9 timer fra babyen rundt 7-8 mnd. Skulle vi bare hatt barnet hjemme i 12 mnd, så skulle jeg definitvt hatt hele fellesperioden. Kommer masse masse muligheter for far og barn til å være sammen alene gjennom hele resten av oppveksten ;) så akkurat hvor mye som deles på hvem i de første 12mnd har liksom ikke så mye å si for resten av babyens liv og tilknytning heller. Jeg ville fullamme i 6mnd og fikk til det. Ville deretter introdusere fast føde gjennom babystyrt mattilvending (Google hvis du er nysgjerrig) og det krever litt at man ikke stresser med at babyene skal opp i store mengder Ila 1 uke. Mine har ikke spist store mengder fast føde før 8-9 mnd. Men da har det til gjengjeld løsnet og de har helt uten å bli matet spist fiskekaker, hele brødskiver med skorper, laks, frukt, kjøttdeig og pasta i fulle porsjoner før 10mnd. Det er ikke sånn at alle MÅ tilvende mat sånn, men det var viktig og riktig for oss :) visste ikke at det var så riktig før oss før eldstemann var bikka et halvt år. Og må legge til at mine har nektet flaske, sånn virkelig nekta. Vi prøvde flere ganger når jeg hdde noe jeg måtte gjøre uten baby. Kom hjem til hylskrikende sulten baby og utslitt far hver gang. Jeg hdde ikke trodd det skulle bli sånn, trodde flaske+pupp skulle fungere. Gjorde til og med tiltak med nummer 2 for at hun SKULLE ta flaske en gang iblant. Med nei :hilarious:

Med andre ord vanskelig å si hva som er rett for dere. Det er ofte enklere for flaskebabyer å være lenger og tidligere borte fra mor. Men skal jeg si basert på mine erfaringer og hvor stor del som nå er felleskvote, skulle jeg ikke anbefale en 50/50-deling. Dette fordi fedrekvoten nå er kjempelang. Hadde den vært 4-5 uker ville jeg såklart sagt gi mer til far. Men dette er bare mine meninger og erfaringer. Er jo noen som er kjempefornøyde med å kunne dele det på midten og som synes det fungerer :)
Tusen takk for svar jeg tenker at jeg hvertfall tar mesteparten av det. Vil egentlig være hjemme lenger, som du snakker om der. men vanskelig med det økonomiske da ‍♀️ det løser seg vell fint uansett ❤️

Vet ikke hva som er mest normalt, men min mann ønsker også å være hjemme mest mulig og ønsker å dele 50%. Vi har landet på at det for oss er riktig å dele 50/50, jeg blir oppriktig glad i hjertet av tanken på at de to skal kose seg hjemme og heier på menn som ønsker å være mest mulig hjemme. I tillegg ligger det jo i ordet fellesperiode at det er «begge sin» og ikke noe mor kan kreve å få hele. Vi løser amming med en kombinasjon av pumping og ammefri, og tenker at det ordner seg hvis man er litt løsningsorientert. Kontroversielt som det er for noen :)

Men i bunn og grunn er det jo opp til hvert enkelt par hvordan de vil løse det. Jeg oppfordrer til dialog, og å lytte til mannen og finne løsninger som begge er komfortable med:Heartpink
Tusen takk for svar

Vi hadde ikke hatt sjanse med noen av våre 4 til at jeg skulle vært tilbake på jobb når de var bare 7-8 mnd. De tok bare pupp, nektet flaske (kun én som var bittelitt interessert). Så å legge opp til det virker for meg som unødvendig stress på deg og baby til å gå over fra pupo til flaske. Og det er da fort gjort at ammingen tar slutt sånn jeg ser det. Ja, likestillingen er slik og sånn, men biologien er slik at det er vi som føder og skal komme oss, og vi som ammer. Det er mer enn god nok mulighet for mannen å bli knytta til barnet mens han ikke er på jobb når du er i permisjon, og i hans permisjon etterpå, - tenker nå jeg da ;). Men prat godt om det dere. Vil jo også anbefale å være lenger hjemme enn ett år for barnet, det kommer dere heller ikke til å angre på. Og da kan jo far evt si perm da..

