mine har ikke hatt rett på barnehageplass før de var 18 mnd (født på starten av året). Så vi har måttet planlegge for å være hjemme i 1,5 år og det gjorde at jeg fikk vært hjemme lenge og ammet så lenge pg mye jeg ville det første året og at mannen min likevel fikk vært masse med barnet. Jeg var hjemme i 12mnd også jobbet deltid mens mannen og jeg byttet på å være hjemme i 6 mnd. Vi hadde i utgangspunktet litt dårlig råd da barna var bittesmå, som med sparing i svangerskapet og i permisjonen gjorde at vi klarte oss fint økonomisk med varierende inntekt i barnas første 1,5 år.
Jeg kunne aldri i verden gått ut i en ufleksibel 100% jobb hvor jeg var borte 6-9 timer fra babyen rundt 7-8 mnd. Skulle vi bare hatt barnet hjemme i 12 mnd, så skulle jeg definitvt hatt hele fellesperioden. Kommer masse masse muligheter for far og barn til å være sammen alene gjennom hele resten av oppveksten

så akkurat hvor mye som deles på hvem i de første 12mnd har liksom ikke så mye å si for resten av babyens liv og tilknytning heller. Jeg ville fullamme i 6mnd og fikk til det. Ville deretter introdusere fast føde gjennom babystyrt mattilvending (Google hvis du er nysgjerrig) og det krever litt at man ikke stresser med at babyene skal opp i store mengder Ila 1 uke. Mine har ikke spist store mengder fast føde før 8-9 mnd. Men da har det til gjengjeld løsnet og de har helt uten å bli matet spist fiskekaker, hele brødskiver med skorper, laks, frukt, kjøttdeig og pasta i fulle porsjoner før 10mnd. Det er ikke sånn at alle MÅ tilvende mat sånn, men det var viktig og riktig for oss

visste ikke at det var så riktig før oss før eldstemann var bikka et halvt år. Og må legge til at mine har nektet flaske, sånn virkelig nekta. Vi prøvde flere ganger når jeg hdde noe jeg måtte gjøre uten baby. Kom hjem til hylskrikende sulten baby og utslitt far hver gang. Jeg hdde ikke trodd det skulle bli sånn, trodde flaske+pupp skulle fungere. Gjorde til og med tiltak med nummer 2 for at hun SKULLE ta flaske en gang iblant. Med nei
Med andre ord vanskelig å si hva som er rett for dere. Det er ofte enklere for flaskebabyer å være lenger og tidligere borte fra mor. Men skal jeg si basert på mine erfaringer og hvor stor del som nå er felleskvote, skulle jeg ikke anbefale en 50/50-deling. Dette fordi fedrekvoten nå er kjempelang. Hadde den vært 4-5 uker ville jeg såklart sagt gi mer til far. Men dette er bare mine meninger og erfaringer. Er jo noen som er kjempefornøyde med å kunne dele det på midten og som synes det fungerer