Jeg tenker det er lett for den ikke-gravide og ikke-fødende å si at man vil ha "like mye tid, ellers blir det urettferdig...". Og det er også veldig lett å si på forhånd at man skal gjøre "sånn og sånn", også er ikke realiteten helt som man tror (barnet tar ikke flaske, mor er ikke i ordentlig form enda...)

Nå bruker ofte mor mye av permisjonen sin til å hente seg fysisk og psykisk inn etter graviditet og fødsel.. og mors permisjon går myyyye bort i en periode hvor barnet er mye våkent på natten og skal mates 10 ganger i døgnet...

Så jeg tenker at å dele fellesperioden 50/50, ikke egentlig blir en jevn fordeling..
Men, det kommer an på barnet og på både fysisk og psykisk form hos mor.

Her synes både jeg og gubben at det egentlig er for lite selv når jeg tar hele mamma perm og hele fellesperm, så blir jo da ulønnet i tillegg. Vi har heller ikke noe ønske om å sende barnet i bhg før minst 1,5 år, så blir jo litt pga det.. (og pga ammingen. Ammefri funker ikke så bra når man bor et stykke unna jobb..)

Men ja. Her er det jo kun du og gubben som skal bli enige, da. For noen passer det jo bedre at mannen tar mest permisjon, for andre passer det best at mor er mest hjemme.

Vi delte 50/50 med de to siste. Turte ikke med nr 1 for alle rundt meg sa at det er altfor tidlig for mor å gå tilbake i jobb, men angret veldig etterpå når jeg satt med fasiten i hånden. Vi graderte permisjonen slik at vi begge var hjemme noen dager per uke og sånn sett fikk strekt permisjonstiden utover. Så at barna satte stor pris på tiden med far.

Grunnet jobbsituasjon hos samboer, daglig leder i et selskap så tar jeg hele fellesperioden +mammaperm. Begynte dog å arbeide 25 % når ungen var ca. 4 måneder. Da starte samboer med perm en dag I uka. Vi har begge fleksibel kontorjobb.

Med nr 1 tok jeg min del + hele fellesperioden. Begynte på jobb da hun var rett over 7 mnd, det var alt for tidlig. Benyttet meg av 2 timer ammefri hver dag, allikevel syns jeg det var vanskelig.

Denne gangen bor vi ikke i Norge, så fordelingen av permisjon er litt annerledes. I utgangspunktet er permisjonen fordelt 50/50 fra start, med mulighet for å overføre uker til hverandre. Far skal allikevel ha minimum 9 uker. Og det er det han tar. Resten tar jeg, så blir hjemme til han er ca 10 mnd. Her er det ikke ammefri, og jeg starter i tillegg opp i jobb hvor det er en del overtid og nattevakter. Så det er uaktuelt at far får mer enn det han MÅ ha, i alle fall hvis jeg skal fortsette å amme.

Så heldig du er med en mann som ønsker 50/50! For oss funket det kjempefint med pappa som tok stor del av fellesperioden sist. De har et sterkt fantastisk bånd som jeg ikke ville vært dem foruten!

Pappaen tilbringte også de første 13 timene sammen med datteren vår hus mot hud mens jeg ble operert, så de fikk virkelig en spesiell start. Aldri tvilt et sekund på at en pappa kan gjøre «mammaens» jobb minst like bra, man må bare tilrettelegge og være åpen for å gjøre ting på andre måter.

Denne gangen, pga økonomi, skal jeg kun ta mammakvoten også tar han pappakvoten+fellesperioden. Vi har høy lønn begge to, men firmaet hans dekker alt over 6G så han har smame lønn i permisjon. Jeg driver eget firma og NAV betaler kun 6G, så fordi jeg også har større mulighet til å flekse så tror jeg det blir kjempefint å gjøre det sånn :)

Jeg pumpet masse sist, også kombinerte vi det med MME, så tipper vi gjør det samme nå også, dvs ingen amming men flaske fra start:) skal kjøpe den elvie pumpen denne gangen ihvertfall, gjør kanskje pumpingen litt mer uavhengig av å sitte stille hehe.

Back
Topp